Nattsvart för butikshandeln

Mörkret har varit kompakt för sko- och klädhandeln.

I december var det dessutom nattsvart för de fysiska butikerna. Försäljningen nästan halverades under årets viktigaste försäljningsmånad.

Foto:Amanda Lindgren, Amanda Lindgren, Amanda Lindgren

Tidigare i veckan presenterades siffror för kläd- och skoförsäljningen i december när det gäller såväl fysiska butiker som dess e-handel.

TT kan nu redovisa siffror nedbrutet enbart för den fysiska handeln och de är ännu dystrare.

I december rasade klädhandeln med 42 procent medan den ackumulerade försäljningen för 2020 sjönk med 26 procent.

Det kan jämföras med ett tapp på 32 respektive 19,5 procent för den sammanlagda handeln, det vill säga såväl butik- som e-handel.

”December är den största och viktigaste månaden. Det är en oerhört stor nedgång”, kommenterar Mikael Sandström, branschexpert och tidigare ordförande för Svensk Handel stil men som också driver ett tiotal klädbutiker i södra Sverige.

”Det är totala katastrofsiffror. Det har funnits förhoppningar men politiska pekpinnar från politiska företrädare och ökade restriktioner har gett ett totalt mörker”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Siffrorna kommer i skenet av att inför julhandeln var rekommendationen tydlig: undvik butiksbesök och handla online. Mikael Sandström påpekar att de som utvecklat en väl fungerande e-handel är främst stora aktörer som H&M och Lindex och att nu många mindre aktörer kan tvingas lägga ned på grund av likviditetsbrist.

”December är den månaden då man ska ladda upp sin likviditet med ökad försäljning men också betala varor som ska komma i februari-mars. Nu blir det soppatorsk för många”, säger han.

Den nya pandemilagen som nyligen röstats igenom i riksdagen befaras också av branschföreträdare innebära ytterligare utmaningar. En butiksyta på 100 kvadratmeter innebär nu max tio kunder åt gången.

”Vi ifrågasätter inte på något sätt viljan men man måste förstå själva dimensionen i de här tappen och konsekvenserna. Det är inte bara det att det gått lite dåligt för modehandeln utan tusentals jobb står på spel. Många av dessa är unga och/eller utrikesfödda. För dessa kan det vara svårt att hitta nya jobb särskilt som besöksnäringen har en liknande utveckling”, säger Mats Hedenström.

Han lyfter det faktum att ett normalår anställs cirka 130.000 inom Svensk handel medan 2020 i stället 20.000 förlorat sitt jobb och drygt 100.000 varit korttidspermitterade.

”När vi pratar om att det finns arbetslöshetsbomb bakom hörnet är det inga överord – snarare tvärtom.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Sharp Recruitment & ConsultantsAnnons

Specialisering är nyckeln till effektiv rekrytering

Sharp Recruitment & Consultants är en av landets mest specialiserade rekryterings- och bemanningsbyråer. Med fokus på utvalda områden och stenkoll på marknaden kan relevanta kandidater snabbt presenteras för en effektiv process.  

- Sharp har god förståelse för vår verksamhet och fin fingertoppskänsla för vad vår organisation behöver. Firman gör ett gediget, professionellt arbete och rekommenderas varmt, säger Carl Dahlborg, Head of Legal på Nordnet.

Sharp Recruitment & Consultants grundades 2014 och har snabbt blivit en av landets mest specialiserade byråer med över 200 konsulter och över 500 genomförda rekryteringar per år inom alla deras fem specialistområden. Fokus ligger på Legal, Compliance, Risk, AML och Tax eftersom företaget har långvarig kunskap inom juridik och ekonomi. Genom att rikta in sig på det de kan och har erfarenhet av, förstår de alltid vad både uppdragsgivare och kandidater söker efter och förväntar sig. 

Uppdragsgivarna består främst av större noterade och onoterade svenska och internationella företag. Branscherna varierar mellan start-ups inom tech, IT och medicin, banker och andra finansiella aktörer. Ofta genomförs även rekryteringar i andra länder, däribland Frankrike, Israel, USA och Schweiz. Kund- och kandidatfokus är kärnan i verksamheten.

- Sharp har varit otroligt snabba och effektiva. De har levererat fantastiska kandidater som passat oss som handen i handsken, säger Kristin Holmquist, Head of Group Reporting & Tax på NCC AB.

För att sticka ut ser byrån till att alltid ligga steget före konkurrenterna. Årligen genomförs över 3 000 intervjuer med juridik-, compliance-, risk- och skattespecialister från olika branscher. Då undersöks hur specialisterna jobbar, agerar och vart de vill i framtiden och Sharp blir uppdaterade på marknaden och potentiella kandidater.

Trygghet, kontroll och effektiva processer som har utarbetats tillsammans med olika samarbetspartners, ger byrån möjlighet att leverera toppkandidater på utsatt tid. Deras specialistkunskaper, nisch och transparens innebär att de aldrig tar sig an ett uppdrag de inte kan lösa. Det är därför som de har fått förtroendet från några av landets och världens största företag, banker, revisionsbyråer och advokatbyråer.

Om Sharp Recruitment & Consultant

För önskemål om att träffas och prata karriär, funderingar om hur Sharp Recruitment & Consultants arbetar, eller för att komma i kontakt med företaget kan du höra av dig via telefon eller mejl. Ring på 08 – 410 99 800 eller mejla till info@sharprecruitment.se.

 

Mer från Sharp Recruitment & Consultants

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sharp Recruitment & Consultants och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?