1515
Annons

Nasa väljer Space X – ska bygga nästa månlandare

Det privata rymdbolaget Space X ska bygga USA:s nästa månlandare. Det preliminära målet är att två astronauter ska landa på månen i den inom tre år.

Elon Musk
Elon MuskFoto:John Raoux

Mångmiljardären Elon Musks företag har vunnit den amerikanska rymdstyrelsen Nasas upphandling, i konkurrens med bland andra Amazon-grundaren Jeff Bezos bolag Blue Origin och försvarsjätten Dynetics. Avtalet är värt motsvarande ungefär 24 miljarder kronor.

”NASA Rules!!” (”Nasa äger!!”), skrev Elon Musk på Twitter efter beskedet och följde upp med att ”det är en ära att få vara en del av Nasas Artemis-gäng”.

Artemis är namnet på programmet där enligt Nasas skiss en grupp astronauter inom de närmaste åren ska skjutas upp från jorden i en av dess kapslar, för att sedan docka med Space X farkost Starship. Två av dem färdas sedan vidare till månen för en veckas vistelse där.

Om allt går enligt plan kan det mycket väl ske år 2024, säger Nasas tillförordnade chef Steve Jurczyk vid en videosänd presskonferens. USA:s tidigare regering ville att Nasa skulle skicka en amerikan till månen allra senast 2024, men det är oklart hur realistisk den planen är i dagsläget.

Starship byggs för att landa upprätt och kunna återanvändas till nya färder. Hittills har dock fyra prototyper av denna modell exploderat i samband med testuppskjutning eller efterföljande landning.

Innan två människor skjuts iväg har Nasa krävt ett genrep där en obemannad farkost landas på månens yta och bevisa att all teknik fungerar som den ska.

Space X rönte en stor framgång förra året, då det som första privata företag transporterade besättningsmedlemmar till den internationella rymdstationen ISS.

En människa har inte besökt månen sedan 1972. Nasas uttalade plan med Artemis, som europeiska Esa också är del av, är att denna gång etablera sig där mer långsiktigt. Artemis är i Nasas ord en tvilling till Apolloprogrammet, som ledde till månlandningen 1969. Ett direkt uttalat mål med Artemis är även att minst en kvinna och en icke-vit person ska gå på månen.

Nasatoppen Mark Kirasich hoppas att Jeff Bezos och de andra intressenterna inte låter sig nedslås av resultatet i denna upphandling. Trafiken till vår närmaste himlakropp kommer dra igång nu, enligt honom.

”Vi kommer behöva tillhandahålla regelbundna kommunikationer med månen.”

Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Trafiken över Öresundsbron ökar – pandemieffekt på väg bort

Trafiken över Öresundsbron har ökat successivt under våren och sommaren och börjar närma sig nivåerna före pandemin.

Foto:Johan Nilsson/TT

Cirka 85 procent av brotrafiken är tillbaka, skriver Öresundsbron i ett pressmeddelande och hänvisar till en jämförelse mellan första halvåret i år och första halvåret 2019.

”Året startade på nytt med restriktioner och inresekontroll, men utvecklades positivt med ökad brotrafik varje månad”, summerar Linus Eriksson i pressutskicket.

Godstrafiken med last- och varubilar är uppe på en högre nivå än 2019 och den danska fritidstrafiken till Sverige är på samma nivå som före pandemin.

Den svenska fritidstrafiken till Danmark är det däremot inte, vilket enligt Öresundsbron bland annat kan bero på att flygtrafiken på Köpenhamns flygplats inte är helt tillbaka på nivåerna före pandemin.

Öresundsbrons resultat före värdeförändring första halvåret i år var 471 miljoner danska kronor, vilket är avsevärt bättre än förra året, men 93 miljoner kronor danska kronor lägre än första halvåret 2019.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera