ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Di:s sommarbil

Näringslivsstrategen: ”Vi måste bli bättre på att starta företag”

Värmlands näringsliv präglas av stora starka massa- och pappersbruk. Men länet behöver fler småföretag.

”Vi måste bli bättre på att starta företag”, säger Helena Stor Hansson, näringslivsstrateg på Region Värmland.

När Entreprenörskapsforum nyligen rankade entreprenörskap i landet hamnade Värmland i botten på listan.

”Det ser naturligtvis olika ut i våra 16 kommuner men rent generellt är det låga entreprenörskapet en utmaning och vi behöver bli bättre på att skapa företag genom bland annat attitydpåverkan och utbildning”, säger näringslivsstrategen Helena Stor Hansson.

En förklaring är att det finns en stark brukstradition i Värmland.

”Därför måste vi arbeta mer med att främja och utveckla företagandet här”, säger Helena Stor Hansson.

Värmland är ett geografiskt stort och heterogent län. Den västra delen delen gynnas av sin närhet till Norge som ger stor gränshandel och besöksnäring, Det gör att en så liten kommun som Eda med bara 8.500 invånare kan ha ett stort handelsområde i Charlottenberg med över 60 butiker och tusentals parkeringsplatser. Det är inte heller bara shoppingsugna norrmän som passerar gränsen.

”Det finns flera norska bolag som har etablerat sig här för att komma innanför EU:s gränser”, säger Yvonne Nilsson, näringslivsstrateg i gränskommunen Årjäng.

Besöksnäringen är och har varit viktig, liksom stålindustrin som har varit duktig på att utveckla sina produkter och därmed komma högre upp i förädlingskedjan. Men det är ändå de stora massa- och pappersbruken som är motorerna i Värmlands näringsliv, och när världen vill köpa de stora exportbolagens varor och tjänster mår hela Värmland bra. Det blev tydligt när Billerud Korsnäs de senaste åren investerat cirka 7 miljarder kronor i en ny kartongmaskin i Gruvön. Det stora bygget har gett svallvågor som nått långt in i det lokala näringslivet.

”Det har gett en efterfrågan på fler varor och tjänster, men vi får också kunskaper som vi kan använda inom andra områden”, säger Helena Stor Hansson på Region Värmland.

Precis som många andra delar av Sverige brottas dock de värmländska företagen med bristen på arbetskraft, det just nu största hindret för att företagen ska kunna växa. Sju av tio företag uppger i Svenskt Näringslivs enkät att de har svårt att hitta erfaren och rätt utbildad arbetskraft. Störst är behovet av yrkesutbildade med gymnasiekompetens, som tekniker, elektriker och chaufförer.

”Men det är ett problem som finns hos alla företag i alla branscher”, säger Anna Hedberg, regional projektledare på Svenskt Näringsliv.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer