ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Nätmäklarens vd: ”Vi räds inte konkurrensen”

Avanzas aktie rasar på börsen efter delårsrapporten.

Nu svarar Rikard Josefson, vd Avanza, på kritiken om att aktien är övervärderad och ökad konkurrens från storbankerna.

Nätmäklaren Avanza blandar och ger i sin rapport. Rörelseresultatet ligger på 100 Mkr mot förväntade 107 Mkr. Räntenettot steg dock till 39 Mk under första kvartalet jämfört med 29 Mkr samma period föregående år. De totala intäkterna landade på 268 Mkr (279). 

Hur har kvartalet varit för Avanza?
”Det har varit ok. Vi har haft bra kundtillväxt och nettoflöde. Kvartalet började svagt i januari men har piggat på sig. Vi har jobbat mycket med förbättringar på sajten med ny startsida, nytt flyttflöde på hur man flyttar in värdepapper på Avanza, något som ger positiva reaktioner från kunderna. Så vi är nöjda, men marknadsförutsättningarna var inte optimala i början av kvartalet”, säger Rikard Josefson i DI Tv.

Era totala kostnader har ökat något i det här kvartalet jämfört med förra året. Varför då?
”Vi guidade för en 10,5 procentig kostnadsökning för 2019 och det står vi fast vid. och det här kvartalet så ökade vi med 8 procent vilket är kopplat till att drygt 70 procent av våra kostnader är personalrelaterade. Vi har helt enkelt anställt mer människor för att kunna öka vår innovationstakt.”

Är tanken att ni ska fortsätta anställa under året?
”Vi har alltid en personalomsättning, vi har lite vakanser och anställer löpande, men vi kommer inte utöka antalet anställda i någon större omfattning under året”.   

Många analytiker och strateger kallar er för övervärderade. Martin Guri, Kepler Cheuvreux, sa i Börsmorgon att ni har megatrender emot er med ökad konkurrens, courtagepress, storbanker som blir billigare och billigare i sina avgifter och låga räntor. Vad säger du om det?
”Det är alltid trevligt med bra konkurrens. Vi är stolta över vårt erbjudande. Sett till kundtillväxten och nettoflödet så verkar kunderna uppskatta det vi gör. Vi räds inte konkurrensen, den håller oss på tå.”

Vilka är era motdrag för att kunna fortsätta växa och försvara er höga värdering?
”Det handlar om att hela tiden utveckla vårt erbjudande. Göra det enklare, billigare, bättre för våra kunder och skala upp vårt sparkapital.” 

Ni har breddat er produktportfölj till att innefatta pension och bolån och på måndagen meddelade Swedbank att man erbjuder fri aktiehandel till vissa kunder. Vem är er största konkurrent nu, är det fortsatt Nordnet eller snarare storbankerna?
”Jag tror att alla som håller på med eller delar av vad vi gör är konkurrenter. Jag läste igår att Swedbank inför gratis aktiehandel upp till 100.000, vi har haft det upp till 50.000 sedan 2016, så det är ju inte någon innovation. Vi vet att kunderna vill betala så lite som möjligt men det är också en helhetsupplevelse. Det handlar om realtidsflöden, orderdjup, beslutstödsverktyg, historik och mera. Courtage är viktigt, men det är en del av kundupplevelsen.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies