Annons

Nätverkskampen trappas upp i Barcelona

Mobilmässan Mobile World Congress i Barcelona är visionärernas vattenhål i en industri som präglas av skoningslös konkurrens.

Bakom den gladlynta uppvisningen av framtidens prylar och de senaste mobilmodellerna, trappas kapplöpningen upp om den hägrande 5g-marknaden.

Bild:Emilio Morenatti

Mobilindustrin har börjat gå från ord till handling när det gäller framtidshoppet 5g. Mot slutet av förra året spikade samarbetsorganisationen 3GPP de första specifikationerna för den nya mobilstandarden. 

Tekniken har testats under vinter-OS i Pyeongchang och de amerikanska jättarna AT&T och Verizon, ska börja lansera 5g redan i år och Dallas, Atlanta och Waco finns bland de städer som blir först ut.

Det är positiva nyheter för Ericsson och Nokia NOKIA SEK -0,45% Dagens utveckling , som brottas med en krympande marknad där 5g är nästa stora tillväxtmotor. De negativa nyheterna är att det fortfarande saknas tillämpningar i konsumentledet. 

Först 2019 beräknas det finnas 5g-telefoner på marknaden. Den storskaliga utrullningen dröjer flera år medan de tidiga 5g-investeringarna i USA främst ska ses som ett sätt att förlänga det fasta bredbandsnätet. 

Nätverksbolagen är i vilket fall ivriga att positionera sig. Ericsson knyckte Deutsche Telekom från Nokia på den tyska marknaden. Det var en liten triumf för Ericsson, som blev utskåpat av Nokia i fjärde kvartalet. Försäljningen föll med 7 procent, medan Nokia redovisade en organisk tillväxt på 5 procent.

Ericssons vd Börje Ekholm har tidigare lånat ishockeylegendaren Wayne Gretzkys uttryck om att ta sig dit pucken kommer att vara och inte där den är. 

Han fick en tämligen hård passning av Nokias vd Rajeev Suri som i vd-ordet konstaterade att 5g till skillnad från tidigare generationers mobilnät kräver "ett helhetstänkande som spänner över alla nätverkselement och som inte stannar vid radio". 

Det förklarar motivet bakom Nokias jätteköp av Alcatel Lucent för tre år sedan, vilket breddade bolaget bortom radio.

5g är ett övergripande tema för MWC och nätbolagen Ericsson, Nokia och Huawei tillhör dess dominanter. Men de är inte ensamma på mässan.

Förra året var det finländska HDM som oväntat stal showen när bolaget blåste nytt liv i Nokias insomnade mobilverksamhet och dammade av dess klassiska modell 3310. 

Det är tämligen ironiskt att en 2g-telefon hamnade i centrum i detta sammanhang, men det är talande för hur svårt mobiltelefontillverkarna har att sticka ut i mängden.

Samsung lanserade redan på söndagen sin nya flaggskeppsmodell, som bolaget hoppas ska spela huvudrollen i Barcelona när konkurrenter som LG och Huawei lagt sina viktigaste lanseringar vid senare tillfällen. 

För Nokiamobilerna är den naturliga frågeställningen om man kan bygga vidare på fjolårets framgångar eller om det stannar vid ett osedvanligt lyckat pr-trick.

Medan mobiltillverkarna stångar sig blodiga i konkurrensen om vem som har flest kameror eller den läckraste nyansen av silver är det ändå Google som är vinnare i slutänden. Techgiganten dominerar marknaden med sitt operativsystem Android.

Till sist kan vi konstatera att biometribolaget Fingerprint Cards FING B +3,95% Dagens utveckling förra året åkte till MWC som en skakad marknadsledare. I år åker börsfenomenet dit med ett akut behov av att finna en räddningsplanka för att stoppa försäljningsraset. 

Förhoppningarna står till smarta betalkort. En hållpunkt under MWC blir att bena ut hur stora betalföretag som Mastercard ser på framtidens transaktioner.


Innehåll från ScriveAnnons

Lista: Här är alla dokument ditt företag kan digitalisera

Digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan spara både tid och pengar.
Digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan spara både tid och pengar.

Osmidig fakturahantering, utdragna kontraktsprocesser och krångliga anställningsavtal kostar företag tid och energi.

Tillväxtbolaget Scrives lösning på problemet – att transformera pappersintensiva arbetsflöden till digitala processer.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här

Alla företag, små som stora, lever i en vardag där dokumenthanteringen är något av en tragglig vedermöda. Hos många bolag saknas insikten om hur stor andel avtal och dokument – allt från arbetsordrar till sekretessavtal – som faktiskt skickas iväg dagligen av dess organisationer och avdelningar.

Trots det har de allra flesta företag inte insett att det faktiskt går att transformera sina mest pappersintensiva arbetsflöden till digitala processer.

Här är några exempel på hur elektronisk signering kan förenkla företagarnas vardag. 

HR

En av de vanligaste orsakerna till att kandidater väljer att hoppa av en rekryteringsprocess är relaterade till tid. Många HR-avdelningar har insett vikten av ett kvickt och smidigt agerande vid anställningar på en konkurrensutsatt marknad. Talangerna kan fångas in snabbare med hjälp av smidiga, elektroniska anställnings- och kontraktsprocesser.

Sälj

När ett avtal med kunden eller partnern ska undertecknas kan slutanvändarna e-signera och hantera sina dokument var de än befinner sig, på vilken enhet som helst. Är kunden krånglig och inte kan bestämma sig, skicka ett nytt avtal på några sekunder.

IT

För IT-avdelningarna blir det nu enklare att hantera och fylla i allt från incidentrapporter till ändringsbegäran. Både interna och externa dokument kan med fördel skickas med e-signering. Speciellt i tider när man kanske inte har möjlighet att sitta på samma kontor. 

Legal

De som snabbt behöver fylla i ett sekretessavtal eller ett internt dokument kan signera elektroniskt, oavsett om de befinner sig på kontoret eller på språng. Det har aldrig varit viktiga att hålla koll på datan och se till att man till exempel efterlever GDPR. 

Inköp

Med digitala processer förenklas vardagen för inköpsavdelningarna som behöver få en inköpsorder eller ett leverantörskontrakt undertecknat. Ibland måste avtal även skickas fram och tillbaka innan man är överens om vad som gäller.

Kort sagt, det finns alltid ett dokument eller en överenskommelse som behöver signeras.

Scrive har sedan starten 2010 hjälpt kunder i flera olika branscher att digitalisera och effektivisera olika arbetsflöden och dokumentprocesser. Trenden är tydlig – behovet av elektroniskt undertecknade avtal och kontrakt finns i alla branscher, i alla bolag och på alla avdelningar.

– Genom att digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan man spara både tid och pengar, och företaget kan därmed kan göra fler affärer, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Testa Scrive gratis i 30 dagar – läs mer här

 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?