1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Nästan dubblad miljardomsättning för Oatly – startar produktion i Singapore

Havredrycksproducenten Oatly fortsätter att växa kraftigt och i fjol ökade omsättningen med cirka 90 procent till närmare två miljarder kronor. Nu kopplar Skånebolaget ett större grepp om den asiatiska marknaden med en ny anläggning i Singapore.

Oatlys vd Toni Petersson.
Oatlys vd Toni Petersson.

Det senaste året har Oatly genomfört lanseringar i Hongkong, Taiwan och Singapore, samt rullat ut sina produkter på bredare front i Kina.

Nu förankrar havredryckstillverkaren sin globala expansion österut och startar produktion i Singapore, med förväntad driftstart i februari nästa år. Det blir Skånebolagets femte produktionsanläggning i ordningen och den första i Asien.

”Allt går mycket snabbare i Asien, jämfört med Europa och USA”, säger Toni Petersson, vd för Oatly med huvudkontor i Malmö och produktion i bland annat Landskrona.

Valet av Singapore var dock inte självklart. Tillverkningen hade istället kunnat hamna i Australien som var en av huvudkandidaterna när bolaget sonderade terrängen för sin kommande positionering.

Det som fällde avgörandet var att Oatly snabbt fann en partner i Singapore – en större asiatisk livsmedelsproducent som redan har befintliga lokaler och annan infrastruktur åt Skånebolaget.

”I det här fallet ville vi inte bygga en fabrik på egen hand, utan sökte strategiskt partnerskap med någon som redan har faciliteter där vi tappar in vår verksamhet”, säger Toni Petersson som inte vill avslöja storleken på Oatlys investering i kronor och ören:

”Det jag däremot kan säga är att vi utöver Singapore även planerar för ytterligare anläggningar, minst en fabrik till på varje kontinent inom tre-fyra år.”

Den kommande basen i Singapore ska serva bolagets försäljning i Kina och Sydostasien. Men för tillfället har inflyttningsarbetet gått i stå, Singapore är stängt på grund av corona. Men på det globala planet håller Oatly samtidigt igång sin befintliga livsmedelsproduktion.

”I det här fallet är vi enbart lyckligt lottade att tillhöra en industri som inte kollapsar under dessa oroliga omständigheter. Vi lyckas fortfarande följa vår verksamhetsplan som vi spikade innan corona slog till”, säger Toni Petersson.

Från 2017 till 2018 växte koncernen med drygt 60 procent. I fjol fortsatte Oatly-koncernens snabba utbredning med en omsättning som landade på knappt två miljarder kronor, närmare bestämt 1946,5 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning med cirka 90 procent jämfört med 2018, och det senaste året har även personalstyrkan svällt från 290 till 506 anställda.

”På det hela taget upplever vi givetvis en kraftig utveckling, även om vi i den globala livsmedelsbranschen fortfarande är en relativt liten spelare. Men vi är också en av branschens snabbast växande aktörer på en respektabel nivå”, säger Toni Petersson och påpekar att bolaget hittills i år har haft en ännu högre tillväxttakt jämfört med fjolåret.

Men den branta uppåtkurvan fortsätter också att fresta på kassan. 2018 redovisade Oatly ett rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar på minus 102 miljoner kronor, och den posten fortsätter att lysa illrött.

”Vi räknar med en förlust. Vi har dock inga klara uppgifter på lönsamheten för i fjol eftersom böckerna inte är stängda än”, säger Toni Petersson som menar att det kostar pengar att bygga organisationer och produktionsanläggningar för att supporta tillväxten:

”Det är ett medvetet val som vi har gjort, att i det här läget prioritera tillväxt framför lönsamhet. Men samtidigt är vår underliggande lönsamhet bra.”

I en annan del av världen har Oatly nyligen också slutit avtal om en testperiod med kaféjätten Starbucks. Det innebär att Malmöbolaget sedan början av året levererar havredryck till cirka 1 300 amerikanska kaféer.

”USA är viktigt för oss, där vi kan sätta vår preferens kring uppfattningen om havredryck och hur vi tycker att det ska smaka”, säger Toni Petersson.

I övrigt är han fåordig om tidslängden och andra detaljer kring samarbetet med Starbucks:

”Jag kan tyvärr inte uttala mig mer om detta, mer än att vi på det här sättet når en jättestor publik som är väsentlig för att öka människors medvetande om växtbaserade drycker.”

Innehåll från Transfer GroupAnnons

Experten: Säkerhet allt viktigare för företag

Skjutningar och sprängdåd är vanligt förekommande i Sverige, visar statistik från bland andra Brottsförebyggande rådet och Polismyndigheten. 

Det har fått många verksamheter att se över sin säkerhet.

– Många av de som i dag efterfrågar våra tjänster har ingen egen hotbild mot sig – de har bara fel grannar, säger säkerhetsexperten Magnus Ahde från Altum Security AB.   

 

Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå

En studie från Brottsförebyggande rådet, Brå, konstaterar att Sverige är det värst drabbade landet i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. I studien har svenska dödsskjutningar jämförts med 22 andra europeiska länder under perioden 2000 till 2019.

Även sprängdåd har varit vanligt förekommande under de senare åren, visar statistik från polismyndigheten. 2021 anmäldes 79 stycken i Sverige.

Ökad efterfrågan på säkerhet

En konsekvens har blivit att efterfrågan på fysisk säkerhet har ökat. Det berättar Magnus Ahde, som har arbetat över 20 år i säkerhetsbranschen och i dag är säljare på Altum Security AB.

– Eftersom det är svårt att rikta bomber mot en speciell mottagare riskerar alla inom en viss area att bli drabbade vid en explosion. Man behöver alltså inte ha en hotbild mot sig för att drabbas. Och det betyder att allt fler inser att de behöver skydda sig mot den typen av händelser, säger han.

Snyggt – och farligt

Från att tidigare framför allt haft ambassader och myndigheter som kunder så märker Magnus Ahde och hans kollegor, som är experter inom säkerhetskonsultation och skalskyddslösningar, att även andra typer av verksamheter efterfrågar deras tjänster.  

– Exempelvis kan en sådan sak som att ha en glasfasad på sitt huvudkontor idag utgöra en stor säkerhetsrisk. Det är snyggt – men väldigt farligt om det skulle ske en explosion.

Kombinationslösningar

Altum Security är en del av säkerhetskoncernen Transfer Group AB som förutom skalskyddslösningar erbjuder allt inom fysisk säkerhet; från bevakning och säkerhetskontroller till larm, och mjukvarulösningar som förenklar och effektiviserar helhetserbjudandet. 

– Vår styrka är att våra bolag täcker olika delar av fysisk säkerhet och att vi därför kan erbjuda olika typer av kombinationslösningar, förklarar Transfer Groups vd Pernilla Jennesäter.

– Vi gjorde exempelvis nyligen en kombinationslösning på en ambassad tillsammans med vårt systerbolag Sensec AB för att skydda både byggnaden och inpassering. Sensec stod för röntgen och metalldetektion, och Altum för beskjutnings- och explosionsskydd, berättar Magnus Ahde. 

Unika inom högsäkerhet

Magnus Ahde menar att det finns få andra bolag i branschen som jobbar så heltäckande med skalskyddlösningar som Altum Security. 

– Många fokuserar på en specifik produkt eller lösning, medan vi kan leverera en mängd olika produkter inom högsäkerhet, allt från skottsäkra fönster och dörrar till panic rooms. På så sätt sticker vi ut, säger han. 

 Läs mer om hur sectech tar säkerhetslösningar till nästa nivå 

 

 

 

Mer från Transfer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Transfer Group och ej en artikel av Dagens industri

Motvind för svenska hedgefonder

Den turbulenta starten på året har varit svårnavigerad för merparten av svenska hedgefonder.

Trots en återhämtning under juli har den genomsnittliga fonden backat sedan årsskiftet. Bäst har trendföljande fonder som Lynx och SEB Asset Selection klarat sig.

Foto:Colourbox

Facit för svenska hedgefonder per den sista juli är en negativ avkastning på 2,45 procent enligt analystjänsten Hedgenordic. En återhämtning på drygt 2 procent under juli räckte inte till för att nå över nollstrecket.

Skillnaderna mellan enskilda hedgefonder men även mellan kategorier är betydande. Bäst i år är trendföljande fonder, ofta kallade CTA. De har lyft med närmare 4 procent i snitt. Bland svenska hedgefonder märks mångmiljardfonderna Lynx, plus 29,6 procent vid utgången av juli, och SEB Asset Selection, plus 12,5 procent. Även fonden Volt har gått bra med drygt 8 procent i avkastning.

Lynx ägs delvis av landets ledande hedgefondbolag Brummer & Partners. Brummers samlingsfond Multistrategy, som förvaltar drygt 27 miljarder kronor, består av en handfull av gruppens fonder inklusive Lynx. Samlingsfonden har i år avkastat 3,8 procent trots en mindre nedgång under juli.

Fonden Florin Court hör också till Brummers starkaste kort med en avkastning på 16 procent i år.

Hedgefonden Elementa, inriktad på att köpa eller ta säljpositioner på små och medelstora bolag, har trots ett tapp på drygt 4 procent under juli hittills ett lysande år med en avkastning på 22,5 procent sedan årsskiftet. Därmed går fonden mot strömmen då aktiefokuserade hedgefonder enligt Hedgenordic i år har tappat 4,5 procent.

Till exempel så har Prior & Nilssons aktieinriktade hedgefond Idea haft det blytungt under året och ligger trots ett nästan sjuprocentigt lyft i juli back med 13 procent. Under den senaste månaden ökade fonden sin exponering mot verkstadsbolag och minskade innehaven i läkemedelsföretag. De största innehaven är den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk, lastbilstillverkaren Volvo och verkstadsjätten Atlas Copco.

Även den aktietunga hedgefonden Rhenman Healthcare lyfte under juli med drygt 5 procent men ligger ändå back i år med 4,5 procent. Fondens bästa bidragsgivare under månaden var det amerikanska vårdbolaget Tenet Healthcare, som avkastade 20 procent, samt medicinteknikbolaget Abiomed, plus 14 procent.

I botten hittills i år ligger en av fjolårets vinnarfonder, Coeli Absolute European, med minus 22 procent i bagaget trots en viss återhämtning under juli månad.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera