1515
Annons

Neurovive beviljas särläkemedelsklassificering

Neurovive har beviljats särläkemedelsklassificering, så kallad ophan drug designation, för bolagets KL1333-program för oral behandling av mitokondriell myopati, encefalopati, laktacidos och stroke-liknande episoder.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Kommissionens beslut innebär godkännande av ett tidigare utlåtande från den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA:s kommitté för särläkemedel, vilket tidigare offentliggjorts.

Särläkemedelsklassificeringen bidrar till att bolaget får tillgång till kostnadsfri vetenskaplig rådgivning från EMA, samt sänkta avgifter och ytterligare administrativt stöd från EMA:s SME-kontor, uppger Neurovive vidare.

Neurovive planerar att inleda nästa kliniska fas I-studie under 2018.

Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Ökat tryck på livräddningskurser efter corona

Att tvingas till nya arbetssätt under pandemin blev en lyckträff för Techmedico som säljer hjärtstartare och utbildar företag i hjärt- och lungräddning. Grundaren Jessica Holmström har orderboken full, men halvledarbristen utgör fortfarande något av en utmaning. 

Techmedico har stärkts i spåren av pandemin, men en del utmaningar finns fortfarande kvar.
Techmedico har stärkts i spåren av pandemin, men en del utmaningar finns fortfarande kvar.

”Jag trodde aldrig att jag skulle vara tacksam över effekterna av pandemin, men tack vare den mår Techmedico bättre. Utbildningarna har vässats och kunderna har blivit fler. Vi har hittat nya vägar för samarbeten”, säger bolagets grundare Jessica Holmström. 

Företaget är en distributör av hjärtstartare och bedriver utbildningsinsatser inom hjärt- och lungräddning. I sortimentet ingår även produkter för brandskydd och andra sjukvårdsartiklar. 

När Di besökte Techmedico i början av 2021 berättade Jessica Holmström om hur mängder med utbildningar ställdes in under pandemin. Samtidigt ökade efterfrågan på munskydd och handsprit och utbildningarna fick ta nya, digitala former. 

Med facit i hand kan Jessica Holmström titta tillbaka på hur verksamheten repat sig och kan nu stoltsera med fulltecknade orderböcker. 

”Vi har gått stärkta ur det här, men det har varit nervöst.”

Det digitala koncept som togs fram lever vidare och i stället för att en utbildare sätter sig i bilen och kör till kunderna, så får utbildningsdockan åka med ett fraktbolag till platsen för utbildningen.

”Själva utbildningen sker över nätet och det blir en mer effektiv utbildning. Det har också gjort att vi har kunnat skräddarsy utbildningarna mer till kundernas behov.”

Att många företag valde bort HLR-utbildning under ungefär ett och ett halvt år har skapat ett uppdämt behov som nu måste mötas. 

”Man tar också mer hand om varandra och är villig att hjälpa en medmänniska i kris. Jag tror att vi har blivit lite mer omtänksamma”, säger Jessica Holmström, som tror att hon kommer att behöva nyanställa under året.

Det finns dock utmaningar kvar. Den globala bristen på halvledare och litium påverkar även tillverkningen av hjärtstartare. 

”Vi har förstående kunder och en tillverkare som gör så gott den kan. Med lite tillförsikt så kommer vi att kunna leverera hjärtstartare under kvartal två och tre. De som fått vänta länge får sina nu.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera