1515
Annons

Nasa beställer landare till månfärd 2024 – Musk får raket-kontrakt

Rymdstyrelsen Nasa har valt ut tre företag som ska få bygga USA:s månlandare. Space X, Blue Origin och Dynetics får anslag för att förbereda astronauters återkomst till månen inom fem år.

Foto:John Raoux

– Detta är sista pusselbiten för att vi ska nå månen, säger Nasa-chefen Jim Bridenstine.

Det är första gången sedan 1972 som USA beställer månlandare. Men till skillnad från då ska månen denna gång fungera som en mellanstation för utforskning av andra himlakroppar i vårt solsystem.

– Jag tror att vi har potentialen för en otroligt spännande framtid i rymden, med en bas på månen och i förlängningen att skicka människor till en självförsörjande stad på Mars, kommenterar Elon Musk, vd för Space X.

Space X står också för raketsystemet när USA senare i maj återupptar sina persontransporter i egen regi till Internationella rymdstationen (ISS).

Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Lockheed Martin får jättekontrakt på 7 miljarder dollar

USA:s försvarsdepartement meddelade under natten till lördag svensk tid att amerikanska försvarsjätten Lockheed Martin får ett kontrakt värt 7,6 miljarder dollar motsvarande dryga 77 miljarder kronor.

Ett amerikanskt F-35
Ett amerikanskt F-35Foto:Harald Tittel/AP

Totalt ska Lockheed Martin tillverka 129 nya stridsflygplan av modellen F-35, dock i olika variationer, till flera grenar inom det amerikanska försvaret.  

Produktionen av planen kommer framför allt ske i Texas, men även till viss del i andra delstater.

Lockheed Martin stängde till kursen 434,24 dollar i fredags, före nyheten släpptes. Aktien har till skillnad från börsen i övrigt haft en positiv utveckling under året och är upp cirka 22,5 procent. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera