1515
Annons

Nattsvart för butikshandeln

Mörkret har varit kompakt för sko- och klädhandeln.

I december var det dessutom nattsvart för de fysiska butikerna. Försäljningen nästan halverades under årets viktigaste försäljningsmånad.

Foto:Amanda Lindgren, Amanda Lindgren, Amanda Lindgren

Tidigare i veckan presenterades siffror för kläd- och skoförsäljningen i december när det gäller såväl fysiska butiker som dess e-handel.

TT kan nu redovisa siffror nedbrutet enbart för den fysiska handeln och de är ännu dystrare.

I december rasade klädhandeln med 42 procent medan den ackumulerade försäljningen för 2020 sjönk med 26 procent.

Det kan jämföras med ett tapp på 32 respektive 19,5 procent för den sammanlagda handeln, det vill säga såväl butik- som e-handel.

”December är den största och viktigaste månaden. Det är en oerhört stor nedgång”, kommenterar Mikael Sandström, branschexpert och tidigare ordförande för Svensk Handel stil men som också driver ett tiotal klädbutiker i södra Sverige.

”Det är totala katastrofsiffror. Det har funnits förhoppningar men politiska pekpinnar från politiska företrädare och ökade restriktioner har gett ett totalt mörker”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Siffrorna kommer i skenet av att inför julhandeln var rekommendationen tydlig: undvik butiksbesök och handla online. Mikael Sandström påpekar att de som utvecklat en väl fungerande e-handel är främst stora aktörer som H&M och Lindex och att nu många mindre aktörer kan tvingas lägga ned på grund av likviditetsbrist.

”December är den månaden då man ska ladda upp sin likviditet med ökad försäljning men också betala varor som ska komma i februari-mars. Nu blir det soppatorsk för många”, säger han.

Den nya pandemilagen som nyligen röstats igenom i riksdagen befaras också av branschföreträdare innebära ytterligare utmaningar. En butiksyta på 100 kvadratmeter innebär nu max tio kunder åt gången.

”Vi ifrågasätter inte på något sätt viljan men man måste förstå själva dimensionen i de här tappen och konsekvenserna. Det är inte bara det att det gått lite dåligt för modehandeln utan tusentals jobb står på spel. Många av dessa är unga och/eller utrikesfödda. För dessa kan det vara svårt att hitta nya jobb särskilt som besöksnäringen har en liknande utveckling”, säger Mats Hedenström.

Han lyfter det faktum att ett normalår anställs cirka 130.000 inom Svensk handel medan 2020 i stället 20.000 förlorat sitt jobb och drygt 100.000 varit korttidspermitterade.

”När vi pratar om att det finns arbetslöshetsbomb bakom hörnet är det inga överord – snarare tvärtom.”

Innehåll från Vattenfall InChargeAnnons

Satsa på elbilsladdning i er fastighet

Marknaden för elbilar ökar stadigt i Sverige och prognosen är att det 2030 kommer att finnas 2,5 miljoner laddbara fordon. Just nu rullar nästan 400 000 laddbara personbilar på vägarna*, så nu måste vi tillsammans skapa förutsättningar för laddning och där är ni som fastighetsägare och byggföretag viktiga. 

Det finns redan idag krav på laddinfrastruktur i bygglagstiftningen. Många fastighetsägare har redan anammat detta och förberett för elbilsladdning och byggföretag lägger in det i sin planering redan vid starten av byggprojektet.  

– När det blir dags att välja leverantör för laddstolpar och tjänster är de vanligaste frågorna ”vem äger laddstolpen, hur går laddningen till rent praktiskt och vem betalar för vad?” Det här är frågor vi kan hjälpa till med, säger Jenny Odén, på Vattenfall E-mobility.  

Prenumerera på nyheter om elbilsladdning här 

Flexibelt upplägg är viktigt  

Alla har olika förutsättningar, därför är det viktig att kunna välja ett flexibelt upplägg med skräddarsydda laddlösningar efter egna behov. Att fritt kunna välja mellan olika betallösningar, kombinationer av hårdvara och/eller tjänst och med eller utan installation är nyckeln.   

–  Hos oss medföljer alltid tjänsten Connect som innefattar uppkoppling, support, kundservice och statistik. De kan också välja om ni vill ha en flexibel prissättning eller hjälp med administrationen. De har möjlighet att ändra tjänst efter behov och slipper dolda kostnader och bindningstider. Laddboxen har också det som kallas OCPP. Det innebär att de kan byta leverantör om de inte är nöjda, fortsätter Jenny. 

Med många fastigheter och hyresgäster och ett allt större behov av laddmöjligheter är det viktigt att välja en leverantör som man kan växa med. Ett gott samarbete där de har ett dedikerat team som finns där för dem både innan, under och efter att installationen är genomförd.

– Vi vill dela med oss av vår kunskap och ger stöd i allt från planering till genomförande och samarbetet fortsätter även när allt är klart. Vi håller koll och ser till att de kan hålla sig ajour med vad som händer för marknaden växer i ett rasande tempo. Det är därför bra med en stabil partner som finns kvar i framtiden, avslutar Jenny.  

Lär dig mer i InCharges blogg    

* Källa: Power Circle  

Diös satsar på elbilar

Fastighetsbolaget Diös är en av de som satsar på elbilsladdning. Ett fastighetsbolag i norra Sverige där elen kommer från förnybara källor och förutsättningarna för att köra elbil är goda! För att vara en del av lösningen på klimatutmaningen bytte de tidigt ut sina egna servicebilar till elbilar och erbjuder nu elbilsladdning även till sina kunder.

Mer information och tips hittar du här  

Ladda elbilen smart och säkert med InCharge  

Med InCharge flexibla laddlösningar får du en enkel vardag oavsett om du laddar elbilen hemma, på företaget eller längs med vägen.  

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Vattenfall InCharge och ej en artikel av Dagens industri

Experterna om kraschade favoriterna: Då ska du ta smällen och sälja

Inte mindre än 17 bolag som har lockat tiotusentals ägare har rasat mer än 70 procent i år vilket svidit rejält i många småspararportföljer. Di bad två experter peka ut vilka bolag som kan ta revansch – och vilka det är lika bra att ta smällen och sälja.

”Jag tycker att det lyser rött om de bolag som uppfyller de tre kriterierna”, säger Joakim Bornold om hur man identifierar surdegarna att göra sig av med.

Anders Rudolfsson och Joakim Bornold.
Anders Rudolfsson och Joakim Bornold.Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera