1515

Naturkompaniets inköpschef: ”Man måste vara ett steg före”

Utmaningarna för friluftsbranschens handlare har accelererat. Förutom den ständiga kampen med vädret pågår ett priskrig på marknaden, berättar Erik Spets, inköpschef på Naturkompaniet. 

 ”Det gäller att hela tiden vara förberedd”, säger han. 

Erik Spets på Naturkompaniet vittnar om en mängd utmaningar för friluftskedjan när det gäller både kortsiktiga och långsiktiga trender.
Erik Spets på Naturkompaniet vittnar om en mängd utmaningar för friluftskedjan när det gäller både kortsiktiga och långsiktiga trender.Foto:Carolina Byrmo

På gröna väggar samsas Fjällrävens Kånken med varma dunjackor, gråa ulltröjor och handskar i skinn. Vi är inne på den så kallade produktgarderoben på Naturkompaniets huvudkontor i Stockholm. Här inne samlas varor som når friluftskedjans butiker först till hösten.

”På inköpsavdelningen försöker vi hela tiden ligga ett steg före, med fokus på att göra bästa möjliga urval i djungeln av produkter. Vi jobbar stenhårt med vårt sortiment och ser till att det ständigt är relevant för vår kund. Det jag kan säga om 2019 är att det är ett spännande år och att vi har flera intressanta samarbeten på gång”, säger Erik Spets, Naturkompaniets sortiment- och inköpschef. 

Även fjolåret beskriver Erik Spets med ordet ”spännande” och berättar att året generellt var bra försäljningsmässigt. Tittar man på siffrorna för moderbolaget Fenix Outdoor FOI B -0,31% Dagens utveckling ökade också koncernens omsättning under 2018 och landade på omkring 572 miljoner euro, vilket motsvarar nästan sex miljarder kronor. Även resultatet för perioden ökade jämfört med 2017. Men koncernen och Naturkompaniet står inte utan utmaningar berättar Erik Spets.

”Sett till vädret var 2018 delvis ett utmanande år för Naturkompaniet, även om bolaget är relativt flexibelt och kan agera snabbt när det oväntade händer. Som inköpsorganisation gäller det att hela tiden vara förberedd och ha rutinerna klara, det tycker jag vi lyckades med när vi bemötte den heta sommaren och klarade att kapitalisera på den”, säger han.

Men det är inte bara väder som de klassiska frilufts- och sportbolagen brottas med. Även konkurrensen inom segmentet har skruvats upp ytterligare och enligt Erik Spets pågår det just nu ett priskrig på marknaden. 

”Det har kommit flera nya svenska och utländska e-handlare och det finns idag ett utbudsöverskott på produkter. Samtidigt används prispress som en strategi av vissa handlare, online som offline”, säger han.

Kräver det att Naturkompaniet pressar sina priser?
”Tvärtom. Vi tror inte på den idén, eftersom det alltid är någon som måste betala i slutändan. Det kan handla om att kvaliteten blir lidande eller att uppföljningen av regelverk inte blir lika omfattande. Vi tar aktivt avstånd från priskrig och var exempelvis inte med på Black friday. I stället hade vi Green friday där kunderna fick komma in till butikerna för att vårda sina redan köpta produkter och dricka kaffe”, säger Erik Spets.

Just Naturkompaniets hållbarhetsprofil är något som Erik Spets lyfter. Enligt honom har bolaget tydliga målsättningar inom allt ifrån elanvändning till hur de anställda reser och vilken typ av produkter som köps in, där den egna märkningen Ett grönare val agerar riktningsvisare i hållbarhetsfrågor. Dock vill han inte ge några konkreta siffermål.

”Hållbarhetstänket har länge funnits i organisationen, men har blivit än mer aktuellt för oss på inköpssidan i samband med att kunden är mer medveten idag. Jag är stolt över hur vi som inköpsorganisation har vågat driva miljöfrågan och utmanat leverantörerna kring detta”, säger han. 

Men hur stor kontroll har ni på leverantörernas produktion?
”Vi får utgå från de uppgifter som leverantörerna ger oss men vi har höga krav och kräver dokumentation av exempelvis materialursprung och hur lagar och regler efterlevs. Vi ser absolut att Naturkompaniet har ett stort ansvar som återförsäljare och om inte vi ställer krav på våra varumärkesleverantörer så kommer inte de i sin tur att ställa krav på sina”, säger Erik Spets.

Hur hittar ni balansen mellan vinst och hållbar konsumtion?
”Vi är ett kommersiellt och vinstdrivande företag vilket är en förutsättning för ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi lever efter devisen att det är bättre om kunderna handlar produkter med hög kvalitet mer sällan, istället för att ständigt byta ut sin garderob. Visst har vi reor, men det är snarare en konsekvens av att varumärken och leverantörer jobbar utifrån för korta produktlivscykler”, säger han.

För att hantera den ökande konkurrensen poängterar Erik Spets istället vikten av att bolaget och inköpsorganisationen jobbar med mervärden.

”Visst satsar vi på e-handel, men vi diggar den fysiska butiken och tror på lokal närvaro. Faktum är att mycket av den respons som vi får av kunderna handlar om den den personliga servicen som konsumenten har fått i butik. Det är ett kvitto på att vi gör rätt”, säger han.

När Erik Spets blickar framåt ser han att Naturkompaniet går en ljus framtid till mötes.

”Jag är optimist och med vår koncernstruktur har Naturkompaniet förmånen att jobba utifrån en långsiktig tidshorisont. Sedan gäller det att vi som inköpsorganisation har koll på vår omvärld och har örat nära marken. För att fortsätta vara framgångsrika och möta den medvetna konsumenten måste vi hålla blicken högt och ständigt utmana vår egen bransch.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?