Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Nästan dubblad miljardomsättning för Oatly – startar produktion i Singapore

Havredrycksproducenten Oatly fortsätter att växa kraftigt och i fjol ökade omsättningen med cirka 90 procent till närmare två miljarder kronor. Nu kopplar Skånebolaget ett större grepp om den asiatiska marknaden med en ny anläggning i Singapore.

Oatlys vd Toni Petersson.
Oatlys vd Toni Petersson.

Det senaste året har Oatly genomfört lanseringar i Hongkong, Taiwan och Singapore, samt rullat ut sina produkter på bredare front i Kina.

Nu förankrar havredryckstillverkaren sin globala expansion österut och startar produktion i Singapore, med förväntad driftstart i februari nästa år. Det blir Skånebolagets femte produktionsanläggning i ordningen och den första i Asien.

”Allt går mycket snabbare i Asien, jämfört med Europa och USA”, säger Toni Petersson, vd för Oatly med huvudkontor i Malmö och produktion i bland annat Landskrona.

Valet av Singapore var dock inte självklart. Tillverkningen hade istället kunnat hamna i Australien som var en av huvudkandidaterna när bolaget sonderade terrängen för sin kommande positionering.

Det som fällde avgörandet var att Oatly snabbt fann en partner i Singapore – en större asiatisk livsmedelsproducent som redan har befintliga lokaler och annan infrastruktur åt Skånebolaget.

”I det här fallet ville vi inte bygga en fabrik på egen hand, utan sökte strategiskt partnerskap med någon som redan har faciliteter där vi tappar in vår verksamhet”, säger Toni Petersson som inte vill avslöja storleken på Oatlys investering i kronor och ören:

”Det jag däremot kan säga är att vi utöver Singapore även planerar för ytterligare anläggningar, minst en fabrik till på varje kontinent inom tre-fyra år.”

Den kommande basen i Singapore ska serva bolagets försäljning i Kina och Sydostasien. Men för tillfället har inflyttningsarbetet gått i stå, Singapore är stängt på grund av corona. Men på det globala planet håller Oatly samtidigt igång sin befintliga livsmedelsproduktion.

”I det här fallet är vi enbart lyckligt lottade att tillhöra en industri som inte kollapsar under dessa oroliga omständigheter. Vi lyckas fortfarande följa vår verksamhetsplan som vi spikade innan corona slog till”, säger Toni Petersson.

Från 2017 till 2018 växte koncernen med drygt 60 procent. I fjol fortsatte Oatly-koncernens snabba utbredning med en omsättning som landade på knappt två miljarder kronor, närmare bestämt 1946,5 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning med cirka 90 procent jämfört med 2018, och det senaste året har även personalstyrkan svällt från 290 till 506 anställda.

”På det hela taget upplever vi givetvis en kraftig utveckling, även om vi i den globala livsmedelsbranschen fortfarande är en relativt liten spelare. Men vi är också en av branschens snabbast växande aktörer på en respektabel nivå”, säger Toni Petersson och påpekar att bolaget hittills i år har haft en ännu högre tillväxttakt jämfört med fjolåret.

Men den branta uppåtkurvan fortsätter också att fresta på kassan. 2018 redovisade Oatly ett rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar på minus 102 miljoner kronor, och den posten fortsätter att lysa illrött.

”Vi räknar med en förlust. Vi har dock inga klara uppgifter på lönsamheten för i fjol eftersom böckerna inte är stängda än”, säger Toni Petersson som menar att det kostar pengar att bygga organisationer och produktionsanläggningar för att supporta tillväxten:

”Det är ett medvetet val som vi har gjort, att i det här läget prioritera tillväxt framför lönsamhet. Men samtidigt är vår underliggande lönsamhet bra.”

I en annan del av världen har Oatly nyligen också slutit avtal om en testperiod med kaféjätten Starbucks. Det innebär att Malmöbolaget sedan början av året levererar havredryck till cirka 1 300 amerikanska kaféer.

”USA är viktigt för oss, där vi kan sätta vår preferens kring uppfattningen om havredryck och hur vi tycker att det ska smaka”, säger Toni Petersson.

I övrigt är han fåordig om tidslängden och andra detaljer kring samarbetet med Starbucks:

”Jag kan tyvärr inte uttala mig mer om detta, mer än att vi på det här sättet når en jättestor publik som är väsentlig för att öka människors medvetande om växtbaserade drycker.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?