1515

Närproducerat sätter fart på livsmedelsindustrin

Närproducerat har satt de mindre livsmedelsaktörerna på tillväxt. ”Vinden har vänt för svensk livsmedelsindustri”, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen.

Bild:TT

2010-2014 grundades 732 svenska livsmedelsföretag som fortfarande är aktiva idag. Det visar en kartläggning som branschorganisationen Livsmedelsföretagen har gjort.

I rapporten berättar 100 av företagen om hur det har gått, vilka trender man ser, vilka utmaningar som finns och vilka mål mannar för sitt företag. Enligt Carl Eckerdal har livsmedelsbranschen sett ett nytillskott av företag på 3 procent varje år under perioden.

”Det finns ingen bransch med ett så starkt tillskott. Och eftersom det är en bransch med så pass tuffa förhållanden och pressade marginaler så är det en imponerande siffra”, säger han.

Bland livsmedelsföretagen som startats de fem undersökta åren så dominerar bagerier med 24 procent följt av mikrobryggerier som producerar öl, juice och vatten i liten skala.

”Det som är gemensamt för de här företagen är att inträdeshindret är relativt lågt. Ett av företagen berättade att de startade bryggeriet med en gryta på spisen och en låda glasflaskor. Då blir det lättare att chansa på vinst och förlust”, säger Carl Eckerdal.

Enligt Carl Eckerdal är en viktig förklaring till framgångarna lokala produkter med lokal anknytning. Av 290 svenska kommuner har 190 kommuner fått minst ett nytt livsmedelsföretag.

”Den lokala identiteten blir en otroligt viktig av erbjudandet, där man använder lokala råvaror och kanske även förädlar dem lokalt. Vi ser ett läge där de svenska konsumenterna uppskattar lokala produkter och också har råd att konsumera dem.”

2015 hade de nya livsmedelsföretagen i snitt 4,2 anställda och omsatte i snitt 3,3 miljoner kronor. 4 av 5 företag hade grundats av minst en person som drivit företag tidigare.

”Det är i hög utsträckning serieentreprenörer som startar de här företagen. Vi ser att 75 procent går samman med minst en annan grundare och det är positivt att man delar både arbetsbörda och risk med någon annan”, säger Carl Eckerdal.

En av de stora utmaningarna för de mindre livsmedelsföretagens fortsatta tillväxt är att komma in i dagligvaruhandeln.

”Det finns ett fåtal knivskarpa distributörer som är duktiga på att pressa priserna och ska man in hos de tre stora så måste man komma upp i volym i ett tidigt skede.”

Därför väljer många av de nya livsmedelsbolagen nätförsäljning eller att sälja via gårdsbutiker.

”Genom att finnas hos till exempel lokala bagerier, restauranger eller krogar så minskar man samtidigt också riskerna med att vara för beroende av en försäljningskanal som dagligvaruhandeln”, säger Carl Eckerdal.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?