ANNONS:
Till Di.se

Nationalmuseet öppnar efter miljardrenoveringen

  • Nationalmuseums överintendent Susanna Pettersson. Foto: Evelina Carborn
  • För första gången visas typer av föremål sida vid sida, där de hör hemma, i stället för att ha en helt egen avdelning för textilier, porslin eller tavlor. Foto: Evelina Carborn

På lördag slår nyrenoverade och utbyggda Nationalmuseum åter upp dörrarna för allmänheten. Prislappen landade på 1,3 miljarder kronor. 

Större utställningsytor, ljusinsläpp från 331 fönster som tidigare var igensatta, en helt ny restaurang och mängder med avancerad teknik är bara några av nyheterna som den omfattande renoveringen har åstadkommit på fyra år.Mitt i all uppdämd förväntan och pirr bland personal som följt projektet hela vägen står överintendent Susanna Pettersson, som fick jobbet av kulturminister Alice Bah Kuhnke i våras och som tillträdde först i somras.

”Det känns fantastiskt när jag tänker på alla möjligheter som öppnar upp sig här”, säger hon, och visar några av sina egna favoritdetaljer: specialdesignade möbler i restaurangen, hisstornet av vävd mässing och de moderna kopiorna av takrosetterna som döljer både sprinkler och ventilation.

I det nya bygget har det storsatsats på modern teknik för att skapa kontrollerade klimatzoner i alla rum, och för första gången kunna visa olika typer av föremål sida vid sida, där de hör hemma, i stället för att ha en helt egen avdelning för textilier, porslin eller tavlor.

”I dagens samhälle är det otroligt viktigt att lyfta fram det som tillåter oss att reflektera över vad som verkligen är viktigt i livet. Bland våra främsta målgrupper är unga vuxna och familjer med barn. Vi vill verkligen vara proaktiva i att lyfta fram kulturens värde och vilken roll den spelar för humanismen.”

Museets samlingar består av 700.000 föremål och är den förnämsta samlingen i Norden, enligt Susanna Pettersson, som redan har idéer för hur utställningarna ska varieras de närmsta tre åren.

Vilka är dina favoritrum?
”Villa Curiosa är barnens museum, och jag skulle kunna flytta in där – det är verkligen en magisk stämning vi har skapat, som berättar om föremåls kraft och hur samlandet faktiskt började. Skattkammaren och Skulpturgården fungerar väldigt bra, där kan man sitta i lugn och ro.”

Varför ska jag besöka Nationalmuseum?
”Först och främst för byggnaden, den är en helhetsupplevelse i sig själv, välkomnande och rik i material, samlingar och utställningar. Men också för att njuta av föremålen. Ett besök här är kanske ett av de bästa sätten att lära sig om konsten och dess historia. Både om enskilda föremål och om tidsperioder, men också att utmana sig själv med att titta på det som väcker motstridiga känslor. Allt är viktigt.”

Hur ska ni locka hit dem som inte är så vana museibesökare?
”Det är fritt inträde, så det finns ingen ekonomisk tröskel. Du kan komma hit och titta på ett enda föremål och sedan gå härifrån. Det tycker jag är fantastiskt.”

”Dessutom är det viktigt att förstå att man inte behöver några förkunskaper. Det är helt ok att komma in och titta och prata om det man ser. I dag handlar nästan allt om bilder, oavsett om det är i Instagram eller på Youtube. Kan man titta på sociala medier kan man också titta på saker här. Och det finns inga ’rätta’ svar. Det är en av de trevligaste sakerna med konst.”

Susanna Pettersson är tyst en stund och berättar sedan hur hon nyligen överraskade sig själv genom att läsa biografin om den finländske formel 1-föraren Kimi Räikkönen, skriven av Kari Hotakainen.

”Jag kunde nästan ingenting om formel 1, men jag litade på författaren som jag vet är bra. Och jag lärde mig faktiskt väldigt mycket saker som jag inte kunde innan. Jag gillar små, trygga äventyr och på Nationalmuseum finns många sådana att ge sig ut på.”

Hur ser du på museets samarbete med näringslivet och sponsring?
”Jag har märkt att svenska museer inte arbetar lika mycket med företag som utomlands, där det är ganska vanligt. Tate Modern i London samarbetar med British Gas, Moma i New York med Uniqlo och så vidare. Sponsorer behövs för att finansiera olika aktiviteter och utställningar, det möjliggör sådant som annars aldrig skulle bli av. Men grunden för alla samarbetsavtal jag skrev när jag jobbade på Ateneum i Helsingfors är att den som ska dra störst nytta av det är besökarna.”

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies