1515
Annons

Netents vd: ”Känslan är att vi har gjort en dålig första halvlek”

Spelbolaget Netent har ett tufft 2018 bakom sig. Tillväxten har haltat och börskursen är ner över 30 procent. I Di-podden Förnuft & Känsla ser Therese Hillman tillbaka på sitt första halvår som vd och ger sin bild av omregleringen av den svenska spelmarknaden som träder i kraft vid årsskiftet.

Foto:Jonas Eng

När Therese Hillman rekryterades till Netent som finanschef hösten 2016 hade bolaget vind i seglen. Tillväxten var över 25 procent och aktien slog kursrekord. Men sedan dess har lyckan vänt för utvecklaren av spel för onlinecasino, och när förre vd:n Per Eriksson fick gå i våras, fick Therese Hillman, först som tillförordnad och från maj i år som ordinarie vd, uppdraget att vända utvecklingen. 

“Lite skämtsamt brukar jag säga att när jag kom in hade vi 23 procents tillväxt och den dagen jag blev vd hade vi negativ tillväxt. Men jag ser potentialen i bolaget”, säger Therese Hillman i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla. 

Under 2018 har kursen för börsbolaget, som i dag värderas till 8,9 miljarder kronor, gått ner med över 30 procent. En av anledningarna är tillväxttakten som saktat in till omkring 11 procent, där en förändrad spelmarknad med betydligt större konkurrens, har spelat in.

“Vi vet vad vi har gjort, vad vi kan och vilka tillgångar vi har. Nu fokuserar vi på hur vi kan förändra oss för att komma tillbaka”, säger hon och lånar, som tidigare landslagsspelare i handboll, en referens från sportens värld: 

“Känslan är att vi har gjort en dålig halvlek, men nu går vi ut och visar dem.” 

Under den första tiden som vd har Therese Hillman därför lagt energi på att se över organisationen för att öka snabbheten och effektiviteten i bolaget. 

“Ett problem jag sett är att vår arkitektur är byggd för ett bolag med färre spel på färre marknader. Så när det har rullat på i 180 har allting inte riktigt hängt med.” 

Sedan tidigare har hon erfarenhet av stora omorganisationer, efter tio år, varav sex som vd, på Gymgrossisten som då ägdes av Qliro-gruppen. Där fick hon 2015 dra i bromsen, efter några strategiska felbeslut, som hade satt stopp för framgångssagan. 

“Det var lite samma läge som med Netent i dag. Man hade en kultur där man identifierat sig med att alltid ha tillväxt och framgång. Men när det inte är så längre och kpi:erna pekar åt fel håll, hamnar man i en identitetskris. Då måste man se sig själv i spegeln och vara ärlig med att nu ser bilden annorlunda ut.”

Redan nu har de första punkterna i hennes omstruktureringsarbete för Netent presenterats. Tidigare i december meddelade bolaget att man ökar utvecklingstakten under 2019, då man siktar på att lansera 30-35 spel, jämfört med 21 under 2018. Med ambitionen att sänka bolagets omkostnader meddelades också att 55 tjänster på huvudkontoret i Stockholm kommer att försvinna. Det handlar i första hand om stabsfunktioner och rör inte utvecklingsteamet.

“Utmaningarna 2019 blir att få upp tempot, att leverera allt vi vill leverera och samtidigt vara innovativa.”

Vid årsskiftet träder också omregleringen av den svenska spelmarknaden i kraft, vilket kommer att påverka bolaget. Den innebär bland annat att alla spelbolag som verkar på den svenska marknaden behöver ansöka om licens och betala skatt i Sverige.

“Vi välkomnar att regleringen kommer på plats. Nu blir det en rättvis marknad med tydliga regler och krav på alla, där man konkurrerar på lika villkor. Licensförfarande är också bra för branschen, när man som bolag får visa upp hur bra man är för att kunna få en licens.”

Netent har tidigare kommunicerat att intäkterna på den svenska marknaden, som för helåret 2017 stod för cirka 14 procent av bolagets totala intäkter, förväntas sjunka med 2,5 procent på grund av den nya spelskatten. Det är en prognos Therese Hillman håller fast vid. 

“För oss blir effekten av regleringen att den svenska marknaden blir relativt mindre. Men vi har också sajnat med nya kunder, som Svenska spel, och vi fortsätter jobba med kunder vi haft i många år, för att tillsammans blicka in i en reglerad svensk marknad.” 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?