1515
Annons

Nätverka med vassa entreprenörer på Gasellfrukostarna: ”Ett stort sug att få diskutera”

Efter två års pandemiuppehåll gör de populära Gasellfrukostarna comeback. Under våren arrangeras sju träffar runtom i landet där både inspiration men också det spända omvärldsläget kommer att vara på agendan. 

Foto:Jesper Frisk

Att mötas fysiskt och inspireras av duktiga företagare är någonting många har längtat efter under de senaste åren som har präglats av pandemirestriktioner. Det var tydligt när den första av Di:s uppskattade Gasellfrukostar arrangerades under onsdagen i Kalmar. 

”Det är väldigt roligt att återigen kunna erbjuda en mötesplats för Sveriges duktiga företagare, där de kan nätverka, göra affärer och inspireras av varandra”, säger Rebecka Forsman Fresk, affärsområdeschef Di Gasell.

Under våren hålls sju nätverksträffar runtom i Sverige. Där kommer man bland annat att få höra duktiga entreprenörer och Gasellföretagare berätta om med- och motgångar. Men även det spända omvärldsläget, till följd av Ukrainakriget, och konjunkturutmaningarna som påverkar företagen kommer att vara på agendan. 

”Vi ser ett läge där bränsle-, råvaru- och energipriser har gått upp, samtidigt som många upplever störningar i leveranskedjorna och en tilltagande komponentbrist. Samtidigt står vi inför ränteökningar och så kan vi ännu inte avskriva eventuellt nya pandemieffekter helt. Det är ett komplext och oförutsägbart läge för företagare att navigera i”, säger Rebecka Forsman Fresk.

Vid rundabordssamtal som hålls i samband med frukostarna kommer företagarna att få möjlighet att fördjupa sig i dagens utmaningar och tillsammans med andra deltagare diskutera hur de kan tacklas.

”Vi märker att det finns ett stort sug efter att få diskutera sina utmaningar med andra företagare och gemensamt hitta lösningar för att hantera de många osäkerhetsfaktorer man står inför i dag”, säger Rebecka Forsman Fresk.

 


Fonder dumpar Autoliv – Robur storsäljare: ”Misstroendet är kompakt"

Autoliv, med ordförande Jan Carlson och vd Mikael Bratt, pressas av att svenska institutionella ägare överger aktien. 

Fondjätten Robur har i år storsålt i bilsäkerhetsjätten.

Henrietta Theorell, förvaltare på Robur, förklarar varför hon är tveksam till Autoliv-aktien.
Henrietta Theorell, förvaltare på Robur, förklarar varför hon är tveksam till Autoliv-aktien.Foto:DiTV/ Autoliv

Sedan årsskiftet har svenska institutioner nettosålt närmar 3 miljoner Autoliv-aktier, vilket motsvarar nära 3 procent av kapitalet, enligt ägardatatjänsten Holdings. De största försäljningarna står storbanken Swedbanks fondbolag Robur för. Robur är Stockholmsbörsens femte tyngsta ägare och ägde vid årsskiftet 5,5 procent av Autoliv, där Jan Carlson är ordförande och Mikael Bratt vd.

Sedan dess har fondjätten sålt knappt 40 procent av Autoliv-innehavet och äger nu 3,3 procent av bolaget, enligt Holdings. Efter försäljningarna är Småbolagsfond Sverige den Roburfond som har störst ägande i Autoliv. Även småbolagsfonden har minskat sitt innehav med en femtedel men äger fortfarande nästan 0,7 procent av Autoliv. 

”Aktien har väldigt låga värderingar och därför ligger jag kvar, men det är klart att det är rationellt att känna viss tveksamhet inför aktien”, säger förvaltaren Henrietta Theorell, som även är Roburs aktiechef för svenska och nordiska aktier.

Varför är tveksamhet till Autoliv-aktien rationellt? 
”Den svaga kvartalsrapporten implicerar att allt måste ordna sig under resten av året för att de ska möta guidance. Med tanke på hur skakigt det har varit motiverar det viss försiktighet.”

Vad säger du om Autolivs pricing power?  
”Den är ett mysterium. De har uppenbart ett så attraktivt produkterbjudande att man kan ta hälften av orderingången. Det borde gå hand i hand med att man kan ta ut bättre marginaler.” 

För ett år sedan pekade Henrietta Theorell ut Autoliv som en intressant aktie i Di TV.  Bolagets ”enorma” marknadsandel gav stor potential i aktien, sa hon då. 

”Autolivs skördeperiod förskjuts ständigt framåt och det är en källa till frustration, men man måste vara väldigt pessimistisk för att tro att det aldrig löser sig med komponentbristen och då har de ju den här starka orderingången att se fram emot”, säger hon.

Vad skulle krävas för att du ska trycka på köpknappen igen?
”Värderingen är låg och intjäningen finns där framme. Men misstroendet är kompakt och då sitter jag still i båten.”

Ett annat fondbolag som dumpat Autoliv-aktier är Didner & Gerge. Enligt Holdings byggde Didner & Gerges aktiefond ifjol upp en post i bilsäkerhetsjätten på som mest 1,3 procent av kapitalet vilket gjorde fonden till Autolivs tolfte största ägare. Under 2022 har fonden helt lämnat ägarlistan.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?