1515

Naturbegåvning på tillväxt

Ny kundkrets lockas till handelsträdgården genom sociala medier

Victoria Skoglund och Rikard Skoglund har gjort handelsträdgården Zetas till en grön mötesplats för upplevelser.

 

Det är en vinnande strategi som lockar nya kunder trots e-handelns intåg.

VÄXTBARN. ”Precis som skådespelarbarn känner sig hemma bakom kulisserna har jag alltid känt mig hemma i trädgården”, säger Victoria Skoglund som äger och driver Zetas Trädgård.
VÄXTBARN. ”Precis som skådespelarbarn känner sig hemma bakom kulisserna har jag alltid känt mig hemma i trädgården”, säger Victoria Skoglund som äger och driver Zetas Trädgård.Bild:Evelina Carborn

 

För drygt 20 år sedan fick Victoria Skoglund frågan hur länge trädgårdstrenden skulle hålla i sig. I dag konstaterar hon att det aldrig har funnits någon trend, utan att det är en livsstil på frammarsch. Det handlar om allt från att ta med sig inredningen ut i trädgården till att göra komposten till husets hjärta.

Då, vid mitten av 1990-talet, hade hon precis tagit över Zetas Trädgård tillsammans med sin dåvarande man Rikard Skoglund. De såg det växande intresset för trädgård, men började investera i verksamheten i en helt annan ände.

”Vi ville bygga ett kafé för att locka en yngre kundkrets. Ungefär tre år efter att vi tog över stod det klart på ett tillfälligt bygglov. Tanken var att jag skulle baka på morgonen och sedan möta kunderna i trädgården. Det var romantiskt, naivt och slutade med att det kom massor av folk på en gång och att jag inte bakade en enda bulle själv”, berättar Victoria Skoglund som äger och driver Zetas.

Trädgårdskaféet blev ett framgångsrecept och startskottet för tillväxten av den yngre kundkretsen som bara fortsätter och i dag drivs genom sociala medier.

Trädgården ligger vackert belägen i Segeltorp och har lockat besökare sedan 1920-talet när trädgårdsamatören Gösta Zetterqvist anlade den i orientalisk stil. Då var den hans privata sommarstugetomt och det hela började med att allmänheten undrade om den stora mängden växter som han hade på uppfarten gick att köpa. Kundernas intresse skapade verksamheten och Gösta Zetterqvist började sälja överblivna plantor ute vid grinden. 1960 lämnade han sitt yrke som sättare och ägnade sig helt åt Zetas, som kunderna började kalla verksamheten efter Zetterqvist själv.

1973 kontaktade han trädgårdsarkitekten Folke Mattsson, som är Victoria Skoglunds pappa, för att få hjälp med den växande kundkretsen. 1975 övertog Folke Mattsson bolaget tillsammans med sin fru och drev det tillsammans med henne fram till 1989 när aktiebolaget ombildades till ett handelsbolag.

”Efter att mina föräldrar skilde sig fortsatte pappa att driva företaget tillsammans med en kollega fram till 1994 när jag fick frågan om jag ville ta över. Då var jag undersköterska och jobbade extra i trädgården på sommaren.”

”Jag kände mig tveksam till att ta över eftersom jag visste hur mina föräldrar hade slitit, men min dåvarande man var övertygad och vi startade aktiebolaget Finsmakarens Trädgård.”

Starten blev ekonomiskt tuff men omsättningen har pekat stadigt uppåt varje år. De gröna siffrorna förklaras av att Victoria och Rikard Skoglund snabbt förstod att de var tvungna att göra Zetas till en mötesplats för fler årstider än sommaren. Det har gjort att kapital kommer in under hela året och att bolaget har kunnat behålla personal.

”Första steget var att bygga kaféet och därefter började vi planera en större butik för att kunna ha öppet även under vintern. För tio år sedan stod den klar och satsningen landade på omkring 15 miljoner kronor.”

Personalstyrkan har vuxit i takt med investeringarna och i dag sysselsätter Zetas 33 fastanställda och lika många extraanställda under sommaren. Eftersom Zetas är ett familjeföretag har de formella rollerna ofta varit flytande, men när Victoria och Rikard Skoglund skilde sig för fyra år sedan ville de strama upp ledningen.

”Jag lämnade över vd-uppdraget till Rikard. Jag är ingen vd och har aldrig jobbat med den typen av uppgifter. Det var en formell ändring.”

Nu möter branschen ökad efterfrågan och Zetas konkurrerar med kunskap och sitt eget sortiment som görs av utvalda leverantörer.

”Vår förhoppning är att våra egna trädgårdsprodukter ska gå att köpa även i andra butiker i framtiden.”

Hela marknaden är under förändring och allt fler handlar sina växter på nätet. Zetas webbshop är i startgroparna och den stora utmaningen är att erbjuda kunderna den kunskap de behöver för att kunna plantera rätt.

”Branschen får inte slarva bort det när handeln ändrar form. Beställningarna ökar och nu letar vi efter fraktavtal inom Norden eftersom vi redan har kunder i bland annat Norge.”

Utvecklingen ställer krav på att den fysiska butiken kan erbjuda något mer än webbshoppen. Närmast ska kafédelen byggas ut och i framtiden vill Victoria Skoglund kunna erbjuda kurser.

”Expansionsmöjligheterna är dock begränsade eftersom vi äger den mark som finns att tillgå.”

Betyder det att det finns planer på en kedja? 
”Jag drömmer om att Zetas ska finnas på flera platser i Sverige, men jag är inte säker på att jag kommer att driva det. Det får bli nästa generation.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?