Annons

Nattlig vandring gav affärsidén

En sen natt på väg hem över isen på Torneträsk såg amerikanen Chad Blakley norrskenet för första gången. Han golvades.
Tio år senare lever han och hustrun Linnea på att visa norrskenet för utländska turister.”Mindre än en halv procent av våra gäster kommer från Skandinavien”, säger han.

Paret Linnea och Chad Blakley arrangerar fotoexpeditioner för norrskensturister.
Paret Linnea och Chad Blakley arrangerar fotoexpeditioner för norrskensturister.Bild:Jens Kärrman

På fjällstationen i Abisko är det full aktivitet den här kylslagna novemberdagen. Den riktiga högsäsongen är fortfarande några veckor bort och utbildningen av vinterns personalstyrka pågår för fullt.

För Chad och Linnea Blakley är novemberdagarna några av årets stressigaste, dagar när allt måste klaffa för att företaget ska vara redo i mitten av december. Då inleds den stora anstormningen av britter som vill uppleva den svenska midvinterkylan – och det mytomspunna norrskenet.

”Julen är stor bland britter. Det finns ett romantiskt skimmer kring det i Storbritannien, att åka norrut till snön och se norrskenet”, säger Chad Blakley.

Gästerna under säsongen, som pågår från oktober till mars, är nästan uteslutande internationella.

”Folk kommer från hela världen. USA, Storbritannien, Australien, Singapore. Vi gör ingen marknadsföring i Japan och Kina, men de kommer ändå.”

Chad Blakley kom till hustrun Linneas hemland Sverige 2008. Han var 30 år, hade sagt upp sig från it-företaget Cisco och visste inte vad han skulle hitta på.

”Men det här hotellet anställde städare, så vi tog det”, säger han över lunchpastan på fjällstationen i Abisko.

”Vi hade en fantastisk sommar, vandrade mycket och blev verkligen förälskade i platsen.”

Till vintern var han tillbaka. Åkte skidor på dagarna och diskade på kvällarna. En natt när Chad promenerade hem över isen på Torneträsk såg han ett grönt sprakande skådespel på himlen.

”Jag tänkte, vad är det? Det tog en liten stund innan jag förstod att det var norrsken”, säger han.

Tankarna började gro om det skulle gå att driva en egen verksamhet kring norrskenet.
Chad Blakley har en bakgrund som bröllopsfotograf och bestämde sig för att försöka med vildmarksturer där gästerna skulle lära sig att fotografera norrskenet. Han hade läst om en man i Finland som körde med samma koncept. Fungerar det där, så borde det fungera här, tänkte Chad.

På den första expeditionen hade Chad Blakley osannolikt flyt.

”Vi såg den största ’norrskensstormen’ på ett decennium. Jag tog en film och nästa morgon fanns den på National Geographics hemsida och vi började få mejl från BBC, Fox News och andra utländska medier.”

Bolaget, Lights over Lapland, har sedan dess vuxit varje år. Från 13 gäster det första året till ett par tusen besökare i år.

I dag är makarna Blakley kända turistentreprenörer i Norrbotten. Utöver Lights over Lapland driver de Visit Abisko, ett företag som de startade eftersom kommunikationerna till Abisko var för dåliga.

”Det började som ett transportföretag, för att serva Lights over Lapland och hotellen här. Nu är bolaget också en turarrangör som ordnar dagsutflykter till exempelvis Narvik och ishotellet”, berättar Chad Blakley.

Redan i år väntas de båda bolagen omsätta lika mycket. På sikt tror paret att Visit Abisko kommer att bli större än Lights over Lapland.

”I båda våra bolag tillsammans räknar vi med att möta 40.000–50.000 gäster kommande säsong. Tillväxten har varit otrolig”, säger Linnea Blakley, som sköter en stor del av bolagens administration och bokning.

För paret Blakley är norrskenet fortfarande kärnverksamheten. Den främsta konkurrensfördelen är att Abisko är en av de platser på jorden där chansen att se norrsken är störst.

”Med undantag för fyra nätter har vi haft norrsken varje dag sedan den första oktober, vilket är väldigt bra för marknadsföringen”, säger Chad Blakley.

Det innebär att de som besöker byn i flera dagar i princip är garanterade norrsken, men ibland ställer vädret till det för dem som kommer på korta besök.

”Vi har utformat våra turer så att besökarna får ett trevligt program även utan norrsken”, säger Chad Blakley.

Han hoppas kunna fortsätta utveckla sina bolag – men med varsamhet.

”Ser du dig omkring här så är det orörd, perfekt vildmark. Vi vill inte älska det till döds, vi vill inte förvandla det till Disneyland. Det finns andra sätt att växa. I Abisko finns det 500 bäddar, det är gränsen. Det betyder att allt vi kan göra är att erbjuda bästa möjliga service.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera