1515
Annons

Nedläggningen av Bromma flygplats stoppas av oppositionen

En majoritet i riksdagen vill stoppa regeringens förtida nedläggning av Bromma flygplats. Det står klart efter torsdagens möte i trafikutskottet, kan Di avslöja.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Utredning: Bromma ska kunna stängas 2035

Regeringens Arlandautredning rekommenderar att processen för att starta bygget med en ny start- och landningsbana dras igång nu för att banan ska kunna stå färdig om tidigast 10 år. Samtidigt får Bromma ett nytt bäst före-datum: 2035.

Foto:Stina Stjernkvist/TT

Under den rödgröna regeringen utvecklades frågan om Arlanda och Brommas respektive framtid till en riktig surdeg.

Miljöpartiet obstruerade möjligheten att bygga en ytterligare start- och landningsbana på Arlanda, vilket är ett krav från de borgerliga partierna för att de ska gå med på att stänga Bromma flygplats.

Nu kommer ny bensin på elden när regeringens utredare Peter Norman presenterar sin rapport om Arlandas framtid.

Den politiskt känsliga frågan om en ny start- och landningsbana får delvis ett svar. Utredningen tar inte ställning till om banan ska byggas eller inte, men slår fast att om en sådan bana ska byggas kommer det att ta 10 år och därför bör processen startas nu.

”Vi ska inte sinka den tiden mer än nödvändigt, påbörja den administrativa processen nu”, säger Peter Norman.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) slår fast att det finns ett stort stöd för förslaget att samla flygtrafiken i Stockholm på Arlanda.

Han pekar bland annat på den utredning som gjordes förra året, om förutsättningarna för att lägga ned Bromma flygplats.

”Den visade tydligt att de flesta remissinstanser tycker att det är rimligt att avveckla Bromma flygplats för att samla inrikesflyget på Arlanda och för att få ett bättre underlag för internationella direktflyg”, säger Tomas Eneroth.

Stängningen av Bromma ska göras ”sakta men säkert”, säger Peter Norman och pekar på 2035 som ett realistiskt mål. Från år 2030 ska dock flygplatsen endast få användas för fossilfritt flyg.

Det ger flygplatsen en längre livstid än Brommautredningens dom, som förordade år 2027.

”Om man skulle göra en snabb avveckling av Bromma finns en risk för att konkurrenssituationen i svenskt inrikesflyg skulle försämras kraftigt”, säger Peter Norman och varnar för höjda priser och sämre tillgänglighet som konsekvenser.

En del av uppdraget har också varit att utreda hur Arlanda kan bli effektivare, en fråga som i dessa dagar är mer aktuell än någonsin.

Peter Norman tecknar sin målbild genom att hänvisa till möbeljätten Ikeas varuhus, där kunder kan korsa olika avdelningar för att snabbare komma till kassan – så kallade ”smitvägar”.

”De resenärer som inte vill eller behöver gå genom de kommersiella gångarna, ska inte behöva det. Snabbt in och snabbt ut”, säger han.

Miljöpartiets profil i Stockholm, trafikborgarrådet Daniel Helldén, reagerar på utredningen med beskedet att han anser att Bromma kan läggas ner långt innan 2035.

”Bromma kan läggas ner nu, det är inga problem och Swedavia kan sköta det så att det blir en bra ordning för alla bolagen”, säger han.

Är du öppen för att man startar den administrativa processen för en ny start- och landningsbana på Arlanda, mot att Bromma stängs?

”Ja, jag ser inte det som något större problem. Det viktiga är att man sätter igång nedläggningen av Bromma.”

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus anser att utredningen kan vara en startpunkt för en framtida överenskommelse om Arlandas framtid.

Men för att Bromma ska läggas ner krävs mer än en påbörjad administrativ process för en ytterligare start- och landningsbana på Arlanda.

”Vi är inte beredda att diskutera försämringar på Bromma flygplats förrän spaden är i marken”, säger hon.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera