ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Fastighet

Nästa generation präglar kontoren

  • Britt Lindqvist, utvecklingschef på Vasakronan, och Peter Henning, vd för Palaver. Palaver hyr ut kontorsplatser i annorlunda miljöer såsom kantinen på varuhuset NK i Stockholm. Foto: Jack Mikrut

Glöm raderna av gråa skrivbord – trenden kring flexibla arbetsplatser drivs inte bara av effektivisering utan även som ett sätt att locka unga talanger.
”Fler traditionella företag letar efter möjligheter till flexibilitet”, säger Britt Lindqvist, utvecklingschef på Vasakronan.

Bland linnedukar, valnöts­paneler och välputsade kristallglas dukas tallrikarna ut. Bobergs Matsal på NK:s översta våning är en klassisk lunchservering. Men det är samtidigt en arbetsplats – i alla fall enligt startupbolaget Palavers vd Peter Henning.
”Nu låter ett litet barn där borta och det är lite liv och rörelse. Hur hade den här intervjun känts om vi suttit i ett tyst rum med vita väggar? Jag hade tyckt att den hade känts tråkigare”, säger Peter Henning.
Bolagets affärsidé är att via en app hyra ut bord på kaféer och restauranger som tillfälliga arbetsplatser. Det kostar runt en femtiolapp inklusive kaffe att göra krogen till kontor för en halvdag.
”Vi hade stora debatter internt om vilka ställen som skulle kunna vara med. Någon föreslog en sunkig pub, kan den vara med? Men en pub är precis ett sådant ställe där man har mycket bra mötesdiskussioner, även om man normalt inte ser det som en arbetsplats.”
De som behöver lite mer lugn och ro kan dock filtrera fram tystare lokaler i appen, framhåller Peter Henning.

Palavers idé kan låta galen, men bolaget har lyckats få med fastighetsjätten Vasakronan på tåget. Inom kort erbjuder Vasakronan Palavers plattform till sina hyresgäster.
”Vi har sett den här rörelsen länge, att fler traditionella företag har letat efter möjligheter till flexibilitet. Inte bara för att kunna öka och minska ytorna efter hur många anställda de har, utan också för att kunna erbjuda med­arbetarna olika typer av miljöer”, säger Britt Lindqvist, utvecklingschef på Vasakronan.
Hon menar att fastighets­ägarnas roll håller på att förändras.
”Vi hyr ut kontor på ett annat sätt i dag. Vasakronan har fortfarande många långa, traditionella avtal och vanliga kontor, men vi har också kontor som du kan hyra på eftermiddagen och flytta in i på kvällen. Från att ha sålt en produkt, som ett kontor eller en butikslokal, går vi mer mot att sälja tjänster, service och kunskap”, säger Britt Lindqvist.

Samtidigt som fler kunder efterfrågar korta kontrakt är de traditionella, ofta fem­åriga, hyresavtalen stabila kassakor för fastighetsbolagen. Men Britt Lindqvist är inte bekymrad över utvecklingen.
”Nej, det är jag inte. Det är en förändring. Fastighets­ägare sitter på väldiga ytor och erbjuder samma typer av kontor som de har gjort under väldigt lång tid. Vår roll är att titta på det här på ett annat sätt. Vi måste följa med våra kunder – vill de hyra på ett annat sätt måste vi erbjuda det.”
För Palavers del återstår det att se om det blir någon fart på försäljningen. Tjänsten har bara varit i gång i en dryg månad. Men oavsett vilket är samarbetet mellan det lilla startupbolaget och Vasakronan ett tydligt uttryck för åt vilket håll vinden blåser.

Marie Cronström är ansvarig för hyresgästrådgivning på fastighetskonsulten Cushman & Wakefield. Hon ser Palaver som ett exempel på en trend mot vad hon kallar för hubbar: platser, som inte alls behöver se ut som traditionella kontor, dit anställda från olika företag kan komma och arbeta när de vill.
”Man kan likna det vid ett träningskort där man som medlem får använda olika lokaler men inte hyr en speciell plats”, säger Marie Cronström och fortsätter.
”Det måste finnas en bra digital miljö och service, så att man får hjälp när man behöver det. I övrigt kan hubbar se ut lite hur som helst. Men det är inte oändliga rader av skrivbord vi ser framför oss.”
Hon menar att skiftet till mer flexibla kontorslösningar delvis är en generationsfråga. Unga värderar frihet gällande när och var de vill jobba på ett annat sätt än äldre.
”Många företag är kvar
i föreställningen att man måste se sina anställda för att kunna tro att de gör något. Den föreställningen tror jag kommer att försvinna. Där är den yngre generationen betydligt bättre: man har tillit till sina medarbetare oavsett var och under vilken tid arbetet utförs.”
I flera större städer utomlands, som New York och London, blir det allt vanligare med hubbar. Ett viktigt skäl är att stora städer orsakar långa restider. Med hubbar
i ytterförorterna slipper de anställda lägga timmar på pendling varje dag.
Marie Cronström tror att det bara är en tidsfråga innan trenden etablerar sig även
i Stockholm.
”Det är otroligt viktigt att kunna attrahera rätt personal. Om ditt företag ligger norr om staden har du svårare att locka personal från söder, i synnerhet om det finns en etablerad konkurrent där. Man värderar tiden mycket mer i dag.”

Hon anser att hubbar också ger möjligheter för fastighetsbolagen att fylla lokaler som annars är svåra att hyra ut.
”Det finns faktiskt många kontorslokaler utanför innerstaden som står tomma, ofta just i områden där många bor.”

Företaget United Spaces var tidigt ute med flexibla kontorslösningar. I deras coworkingklubbar kan de som hyr in sig växla mellan att arbeta i egna rum till mer öppna lokaler – lounge­miljöer. Göran Garberg, vd på United Spaces, bekräftar att hubbar i ytterstaden är aktuellt för företaget.
”Vi tittar på det. Från att bara ha varit fokuserade på innerstaden och de bästa adresserna tror vi nu på en kombination med hubbar utanför city”, säger han.
Enligt honom fortsätter coworkingtrenden att gå starkt framåt. Förra året dubblade United Spaces sina lokaler, från 2.000 till 4.000 kvadratmeter. Inom fem år räknar företaget med att ha ytterligare 45.000 kvadratmeter kontorsyta.

Göran Garberg anser att det har skett en tydlig förändring när det gäller vilka företag som visar intresse för United Spaces tjänster.
”För första gången har vi fått för förfrågningar från bolag med 70 till 80 anställda. Man tror att coworking är något för frilansare och bolag med två, tre anställda. Och så var det när vi drog i gång. Men nu tittar även bolag, stora nog för att hyra 1.000 kvadrat­meter av en traditionell fastighetsvärd, på andra lösningar.”
En förklaring, menar Göran Garberg, är att även mer etablerade bolag har svårt att förutse hur deras verksamhet ser ut i framtiden. Då är det farligt att sitta med ett fem­årigt hyreskontrakt i knät.
Men kanske väger ett annat skäl ännu tyngre.
”De företag i den här storleksklassen som visat intresse för United Spaces har sagt samma sak: ’det viktigaste för oss är att kunna behålla vår personal’. Det har blivit en arbetsmiljöfråga där det gäller att kunna erbjuda en miljö som attraherar och behåller unga talanger.”
Precis som Marie Cronström tror Göran Garberg att det handlar om att den yngre generationen ser på arbetsplatser på ett annat sätt.
”Det är ingen tvekan om att de som är mellan 25 och 30 år ställer högre krav på arbetsmiljön. Det säger alla arbetsgivare.”

Att sitta på ett kafé genom Palaver är dock betydligt billigare än att hyra plats hos United Spaces. Men Göran Garberg är inte oroad.
”Vi är rätt glada över att det dyker upp nya aktörer. De hjälper till att få folk att lyfta blicken och se kontor på ett nytt sätt. En del landar hos konkurrenter, men en del landar också hos oss. Jag tror faktiskt att vi hjälper varandra att driva den här förändringen.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies