1515

Nästa generation präglar kontoren

Glöm raderna av gråa skrivbord – trenden kring flexibla arbetsplatser drivs inte bara av effektivisering utan även som ett sätt att locka unga talanger.
”Fler traditionella företag letar efter möjligheter till flexibilitet”, säger Britt Lindqvist, utvecklingschef på Vasakronan.

Britt Lindqvist, utvecklingschef på Vasakronan, och Peter Henning, vd för Palaver. Palaver hyr ut kontorsplatser i annorlunda miljöer såsom kantinen på varuhuset NK i Stockholm.
Britt Lindqvist, utvecklingschef på Vasakronan, och Peter Henning, vd för Palaver. Palaver hyr ut kontorsplatser i annorlunda miljöer såsom kantinen på varuhuset NK i Stockholm.Bild:Jack Mikrut

Bland linnedukar, valnöts­paneler och välputsade kristallglas dukas tallrikarna ut. Bobergs Matsal på NK:s översta våning är en klassisk lunchservering. Men det är samtidigt en arbetsplats – i alla fall enligt startupbolaget Palavers vd Peter Henning.
”Nu låter ett litet barn där borta och det är lite liv och rörelse. Hur hade den här intervjun känts om vi suttit i ett tyst rum med vita väggar? Jag hade tyckt att den hade känts tråkigare”, säger Peter Henning.
Bolagets affärsidé är att via en app hyra ut bord på kaféer och restauranger som tillfälliga arbetsplatser. Det kostar runt en femtiolapp inklusive kaffe att göra krogen till kontor för en halvdag.
”Vi hade stora debatter internt om vilka ställen som skulle kunna vara med. Någon föreslog en sunkig pub, kan den vara med? Men en pub är precis ett sådant ställe där man har mycket bra mötesdiskussioner, även om man normalt inte ser det som en arbetsplats.”
De som behöver lite mer lugn och ro kan dock filtrera fram tystare lokaler i appen, framhåller Peter Henning.

Palavers idé kan låta galen, men bolaget har lyckats få med fastighetsjätten Vasakronan på tåget. Inom kort erbjuder Vasakronan Palavers plattform till sina hyresgäster.
”Vi har sett den här rörelsen länge, att fler traditionella företag har letat efter möjligheter till flexibilitet. Inte bara för att kunna öka och minska ytorna efter hur många anställda de har, utan också för att kunna erbjuda med­arbetarna olika typer av miljöer”, säger Britt Lindqvist, utvecklingschef på Vasakronan.
Hon menar att fastighets­ägarnas roll håller på att förändras.
”Vi hyr ut kontor på ett annat sätt i dag. Vasakronan har fortfarande många långa, traditionella avtal och vanliga kontor, men vi har också kontor som du kan hyra på eftermiddagen och flytta in i på kvällen. Från att ha sålt en produkt, som ett kontor eller en butikslokal, går vi mer mot att sälja tjänster, service och kunskap”, säger Britt Lindqvist.

Samtidigt som fler kunder efterfrågar korta kontrakt är de traditionella, ofta fem­åriga, hyresavtalen stabila kassakor för fastighetsbolagen. Men Britt Lindqvist är inte bekymrad över utvecklingen.
”Nej, det är jag inte. Det är en förändring. Fastighets­ägare sitter på väldiga ytor och erbjuder samma typer av kontor som de har gjort under väldigt lång tid. Vår roll är att titta på det här på ett annat sätt. Vi måste följa med våra kunder – vill de hyra på ett annat sätt måste vi erbjuda det.”
För Palavers del återstår det att se om det blir någon fart på försäljningen. Tjänsten har bara varit i gång i en dryg månad. Men oavsett vilket är samarbetet mellan det lilla startupbolaget och Vasakronan ett tydligt uttryck för åt vilket håll vinden blåser.

Marie Cronström är ansvarig för hyresgästrådgivning på fastighetskonsulten Cushman & Wakefield. Hon ser Palaver som ett exempel på en trend mot vad hon kallar för hubbar: platser, som inte alls behöver se ut som traditionella kontor, dit anställda från olika företag kan komma och arbeta när de vill.
”Man kan likna det vid ett träningskort där man som medlem får använda olika lokaler men inte hyr en speciell plats”, säger Marie Cronström och fortsätter.
”Det måste finnas en bra digital miljö och service, så att man får hjälp när man behöver det. I övrigt kan hubbar se ut lite hur som helst. Men det är inte oändliga rader av skrivbord vi ser framför oss.”
Hon menar att skiftet till mer flexibla kontorslösningar delvis är en generationsfråga. Unga värderar frihet gällande när och var de vill jobba på ett annat sätt än äldre.
”Många företag är kvar
i föreställningen att man måste se sina anställda för att kunna tro att de gör något. Den föreställningen tror jag kommer att försvinna. Där är den yngre generationen betydligt bättre: man har tillit till sina medarbetare oavsett var och under vilken tid arbetet utförs.”
I flera större städer utomlands, som New York och London, blir det allt vanligare med hubbar. Ett viktigt skäl är att stora städer orsakar långa restider. Med hubbar
i ytterförorterna slipper de anställda lägga timmar på pendling varje dag.
Marie Cronström tror att det bara är en tidsfråga innan trenden etablerar sig även
i Stockholm.
”Det är otroligt viktigt att kunna attrahera rätt personal. Om ditt företag ligger norr om staden har du svårare att locka personal från söder, i synnerhet om det finns en etablerad konkurrent där. Man värderar tiden mycket mer i dag.”

Hon anser att hubbar också ger möjligheter för fastighetsbolagen att fylla lokaler som annars är svåra att hyra ut.
”Det finns faktiskt många kontorslokaler utanför innerstaden som står tomma, ofta just i områden där många bor.”

Företaget United Spaces var tidigt ute med flexibla kontorslösningar. I deras coworkingklubbar kan de som hyr in sig växla mellan att arbeta i egna rum till mer öppna lokaler – lounge­miljöer. Göran Garberg, vd på United Spaces, bekräftar att hubbar i ytterstaden är aktuellt för företaget.
”Vi tittar på det. Från att bara ha varit fokuserade på innerstaden och de bästa adresserna tror vi nu på en kombination med hubbar utanför city”, säger han.
Enligt honom fortsätter coworkingtrenden att gå starkt framåt. Förra året dubblade United Spaces sina lokaler, från 2.000 till 4.000 kvadratmeter. Inom fem år räknar företaget med att ha ytterligare 45.000 kvadratmeter kontorsyta.

Göran Garberg anser att det har skett en tydlig förändring när det gäller vilka företag som visar intresse för United Spaces tjänster.
”För första gången har vi fått för förfrågningar från bolag med 70 till 80 anställda. Man tror att coworking är något för frilansare och bolag med två, tre anställda. Och så var det när vi drog i gång. Men nu tittar även bolag, stora nog för att hyra 1.000 kvadrat­meter av en traditionell fastighetsvärd, på andra lösningar.”
En förklaring, menar Göran Garberg, är att även mer etablerade bolag har svårt att förutse hur deras verksamhet ser ut i framtiden. Då är det farligt att sitta med ett fem­årigt hyreskontrakt i knät.
Men kanske väger ett annat skäl ännu tyngre.
”De företag i den här storleksklassen som visat intresse för United Spaces har sagt samma sak: ’det viktigaste för oss är att kunna behålla vår personal’. Det har blivit en arbetsmiljöfråga där det gäller att kunna erbjuda en miljö som attraherar och behåller unga talanger.”
Precis som Marie Cronström tror Göran Garberg att det handlar om att den yngre generationen ser på arbetsplatser på ett annat sätt.
”Det är ingen tvekan om att de som är mellan 25 och 30 år ställer högre krav på arbetsmiljön. Det säger alla arbetsgivare.”

Att sitta på ett kafé genom Palaver är dock betydligt billigare än att hyra plats hos United Spaces. Men Göran Garberg är inte oroad.
”Vi är rätt glada över att det dyker upp nya aktörer. De hjälper till att få folk att lyfta blicken och se kontor på ett nytt sätt. En del landar hos konkurrenter, men en del landar också hos oss. Jag tror faktiskt att vi hjälper varandra att driva den här förändringen.”


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?