1515
Annons

Navalnyj på väg hem till Moskva

Aleksej Navalnyj är på väg hem till Ryssland efter att ha återhämtat sig från förgiftningen.

Modigt – eller dumdristigt? I Moskva väntar såväl anhängare som polis som kan komma att gripa frontfiguren för det ryska motståndet mot makten.

Aleksej Navalnyj
Aleksej NavalnyjFoto:Wiktor Nummelin / TT

”Gripas, jag? Jag är en oskyldig person”, säger Aleksej Navalnyj när han går ombord planet i Tyskland för att flyga tillbaka till Ryssland på eftermiddagen.

”Jag mår toppen. Äntligen är jag på väg hem till min stad.”

Det har gått fem månader sedan han insjuknade på ett inrikesflyg i hemlandet, i en attack som Navalnyj pekar ut maktcentrumet Kreml – och i förlängningen president Vladimir Putin – som ansvarigt för.

Navalnyj har vårdats på sjukhus i Berlin och tillfrisknat nästan helt. När han började planera sin hemresa riktades det nya tvivelaktiga brottsanklagelser mot honom i hemlandet, som ett varningens finger för att han kommer att gripas om och när han kommer.

”Vad ska jag vara rädd för? Vad kan hända mig i Ryssland? Jag känner mig som en rysk medborgare som har all rätt att återvända”, säger Navalnyj vid sin avresa.

Flygplanet landar på rysk mark vid klockan tjugo i sex, svensk tid. 

Navalnyjs anhängare har planerat att möta honom vid flygplatsen Vnukovo i Moskva, där temperaturen enligt prognosen kommer att ligga på runt 20 minusgrader när han landar. I sociala medier har några tusen personer sagt sig vara beredda att delta i ett välkomnande, men myndigheterna har inte gett den något tillstånd.

På plats finns också ledare inom Navalnyjs politiska rörelse som rest från olika delar av landet.

Anhängare gör gällande att myndigheterna försökt stoppa dem från att delta på många sätt, även vid resor från andra ryska städer. Och samtidigt som oppositionsledaren och hans fru Julia lämnade Berlin kom de första rapporterna om att människor börjat gripas på Vnukovo.

Kravallpoliser, varav många i kamoflerade uniformer, har börjat tömma flygplatsen på människor och tre av Aleksej Navalnyjs nära medarbetare har gripits, enligt den oberoende tidningen Novaja Gazeta. En annan som gripits är hans bror.

En man som bar en rysk flagga och ett pannband med texten ”Navalnyj” är en av flera anhängare som har blivit ivägsläpad av poliser. 

I ryska medier, som är mer eller mindre förbundna att förhålla sig till regeringens syn på saker och ting, får Navalnyjs hemkomst måttlig uppmärksamhet. Vissa stora tidningar och tv-kanaler noterar det inte över huvud taget, medan mer frispråkiga publikationer följer det i realtid.

Tysklands justitiedepartement har lämnat över utredningsmaterial till ryska myndigheter, bland annat intervjuer med Navalnyj om förgiftningen. Det ryska utrikesdepartementets talesperson Maria Zacharova säger enligt nyhetsbyrån Interfax att det inte innehöll något av betydelse.

Grävande journalister vid CNN, Der Spiegel, The Insider och journalistgruppen Bellingcat har avslöjat ett nätverk av personer inom underrättelsetjänsten FSB som följt Navalnyj under en längre tid, bland dem experter på kemiska stridsmedel. Bellingcat har tidigare varit med och pekat ut ryska agenter som ansvariga för förgiftningen av den ryske ex-spionen Sergej Skripal i brittiska Salisbury.

I Tyskland fastställde laboratorier att Aleksej Navalnyj förgiftats med en variant av det Sovjetutvecklade militära nervgiftet novitjok, som bland annat användes vid förgiftningen av Sergej Skripal. Laboratorier i Sverige och Frankrike skrev under på den slutsatsen, varpå omvärlden reagerade på formellt vis och krävde svar från Moskva.

Den ryska regeringen avfärdar konsekvent alla anklagelser.

Aleksej Navalnyj är den kanske främsta av Rysslands få oppositionella röster, även om han inte tillåts delta i det politiska systemet med anledning av ifrågasatta brottsdomar.

I stället har han sökt samla en bred rörelse för att utmana Vladimir Putins maktparti Enade Ryssland, till exempel genom att få oppositionellt sinnade väljare att samlas bakom samma kandidater i enmansvalkretsar.

I regionala och lokala val i höstas bar denna strategi viss frukt och målet är att det ska rubba det Kreml-sanktionerade systemet i parlamentsvalet kommande höst. Navalnyj själv bedömer att det är det som fick maktens män att beordra en förgiftning av honom, för att inte riskera att tappa greppet.

Oppositionsmannen har rullat upp korruptionsskandaler på många nivåer i pedagogiska filmklipp som beskådas av miljontals människor. Dagarna innan han insjuknade befann han sig i Sibirien och valkampanjade, med just sådana filmklipp där han pekade ut Enade Rysslands kandidater som korrupta.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?