ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Nederländsk revolt skakar flygjätten Air France-KLM

En maktstrid rasar inom det fransk-nederländska flygbolaget Air France-KLM.

I centrum står en nyinkommen fransk koncern-vd, en skicklig och omtyckt dotterbolagsdirektör – samt massor av nationell prestige.

En gapande klyfta har uppstått inom Europas fjärde största flygbolag, Air France-KLM, rapporterar flera utländska affärsmedier.

Ända sedan flygbolaget 2004 skapades har makten reglerats i en komplicerad struktur som ska garantera ett visst mått av nationellt självbestämmande.

Den nederländska staten äger 5,9 procent av KLM, medan franska staten äger 14 procent av det gemensamma bolaget.

Huvudkontoret ligger i Paris-förorten Tremblay-en-France, men KLM har kvar sitt huvudkontor i Amsterdam-förorten Amstelveen.

De två varumärkena – KLM berömmer sig om att vara världens äldsta internationella flygbolag som fortfarande bär sitt eget namn – opererar till stor del självständigt för att behålla sin lojala kundbas.

För första gången i historien har koncernen rekryterat en extern vd, Ben Smith som är tidigare operativ chef för Air Canada .

När han, som anställdes i september 2018, har velat ta ett fastare grepp om KLM revolterar den nederländska divisionen. Bland annat har närmare 25.000 anställda skrivit under ett upprop för att behålla ”sin” vd Pieter Elbers.

En hashtag på mikrobloggen Twitter, #Bluestormrising, har skapats och illustrerar med önskvärd tydlighet hur fogarna i samarbetet knakar.

Flera nederländska toppolitiker, som finansminister Wopke Hoekstra och infrastrukturministern Cora van Nieuwenhuizen, har lagt sig i bråket och förklarat hur viktigt KLM är för den nederländska ekonomin.

Inte ens Nederländernas premiärminister Mark Rutte har kunnat hålla sig avvaktande.

”Det sitter en ny man i toppen på firman som uppenbarligen arbetar på strategin”, sa Mark Rutte syrligt på en presskonferens på fredagen, där han också betonade vikten av att hålla sig till de avtal som skrevs i samband med fusionen.

Såväl Frankrike som Nederländerna har tidigare kolonier utspridda över hela jorden, och de nationella flygbolagen är en viktig symbol för fornstora dagar.

Den nederländska irritationen ska också ses i ljuset av ekonomisk prestation.

För första halvåret 2018 rapporterade KLM ett rörelseresultat på motsvarande nästan 4 miljarder kronor, medan Air France gjorde en förlust på nästan 1,5 miljarder kronor.

”Du sparkar bara vd i ett dotterbolag när det underpresterar, och det finns uppenbart inga problem på KLM. Ben Smith måste ta på sina ”big boy pants” [ung. visa sig vuxen; reds anm] och samarbeta med Pieter Elbers”, säger flyganalytikern Henry Harteveldt till resemagasinet Skift.

Koncernen rapporterar för hela fjolåret onsdag den 20 februari, och väntas visa ett positivt resultat trots att strejker i det franska bolaget kostat uppemot 3,4 miljarder kronor under året.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies