1515
Annons

Nattsvart för bankerna – 78.000 jobb borta i år

Bankerna har haft ett svagt år med försämrad lönsamhet och tvingas till att skära ned på personal och lansera sparprogram. Jobbslakten inom banksektorn globalt är den största sedan 2015 och har även nått de svenska bankerna. 

Under sex år har reporäntan varit under nollstrecket i Sverige för att i december höjas upp till nollstrecket. Lågräntemiljön sätter press på intjäningsförmågan för de svenska bankerna som sedan 2017 befunnit sig i en nedåtgående trend på börsen. 

Bloomberg News rapporterar att mer än 50 banker i världen aviserat planer på neddragningar med totalt 77.780 jobb hittills i år, vilket är den högsta nivån sedan 2015 då 91.448 jobb försvann. Det enligt enkäter från bankerna samt fackföreningar. 

De europeiska bankerna står för omkring 82 procent av neddragningarna.

Högst upp på topplistan gällande personalneddragningar placerar sig tyska Deutsche Bank, som planerar att skära bort 18.000 anställda fram till 2022. Hack i häl följer italienska Unicredit med 8.000 arbetstillfällen samt spanska Santander med 5.400 jobb som väntas försvinna, enligt Bloomberg. 

Nedskärningarna lär fortsätta under nästa år och schweiziska kapitalförvaltaren Julius Baer Group är en bank som ska dra ned på personalen i kölvattnet av hårdare konkurrens och snävare marginaler, uppger personer med insyn till nyhetsbyrån Bloomberg.

Hemma i Sverige aviserade storbanken Nordea NDA SE +0,43% Dagens utveckling , som huvudsakligen bedriver sin verksamhet i Norden, under sin kapitalmarknadsdag i oktober att det behövs sparas upp emot 8 miljarder kronor under de kommande tre åren. I linje med besparingarna riskerar tusentals anställda att förlora sina jobb. Omkring 70 procent av Nordeas kostnadsbas är nämligen personalrelaterade utgifter. Vd Frank Vang-Jensen sade i en intervju under det tredje kvartalets rapportperiod att ”anställda kommer tyvärr att påverkas”, men nämner inga siffror. 

Handelsbanken SHB A +0,09% Dagens utveckling , likt Nordea, flaggade för i sin niomånadersrapportat att besparingar behövs göras. På en presskonferens uppgav finansdirektören Rolf Marquardt att åtgärdsprogrammet innebär att 800 personer ska lämna banken, varav 500 arbetstillfällen väntas försvinna i Sverige. Totalt har banken omkring 12.500 anställda.

 

Återförsäljare sågar Husqvarnas leveranser

Missnöjet bland återförsäljarna pyr när Husqvarna får allt större problem med leveranserna av trädgårdsmaskiner.

Nu finns det risk för att konkurrenterna ska ta marknadsandelar.

”När Husqvarna inte finns på hyllan säljs andra märken in”, säger återförsäljaren Jonas Bergqvist i Enköping.

Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.
Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.Foto:Evelina Carborn

Husqvarna, som kontrolleras av finansfamiljerna Wallenberg och Lundberg, har backat nästan 7 procent på Stockholmsbörsen sedan den senaste kvartalsrapporten släpptes för snart en månad sedan – samtidigt som börsindex har stigit. Räknat från årsskiftet ligger nedgången på nästan 50 procent.

I rapporten framgick att försäljningen av trädgårdsmaskiner fortsätter att hämmas av den globala komponentbristen. Värst drabbad är produktkategorin robotgräsklippare för privatmarknaden – en av Husqvarnas största kommersiella framgångar någonsin. Försäljningen landade på betydligt lägre nivåer under årets andra kvartal jämfört med i fjol.

I augusti är samtliga 13 produkter i kategorin robotgräsklippare på Husqvarnas hemsida klassade som ”tillfälligt slut”. Robotgräsklipparna är en ytterst viktig produkt för Husqvarnas resultat. Av de sju mer konventionella typerna av gräsklippare som säljs på hemsidan är fyra slut. Inom kategorin motorsågar kan bara strax över hälften av produkterna beställas.

Hos återförsäljarna växer nu missnöjet med Husqvarna. Vissa anser att bolagets leveranser är mer bristfälliga än konkurrenternas, samtidigt som andra är av uppfattningen att alla leverantörer uppvisar samma problem.

Jonas Bergqvist driver bolaget Enköpings Skog och Trädgård, som bland annat säljer gräsklippare och motorsågar. Han berättar att han gjorde en försäsongsbeställning på robotgräsklippare från Husqvarna i november förra året, men att leveransen fortfarande inte har fullföljts.

”Jag har fått hem tre stycken och väntar fortfarande på 16-17 stycken. Nu säger de att planerat avsändningsdatum är i oktober, men då är ju säsongen slut.”

Förra året såldes Jonas Bergqvist 36 robotgräsklippare. I år ligger den siffran på tre.

”Kunderna vill handla och de flesta produkterna som är på väg hit är bokade.” 

Företagaren berättar att många kunder fortfarande är tålmodiga, men att vissa söker sig till näthandlare som ofta kan köpa upp större mängder och därför befinner sig i en bättre position. Konsekvensen av leveransproblemen är minskad försäljning och en förväntad lägre omsättning.

”Kunderna börjar tappa tålamodet. Jag har dock betydligt mer jobb i verkstaden, eftersom många lagar gamla grejer i stället för att köpa nytt.”

Gällande leveranserna av robotgräsklippare är alla leverantörer i princip lika problemtyngda som Husqvarna, enligt Jonas Bergqvist. När det kommer till motorsågar, röjsågar och andra liknande produkter fungerar det något bättre hos andra leverantörer. Gällande batteridrivna produkter är skillnaden betydligt större, säger han. 

Företagaren tror att Husqvarna riskerar att tappa marknadsandelar till följd av problemen.

”Det tror jag alldeles säkert”, säger han och förklarar att andra märken säljs in när Husqvarnas produkter inte finns på hyllan.

En återförsäljare i en annan del av landet, som vill vara anonym, berättar att det förvisso kommer enstaka produkter från Husqvarna – men att leveranserna av robotgräsklippare i princip har avstannat helt. Nyligen annullerade återförsäljaren en order som skulle ha levererats i våras.

”Det påverkar inte vår verksamhet särskilt mycket, men de andra stora leverantörerna jublar såklart”, säger en företrädare för bolaget.

Tror du att den här utvecklingen kan vara skadlig för Husqvarna på sikt?
”Ja, självklart. Det är tydligt på robotmarknaden. Där kommer den tyska konkurrenten Stihl som ett ostoppbart ånglok.”

Återförsäljaren medger att även konkurrenterna har problem med leveranserna, men hävdar att Husqvarnas bekymmer är mycket större. 

”Stihl har haft svårt att konkurrera med Husqvarna tidigare, men nu har Husqvarna haft problem med robotgräsklipparna i flera år. Stihl kan leverera på ett annat sätt. Det är klart att det kommer att påverka marknaden.”

Pontus Widell är ägare och vd för Vemdalen Experience i Härjedalen. Bortsett från uthyrningen av snöskotrar och fyrhjulingar driver företaget en stor butik med bland annat trädgårdsmaskiner.

”Robotgräsklipparna, som är väldigt populära hos kunderna, är det vi saknar mest när det gäller Husqvarnas leveranser”, säger han.

Ägaren anser dock inte att Husqvarna presterar sämre än någon annan. Han menar att problemet är utbrett och att den ansträngda situationen präglar samtliga leverantörer. 

”Vi tappar väldigt många affärer på leveranssituationen. Det gäller att man är ute i oerhört god tid. Vi förlorar kunderna som vill handla direkt”, säger Pontus Widell.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera