1515
Annons

Näringslivsstrategen: ”Vi måste bli bättre på att starta företag”

Värmlands näringsliv präglas av stora starka massa- och pappersbruk. Men länet behöver fler småföretag.

”Vi måste bli bättre på att starta företag”, säger Helena Stor Hansson, näringslivsstrateg på Region Värmland.

När Entreprenörskapsforum nyligen rankade entreprenörskap i landet hamnade Värmland i botten på listan.

”Det ser naturligtvis olika ut i våra 16 kommuner men rent generellt är det låga entreprenörskapet en utmaning och vi behöver bli bättre på att skapa företag genom bland annat attitydpåverkan och utbildning”, säger näringslivsstrategen Helena Stor Hansson.

En förklaring är att det finns en stark brukstradition i Värmland.

”Därför måste vi arbeta mer med att främja och utveckla företagandet här”, säger Helena Stor Hansson.

Värmland är ett geografiskt stort och heterogent län. Den västra delen delen gynnas av sin närhet till Norge som ger stor gränshandel och besöksnäring, Det gör att en så liten kommun som Eda med bara 8.500 invånare kan ha ett stort handelsområde i Charlottenberg med över 60 butiker och tusentals parkeringsplatser. Det är inte heller bara shoppingsugna norrmän som passerar gränsen.

”Det finns flera norska bolag som har etablerat sig här för att komma innanför EU:s gränser”, säger Yvonne Nilsson, näringslivsstrateg i gränskommunen Årjäng.

Besöksnäringen är och har varit viktig, liksom stålindustrin som har varit duktig på att utveckla sina produkter och därmed komma högre upp i förädlingskedjan. Men det är ändå de stora massa- och pappersbruken som är motorerna i Värmlands näringsliv, och när världen vill köpa de stora exportbolagens varor och tjänster mår hela Värmland bra. Det blev tydligt när Billerud Korsnäs de senaste åren investerat cirka 7 miljarder kronor i en ny kartongmaskin i Gruvön. Det stora bygget har gett svallvågor som nått långt in i det lokala näringslivet.

”Det har gett en efterfrågan på fler varor och tjänster, men vi får också kunskaper som vi kan använda inom andra områden”, säger Helena Stor Hansson på Region Värmland.

Precis som många andra delar av Sverige brottas dock de värmländska företagen med bristen på arbetskraft, det just nu största hindret för att företagen ska kunna växa. Sju av tio företag uppger i Svenskt Näringslivs enkät att de har svårt att hitta erfaren och rätt utbildad arbetskraft. Störst är behovet av yrkesutbildade med gymnasiekompetens, som tekniker, elektriker och chaufförer.

”Men det är ett problem som finns hos alla företag i alla branscher”, säger Anna Hedberg, regional projektledare på Svenskt Näringsliv.


Syskondrivna elstängselföretaget går på högvarv: ”Det är verkligen full fart”

BJÄRARYD. Det går bra för lantbrukarna i Sverige just nu. Det gynnar syskonparet bakom LG Produkter som säljer tillbehör till djurbönder. 

”Det har varit lite upp och ner men just nu känns det fantastiskt roligt att finnas i en bransch som har medvind”, säger Anna Green Andersson. 

Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Sommarhalvåret är en stressig period för lantbrukare. Men om de ändå lyckas ta någon vecka ledigt från gården och om de då väljer att tillbringa den i de södra delarna av landet är det inte osannolikt att de tar en omväg förbi den lilla byn Bjäraryd i Blekinge. I ett hus längs en anonym landsväg passar de där på att köpa på sig tillbehör till sina djur. 

”Vi säljer klart mest via nätet. Men det är roligt att också ha kvar vår butik och träffa våra kunder på riktigt. Inte minst är det lärorikt”, berättar Anna Green Andersson som driver LG Produkter tillsammans med sin bror, Daniel Green. 

I huset längs vägen finns även lager och kontor. Syskonparet är själva uppvuxna i grannhuset i den lilla byn där deras föräldrar, Lola och Lars Green en gång startade familjeföretaget på 1980-talet. Deras mor behövde något att göra och skaffade sig får. Snabbt insåg hon att det inte fanns så mycket tillbehör till får att köpa, det mesta som fanns var för hästar och kor. Hon såg helt enkelt en lucka på marknaden, förklarar Daniel Green som tog över företaget tillsammans med sin syster 2008. 

”Vi var ju uppvuxna med bolaget och hade jobbat där i många år så det var helt naturligt.”

Bolagets viktigaste produkter är stängsel till får och kohagar. Därutöver säljer LG Produkter en uppsjö av olika tillbehör till djurbönder, allt från klippmaskiner till hälsovårdsprodukter. I många år producerade bolaget egna grindar i ladan i Bjäraryd, men det slutade syskonparet med för sju år sedan. 

”Vi var för små för att göra det kostnadseffektivt och insåg att det var billigare att köpa in produkterna”, förklarar Anna Green Andersson. 

I dag är alltså LG Produkter mer en renodlad återförsäljare av andras produkter. Kunderna utgörs av framför allt får- och nötköttbönder och finns i hela Sverige. En växande kundgrupp är också renägare som bland annat köper doseringspistoler, för injicering av mediciner, av syskonparet. 

LG Produkter levererar elstängsel. De största kunderna är fårfarmare och lantbrukare med boskap.
LG Produkter levererar elstängsel. De största kunderna är fårfarmare och lantbrukare med boskap.Foto:Jack Mikrut

Omsättningen har rört sig ungefär i takt med konjunkturen för lantbruket i Sverige. I fjol ökade omsättningen med nära 15 procent till 15 miljoner kronor. Det är en effekt av att lantbrukssektorn inte bara klarat sig genom pandemin utan till och med gynnats när svensken valt inhemskt kött i butiken i högre utsträckning. 

”Det är verkligen full fart och vi får många nya kunder, inte minst märker vi att det har kommit fram många unga lantbrukare den senaste tiden vilket är roligt. Vi ser också hur våra kunder i högre utsträckning väljer de bättre och dyrare produkterna vilket inte var fallet tidigare”, säger Anna Green Andersson och hennes bror lägger till: 

”Sedan har pandemin gjort att fler och fler handlar på nätet vilket också är bra för oss.”

Om inte pandemin har drabbat LG Produkter och deras industri så har Brexit varit en tuffare utmaning för syskonparet i Blekinge. Många viktiga leverantörer av lantbruksprodukter är engelska. Men när landet lämnade EU infördes ett nytt regelverk där återförsäljaren tar över hela ansvaret, om något händer med produkten. 

”Det innebär en stor risk för oss så vi har bestämt oss för att fasa ut alla produkter från England och ersätta dem med produkter från andra länder. Det har varit en utmanande och arbetsam process som vi fortfarande inte är klara med”, förklarar Anna Green Andersson. 

LG Produkters konkurrenter är framför allt bygghandeln samt nischade bolag som bygger stängsel och som importerar produkter själva. För några år sedan led företaget också av en hård konkurrens från nya e-handlare som hade riktat in sig mot lantbrukssektorn. 

”Vi kallade dom för ‘pop-upare’ för de försvann lika snabbt som de kom. De hade för låga priser och kunderna insåg att de inte hade lager av reservdelar eller kunde någonting. En av våra styrkor är att vi verkligen kan våra produkter och förstår djurböndernas verksamhet”, säger Anna Green Andersson samtidigt som syskonen visar runt i det kuperade landskapet som omger byn där de har vuxit upp. 

Både hon och hennes bror har själva haft får och runt hagarna kan de peka på stängsel som både satts upp enligt instruktionsboken och andra som monterats på helt fel sätt. Trots det anonyma läget, långt från närmaste stad, finns inga planer på att flytta verksamheten. Inte heller att skruva på affärsidén särskilt mycket. 

”Vi vill gräva där vi står helt enkelt”, säger Daniel Green och hans syster understryker att det definitivt inte finns några planer på att överge hennes favoritdjur som ska fortsätta vara kärnan i verksamheten. 

”Får är ett djur som det är lätt att bli beroende av. De sprider ett sådant lugn omkring sig och är samtidigt enkla att hantera.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?