1515
Annons

Nästa steg: Bilen blir den nya mobilen

Med bilar som byter färg och avancerade underhållningssystem istället vanliga instrumentbrädor ska framtidens fordon förvandlas från färdmedel till vardagsrum.

Men redan inom en snar framtid tar fordonstillverkarna flera steg mot att förvandla bilen till den nya mobilen.

Foto:Ronda Churchill

En av förra veckans mest uppseendeväckande nyheter på teknikmässan CES i Las Vegas i USA var fordonsjätten BMW:s färgskiftande bil, där mikroinkapsling hjälper bilen att växla från vitt till svart på sekunder. Tekniken är i grunden samma som används i e-böcker.

För vanliga användare är det ungefär detsamma som att kunna byta skal på en mobiltelefon. Det är bara ett av flera exempel på ett av veckans tydliga teman, nämligen teknik som ska förvandla fordonet på samma sätt som de smarta telefonerna revolutionerade mobilmarknaden.

”De nya kapaciteterna som börjar komma i bilar hör ihop med det som har hänt i mobilindustrin. Egentligen handlar det om många olika teknologier som möts. Uppkopplingen är vad jag kallar mobildelen”, säger Thomas Stovicek, chef för UX (på svenska användarupplevelsen) på Volvo Cars.

Som många andra från de tunga fordonsföretagen deltog han i mässan på distans efter att omikronvarianten hade satt fart på smittspridningen i USA igen. Men det hindrade inte Volvo från att släppa flera nyheter, bland annat ett nytt samarbete med Qualcomm.

Chiptillverkaren, som förvärvade Veoneer förra året, ska leverera plattformen för infotainmentsystemet i Volvos bilar. Det handlar till stor del om att kunna uppdatera djupa lager i mjukvaran som föraren inte märker av direkt men förbättrar upplevelsen.

”Med vår plattform kan vi ändra mer av de sakerna genom molnet. Det är en stor fördel. Så länge du som användare godkänner uppdateringar, vet du vet inte ens om att det händer bakom kulisserna”, säger Thomas Stovicek.

En annan nyhet, som för bilen närmare mobilen, är att Google Home integreras direkt i bilens infotainmentsystem medan streamingtjänsten Youtube kan laddas ned direkt.

”En fördel med Androids ekosystem är att i takt med att Google och andra utvecklar fler appar kommer de att bli en del av vårt ekosystem. Det liknar mer hur mobiltelefonerna har utvecklats vilket allvarligt talat är vad användarna förväntar sig”, säger Thomas Stovicek.

Än så länge kommer bilägare som vill ladda ned Youtubeklipp bakom ratten bara kunna göra det medan bilen står stilla, till exempel vid laddning.

Förra veckans CES-mässa bjöd på flera högtflygande idéer om hur underhållningen i kupén förändras när verkligt självkörande bilar blir verklighet. Konceptbilar och prototyper med allt från panoramaskärmar till virtuella värdar rullades ut på löpande band.

Ai-bolaget Phiar Technologies meddelade samtidigt att bolaget vill bygga in navigationsverktyg baserade på ”augmented reality” (på svenska ungefär förstärkt verklighet) i bilar med samma Qualcomm-plattform som Volvo nu kommer att använda.

Men varken det eller lösningar som bygger på virtuell verklighet är aktuellt i närtid för Volvo, trots hajpen som just nu blåser igenom techvärlden.

Det handlar inte bara om att tekniken fortfarande måste förbättras, även om hårdvaruutvecklingen nu går snabbt.

”Vi vill inte tillföra onödig komplexitet som kan leda till onödiga distraktioner till ekvationen eftersom det kan göra det mindre säkert”, säger Thomas Stovicek.


Innehåll från MetaAnnons

3 strategiska steg för att sälja livsmedel och mat i en digital värld

Svensk e-handel fortsätter att växa från rekordhöga pandeminivåer. I livsmedelsbranschen tar nya aktörer som taxi- och matkasseföretag marknadsandelar. Nya tider kräver nya metoder – här är Metas, före detta Facebook, bästa tips för att lyckas.

Under 2020 växte svensk e-handel med 49 procent enligt den årliga undersökningen E-barometern. Många väntade sig en tillbakagång i takt med att samhället öppnade, men när den första halvan av 2021 summerades visade sig en fortsatt ökning på 16 procent. I sin rapport ”The State of Grocery Retail 2021” rapporterar McKinsey om tillväxtnivåer av e-handel i Europa inom dagligvaruhandeln på 55 procent under 2020. Sverige sticker ut med den högsta tillväxten i Europa på hela 95 procent.

Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Meta i Sverige, poängterar att pandemin inte är över än, men att företagets data pekar på att den snabbt accelererande digitaliseringen kommer fortsätta i samma riktning.

– Många beteendeförändringar hänger kvar och vissa har sannolikt permanentats. Att mycket av vår inspiration och kommunikation med varandra kommer från Metas plattformar var en trend innan pandemin men den accelererades som så mycket annat. Vi ser idag eller framåt inget trendbrott där, även om tillväxten möjligtvis mattas av, säger han.

En undersökning av undersökningsföretaget YouGov från våren 2021 visade att hela 89 procent av svenskarna hade handlat matvaror online under de senaste sex månaderna. Prisvärdhet, bekvämlighet och utbud av produkter var de faktorer som mest sannolikt påverkade hur, och från vem, man väljer att konsumera sina dagligvaror. God service var den mest avgörande orsaken till att återkomma till samma handlare vid nästa köptillfälle. 

Johnas Liljegren menar att utvecklingen där nu en majoritet av svenskarna testat onlinehandel, även inom detaljhandeln, ställer högre krav på företag. Faktorn bekvämlighet var tidigare starkt kopplad till närhetsprincipen, men hur påverkas den nu när bekvämlighet också innefattas av nya distributionsmöjlighet?

Produktutbudet och att agilt marknadsföra det som finns tillgängligt ställer också högre krav på minskade ledtider för sin kommunikation. Det är av extra stor vikt då hela 27 procent i YouGov-undersökningen säger att nackdelen med att handla mat online är att produkterna ibland är slut eller inte finns tillgängliga.

– Nya vanor och beteenden hos oss som konsument, här genom ett ökat digitalt beteende, påverkar de förväntningar vi har på de bolag eller varumärken vi vänder oss till. Det som var nytt igår blir en lägstanivå idag som alla bolag behöver förhålla sig till, säger Johnas Liljegren.

Nya aktörer breddar branschen

Digitaliseringen har gjort livsmedelsbranschen mer splittrad än någonsin och en person på jakt efter mat har många vägar att gå. Du kan beställa matkassar och matvaror från de klassiska livsmedelskedjorna, men även av branschledande onlineföretag och supernischade tjänster. Samma matvaror kan beställas som kompletteringar till take away-maten – eller i vissa fall tillsammans med bokleveransen. 

Ett resultat av den ökade konkurrensen är, förutom kraven på god service, även högre krav på hur företag och varumärken kommunicerar med sin målgrupp. Tidigare nämnd YouGov-undersökning visar att svenskar är ovanligt tillåtande och mottagliga för personaliserad reklam – jämfört med andra länder upplever de den mycket mer hjälpfull än påträngande. Johnas Liljegren ser matkasseföretagens framgång som ett typiskt tecken i tiden där produkten, marknadsföringen och communitybyggandet går hand i hand.

– Vi ser i våra data att kunder efterfrågar inspiration och enkelhet, vilket gett matkassar marknadsandelar från lösplock. Plattformar som Instagram inspirerar via stora matkonton, men även genom matrelaterade inlägg man får från sina vänner. Här finns stora möjligheter att bygga varumärke, lojalitet och ta marknadsandelar för den som vågar tänka nytt, säger han.

Tre strategier som säljer och bygger varumärke

Så till den stora frågan: hur ska varumärken och företag agera för att lyckas med sin marknadsföring och i slutändan få fler kunder och högre marginaler? Meta sammanfattar svaret med tre strategiska grundpelare som marknadsförare bör vara särskilt uppmärksamma på. Det handlar om de allmängiltiga mänskliga behoven gemenskap, lätthet och glädje. Med de tre orden som ledstjärnor finns alla möjligheter att lyckas digitalt. 

– Den grundläggande insikten handlar om hur vi som konsumenter vill, och kan, bygga våra egna konsumtionsmönster som varumärken och företag får rätta sig efter. Det kräver andra typer av värdeskapande och relationsbyggande aktiviteter från företagen, säger Johnas Liljegren.

Johnas Liljegren om de tre strategiska pelarna:

Gemenskapen, att skapa en communitykänsla, är nära förknippad med mat. Vi intresseras av mat som aldrig förr och vänder oss till varandra i digitala miljöer för inspiration och sällskap. Guinness förde samman rugbyälskare i en livesänd ”cook-along”, Mars M&M skapade en virtuell Halloween med tillhörande Instagram AR-filter och listan på matrelaterade välgörande initiativ under pandemin tycks aldrig ta slut. Hur kan ditt varumärke eller företag bli en del av ett community eller skapa ett eget?

Lätthet handlar om att minska friktionen i alla steg. Det ska vara lätt att köpa dina tjänster och varor. Toleransen för långsamma tjänster är låg, antalet konverteringar på en webbplats kan minska med hela 20 procent för varje sekunds fördröjning och allt fler varor och tjänster kan nu köpas med under en timmes leveranstid. Tjänster som Instagram och Facebook Shop som möjliggör köp via sociala medier eller rika annonsformat som Instant Experience driver den sömlösa och friktionslösa utvecklingen framåt. 

Glädje är en ofta underskattad och underutnyttjad del av kundupplevelser och marknadsföring. Nästan hälften av de mest älskade varumärkena i USA är kopplade till mat och dryck enligt undersökningen Morning Consult’s Most Loved Brand. Och när omvärldsbevakningstjänsten Sprinklr analyserade miljontals matrelaterade konversationer i sociala medier så var glädje den klart vanligaste känsla som förmedlades. I samma undersökning såg man även en dubblering av positiva mat- och dryckupplevelser i samband med intensiva utbrott under pandemin. Människor finner glädje i sina mat- och dryckupplevelser och de varumärken som kan bli en del av det har mycket att vinna.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?