Annons

Nestes resultat klår förväntningarna

Neste redovisar ett jämförbart rörelseresultat på 373 miljoner euro för det tredje kvartalet.

Infronts snittestimat indikerade ett jämförbart rörelseresultat på 345 miljoner euro.

Försäljningen uppgick till 2.881 miljoner euro. Här låg snittestimatet på 2.929 miljoner euro. 

Innehåll från DellAnnons

Så gör Dell skillnad med hjälp av AI

För företag som anammar AI är möjligheterna oändliga – men för att lyckas måste många ställa om sitt tankesätt.

– AI är ett medel, inte ett mål. Att anamma AI är en del av att driva framsteg för mänskligheten, säger Hanna Widenberg, Presales-ledare på Dell i Sverige. 

I ett samhälle som utvecklas digitalt i rask takt måste företag hålla sig uppdaterade för att hänga med. AI driver en global förändring inom alla branscher och gör det möjligt att automatisera verksamheter på en ny nivå. Det menar Hanna Widenberg, Presales-ledare på Dell Technologies i Sverige, och konstaterar att en sådan omställning kräver rätt infrastruktur och stora mängder data.

– Arbetet behöver börja med en målsättning. Det krävs ett nytt tankesätt för att en organisation ska lyckas nå sina mål för innovation och affärsutveckling. Här handlar det om att först tänka nytt kring utveckling för maskininlärning och artificiell intelligens, för att sedan utveckla övriga applikationer och användningsområden, säger hon.

Håller sig i framkant

Takten som företag börjar implementera AI i skiljer sig i olika branscher, mycket på grund av den legala aspekten men också då det fortfarande finns en resurs- och kunskapsbrist. Hanna berättar att Dell alltid vill ligga i framkant och därför arbetar nära bland annat AI Sweden för att driva kunskap, applicering och användning av AI på bredare front i Sverige.

Datakvalitet och -tillgänglighet samt säkrande av nämnda data är enligt Widenberg grundpelarna ur ett intrastrukturperspektiv.

– De krävs för att kunna ta sig an en AI-resa, och man behöver kraftfull hårdvara, helst sådan som är byggd med just AI som tänkt användningsområde. Sverige, och vi leverantörer, behöver göra vårt yttersta för att förenkla för organisationer att ta sig an automation och intelligens utifrån sina egna förutsättningar.

Inbyggd AI-kapacitet i produkterna

För att bidra till detta bygger Dell in AI-kapacitet som grundfunktionalitet i sina produkter, både som maximal prestanda och säkerhet och som så kallad ”applicerad AI-funktionalitet”. Detta minimerar exempelvis energiutnyttjande och tid för hantering av sin infrastruktur. 

– Vi tillgängliggör också testmiljöer, där organisationer kan använda syntetiska eller egen data, och testa modeller och funktionalitet för eget bruk.

Ett exempel på särdeles gynnsam innovation står Dells kund RaySearch Laboratories för. Som en del i sitt erbjudande inkluderar de en mängd intelligens, alltifrån automatiserad planering, till virtuell simulering och adaptiv terapi. Allt för att förenkla och snabba på hantering och behandling av cancerpatienter. 

Effektiviserar sina arbetssätt

Andra exempel på appliceringar av AI, ML (maskininlärning) och prediktiv analys är Duos Technologies som har kunnat effektivisera sina tåginspektioner och Taboola, som är världens största upptäckarplattform och som dagligen levererar 30 miljarder rekommendationer. 

Hanna Widenberg konstaterar att steget in i ett automatiserat och digitaliserat arbetssätt ofta känns större än vad det behöver vara.

– AI är här och det kommer att fortsätta ta över många uppgifter som i dag sköts manuellt eller bara lätt automatiserat. Dells motto är att driva framsteg för mänskligheten och vi ser fram emot att hjälpa fler att göra skillnad med AI.

Läs mer på dell.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dell och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera