Annons

Naturbegåvning på tillväxt

Ny kundkrets lockas till handelsträdgården genom sociala medier

Victoria Skoglund och Rikard Skoglund har gjort handelsträdgården Zetas till en grön mötesplats för upplevelser.

 

Det är en vinnande strategi som lockar nya kunder trots e-handelns intåg.

VÄXTBARN. ”Precis som skådespelarbarn känner sig hemma bakom kulisserna har jag alltid känt mig hemma i trädgården”, säger Victoria Skoglund som äger och driver Zetas Trädgård.
VÄXTBARN. ”Precis som skådespelarbarn känner sig hemma bakom kulisserna har jag alltid känt mig hemma i trädgården”, säger Victoria Skoglund som äger och driver Zetas Trädgård.Bild:Evelina Carborn

 

För drygt 20 år sedan fick Victoria Skoglund frågan hur länge trädgårdstrenden skulle hålla i sig. I dag konstaterar hon att det aldrig har funnits någon trend, utan att det är en livsstil på frammarsch. Det handlar om allt från att ta med sig inredningen ut i trädgården till att göra komposten till husets hjärta.

Då, vid mitten av 1990-talet, hade hon precis tagit över Zetas Trädgård tillsammans med sin dåvarande man Rikard Skoglund. De såg det växande intresset för trädgård, men började investera i verksamheten i en helt annan ände.

”Vi ville bygga ett kafé för att locka en yngre kundkrets. Ungefär tre år efter att vi tog över stod det klart på ett tillfälligt bygglov. Tanken var att jag skulle baka på morgonen och sedan möta kunderna i trädgården. Det var romantiskt, naivt och slutade med att det kom massor av folk på en gång och att jag inte bakade en enda bulle själv”, berättar Victoria Skoglund som äger och driver Zetas.

Trädgårdskaféet blev ett framgångsrecept och startskottet för tillväxten av den yngre kundkretsen som bara fortsätter och i dag drivs genom sociala medier.

Trädgården ligger vackert belägen i Segeltorp och har lockat besökare sedan 1920-talet när trädgårdsamatören Gösta Zetterqvist anlade den i orientalisk stil. Då var den hans privata sommarstugetomt och det hela började med att allmänheten undrade om den stora mängden växter som han hade på uppfarten gick att köpa. Kundernas intresse skapade verksamheten och Gösta Zetterqvist började sälja överblivna plantor ute vid grinden. 1960 lämnade han sitt yrke som sättare och ägnade sig helt åt Zetas, som kunderna började kalla verksamheten efter Zetterqvist själv.

1973 kontaktade han trädgårdsarkitekten Folke Mattsson, som är Victoria Skoglunds pappa, för att få hjälp med den växande kundkretsen. 1975 övertog Folke Mattsson bolaget tillsammans med sin fru och drev det tillsammans med henne fram till 1989 när aktiebolaget ombildades till ett handelsbolag.

”Efter att mina föräldrar skilde sig fortsatte pappa att driva företaget tillsammans med en kollega fram till 1994 när jag fick frågan om jag ville ta över. Då var jag undersköterska och jobbade extra i trädgården på sommaren.”

”Jag kände mig tveksam till att ta över eftersom jag visste hur mina föräldrar hade slitit, men min dåvarande man var övertygad och vi startade aktiebolaget Finsmakarens Trädgård.”

Starten blev ekonomiskt tuff men omsättningen har pekat stadigt uppåt varje år. De gröna siffrorna förklaras av att Victoria och Rikard Skoglund snabbt förstod att de var tvungna att göra Zetas till en mötesplats för fler årstider än sommaren. Det har gjort att kapital kommer in under hela året och att bolaget har kunnat behålla personal.

”Första steget var att bygga kaféet och därefter började vi planera en större butik för att kunna ha öppet även under vintern. För tio år sedan stod den klar och satsningen landade på omkring 15 miljoner kronor.”

Personalstyrkan har vuxit i takt med investeringarna och i dag sysselsätter Zetas 33 fastanställda och lika många extraanställda under sommaren. Eftersom Zetas är ett familjeföretag har de formella rollerna ofta varit flytande, men när Victoria och Rikard Skoglund skilde sig för fyra år sedan ville de strama upp ledningen.

”Jag lämnade över vd-uppdraget till Rikard. Jag är ingen vd och har aldrig jobbat med den typen av uppgifter. Det var en formell ändring.”

Nu möter branschen ökad efterfrågan och Zetas konkurrerar med kunskap och sitt eget sortiment som görs av utvalda leverantörer.

”Vår förhoppning är att våra egna trädgårdsprodukter ska gå att köpa även i andra butiker i framtiden.”

Hela marknaden är under förändring och allt fler handlar sina växter på nätet. Zetas webbshop är i startgroparna och den stora utmaningen är att erbjuda kunderna den kunskap de behöver för att kunna plantera rätt.

”Branschen får inte slarva bort det när handeln ändrar form. Beställningarna ökar och nu letar vi efter fraktavtal inom Norden eftersom vi redan har kunder i bland annat Norge.”

Utvecklingen ställer krav på att den fysiska butiken kan erbjuda något mer än webbshoppen. Närmast ska kafédelen byggas ut och i framtiden vill Victoria Skoglund kunna erbjuda kurser.

”Expansionsmöjligheterna är dock begränsade eftersom vi äger den mark som finns att tillgå.”

Betyder det att det finns planer på en kedja? 
”Jag drömmer om att Zetas ska finnas på flera platser i Sverige, men jag är inte säker på att jag kommer att driva det. Det får bli nästa generation.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från EurocardAnnons

Slipp utläggskaoset – kom igång enkelt med digitalt system

Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.
Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Många företag fastnar i tidsödande pappersarbete när de ska hantera sina utlägg.

– Lösningen för de allra flesta är att digitalisera hanteringen, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Borttappade papperskvitton, oklara reseutlägg och krångliga processer för att godkänna.

Utläggshantering är ett gissel för många företag.

”Fastnar i pappershantering”

– Hur företag hanterar sin utläggsrapportering varierar stort. En del företag tenderar att fastna i en manuell pappershantering och behöver helt enkelt digitalisera för att lätta på arbetsbördan, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Enligt en studie som Eurocard gjort tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm kan digitala verktyg för utläggshantering och korthantering minska rapporteringstiden med 60 procent. Därmed frigörs tid och energi som medarbetarna istället kan lägga på företagets kärnverksamhet, vilket förstås är bra för affärerna.

– Det finns redan många välfungerande utläggshanteringssystem på marknaden som kan hjälpa företag att nå just de fördelarna. Många gånger är systemen skräddarsydda för att passa det specifika företaget, säger Gustavo Molano och fortsätter:

– Genom att jobba tillsammans med företagen och dess befintliga system kan vi hjälpa till att skapa unika, sömlösa och integrerade lösningar.

Vinsterna är uppenbara. Vad är det då som hindrar ett företag att ställa om utläggshanteringen till ett automatiserat flöde?

– Många verkar tro att det är svårt och tidskrävande och inte värt mödan. Så de väljer att skjuta på det eller avstå.

Så kommer du igång

Eurocard har tagit fram en lösning, utläggshanteraren, som gör det enkelt för företag att komma igång med att digitalisera sina utlägg: 

– Det är en service som gör det möjligt för företag, som inte har något utläggshanteringssystem, att digitalisera sin process – från betalning till bokföring, förklarar Gustavo Molano.

Det är en webbaserad tjänst där information om företagets alla kortköp samlas och uppdateras i realtid.

– Med utläggshanteraren behöver du ett företagskort från oss och Eurocard Pro-appen. Därefter kan du enkelt börja godkänna transaktioner direkt.

Få koll på utläggen

När du använder Eurocards företagskort för ett utlägg syns betalningen direkt i appen. Du parar ihop kvittot – som du enkelt kan scanna – med rätt transaktion och rapporterar utlägget i appen, där det skickas till den ansvarige för godkännande.

Som chef eller ekonomiansvarig kan du:

• Se vilka utlägg som är rapporterade och som är på väg in.

• Kategorisera och godkänna utlägg; varje köp är redan kopplat till rätt kvitto och du slipper jaga medarbetare för kompletterande uppgifter.

• Enkelt skicka godkända utlägg vidare till företagets ekonomisystem.

Så ersätter ni papperskvitton

Trött på papperskvitton?

Eurocard har också tagit fram ett erbjudande för att hjälpa företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton: Smarta kvitton.

– Bara tänk er, när en anställd gör ett köp skapar handlaren en digital version av kvittot i sitt system. Det digitala kvittot skrivs sedan ut som en analog version, som den anställde sedan måste digitalisera om för att kunna göra sin utläggsrapport. Vilken omväg, säger Gustavo Molano.

Smarta kvitton hjälper företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton. Det gör att den där omvägen istället blir en genväg och det blir lättare för företaget att hävda sig i konkurrensen. En genväg som inte enbart sparar tid och energi, men också pengar.

– Oavsett om företaget är stort eller litet, har ett eget system för utläggshantering eller inte – Eurocards lösningar fungerar för alla företag, säger Gustavo Molano.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?