1515
Annons

Näringslivstoppen: ”Vi kvinnor har fått stånga oss blodiga”

”Ett helvete i taget” är den målande titeln på näringslivsprofilen och före detta landshövdingen Cecilia Schelin Seidegårds memoarer. Öppet berättar hon om att vara den enda kvinnan i styrelserummet, att våga ta stora beslut och att bli bemött med tystnad av manliga kollegor.  

”Vi kvinnor har fått stånga oss blodiga”, säger hon.  

Cecilia Schelin Seidegård, näringslivstopp tillika gammal landshövding intervjuas.
Cecilia Schelin Seidegård, näringslivstopp tillika gammal landshövding intervjuas.Foto:Jack Mikrut

Året är 2000 och Cecilia Schelin Seidegård har blivit utsedd till näringslivets mäktigaste kvinna av tidningen Veckans affärer. Hon får plats ett på en lista där de 125 mäktigaste näringslivskvinnorna i Sverige räknades upp, en lista som i dag publiceras av Dagens industri. När Cecilia Schelin Seidegård vinner är det andra året som priset delas ut. Hon har klättrat till toppen efter att ha hamnat på en tionde plats året innan. Förvåningen blandas med stolthet.  

Cecilia Schelin Seidegård sitter för tillfället med i läkemedels- och biotekniksföretaget Astra Zenecas AZN -1,34% Dagens utveckling ledningsgrupp efter att ha doktorerat i biokemi och arbetat inom Astra-koncernen i elva år. När utmärkelsen offentliggörs, möts hon inte av något annat än tystnad av sina manliga kollegor och chefer.  

”Jag blev snuvad på konfekten. Ingen sa någonting och jag fick knappt tala om det. Därför är det otroligt roligt att se hur kvinnorna som i dag utnämns behandlas av sina manliga chefer. De är stolta,” säger Cecilia Schelin Seidegård och fortsätter:  

”Mina chefer borde ha satt ner foten och slagit ned på mina kollegors avundsjuka.”  

Och även om priset bara berörs i ett av kapitlen i hennes memoarer ”Ett helvete i taget” så är jämställdhet och kvinnlig makt ett genomgående tema. Hon lägger stor vikt vid att belysa förändringen när kvinnorna gjorde karriäristiskt uppror och tog allt mer plats i näringslivet och det offentliga rummet.

Hon beskriver hur styrelserummen dominerades av män, precis som de aktiviteter som skedde utanför arbetet. Inget förskönas, Cecilia Schelin Seidegård vill snarare att hennes memoarer ska beskriva den råa sanningen så mycket som möjligt.  

”Vi kvinnor har fått stånga oss blodiga. Men det har varit en fantastisk resa att vara med på, trots att det varit långt ifrån lätt. Och det vill jag berätta. Det är svårt att leda en organisation och det kommer med mängder av kritik.”  

Hon lämnade Astra Zeneca 2003 och klev istället på som vd för Huddinge Sjukhus. Snart blev hon sjukhusdirektör för den nya jätte som bildades när Karolinska Universitetssjukhuset slogs ihop med Huddinge sjukhus, en reform som varit minst sagt omdebatterad. Beslutet röstades igenom i landstinget med endast en rösts övervikt. Det var 15 000 medarbetare från två tydligt uppdelade läger skulle nu samsas under samma tak.  

”Det var speciellt att komma ifrån näringslivet in till offentlig verksamhet och uppleva hur det är att bli kritiserad av stora grupper i samhället. Alla ville inte att det skulle gå bra och även om jag fortfarande tycker att sammanslagningen var rätt beslut, så är det nog det svåraste jag gjort i min karriär.”  

Cecilia Schelin Seidegård poängterar att det samtidigt var fantastiskt roligt. Hon räds varken makt eller tuffa beslut och framhåller att man som företagsledare måste våga säga sanningen. Hon beskriver det som en av ingredienserna till framgång och lyfter det som ett av sina 20 bästa ledarskapsråd i sina memoarer.  

Och både makt och beslut har sedan åren på Karolinska fortsatt att prägla hennes karriär. Hennes ledarinstinkter blev synliga redan 1981, när hon stod som vice ordförande i Sveriges Förenade Studentkårer. Därefter ringlar ordförandeposter som en röd orm igenom hennes karriär. I dag har hon ett tiotal styrelseuppdrag, däribland som styrelseordförande för Samhall AB där hon fattade klubban 2019.

Hon har också varit ordförande för både Kungliga Tekniska Högskolan och Systembolaget samt varit landshövding på både Gotland och i Kalmar. 

”Jag måste nog erkänna att jag gillar att bestämma. Dessutom måste man vara modig för att våga ta sig an så tuffa positioner.”  

Hur har du hittat styrkan att våga ta tuffa beslut?  
”Jag har verkat efter 80/20-regeln. 80 procent av alla beslut man tar ska bli bra, resterande 20 får bli dåliga. Det är okej, så länge man går tillbaka och lär sig något av det.”  

Även om uppdraget som landshövding i Kalmar bara var ett kortare vikariat, blev åren på Gotland desto fler. Mellan 2010 och 2018 verkade hon som myndighetschef på den ö där hon själv växte upp, ett uppdrag som hon ser tillbaka på med stor glädje. 

På frågan om varför hon väljer att skriva memoarer svarar hon att det är något hon alltid velat göra. Titeln är ett direktcitat från hennes yrkesliv, där hon många gånger använt uttrycket ”ett helvete i taget” för att sortera bland kriser och hantera dem en och en. Pandemin satte fart på skrivandet, likväl som ett inslag på morgon-tv där tre män skrivit alster i samma genre.  

”Den ena karln efter den andra berättade om vilka skitstövlar de varit, men att de minsann nu blivit bättre människor”, säger hon och fortsätter:  

”Då kände jag att, varför är det ingen som skriver om hur det är att vara kvinna? Att bolla två barn som ensamstående samtidigt som man försöker göra karriär och slåss mot gubbväldet?”  

Foto:Jack Mikrut

 

De trodde att pandemin skulle betyda slutet – ”blev tvärtom”

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera