1515

Näringslivet i Göteborg räds inte nazisterna

Några butiker som behöver stänga igen, men ingen större påverkan på handeln. Det spår Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren inför dagens demonstration i Göteborg.

”Många vill manifestera att man inte låter sig påverkas”, säger han.

Bild:Jens Bornemann/TT

På lördagen demonstrerar Nordiska motståndsrörelsen i Göteborg, och tusentals motdemonstranter väntas samtidigt inta gatorna.

Många poliser har skickats till Göteborg, och de förbereder sig nu inför eventuella oroligheter, rapporterar TT.

”De få butiker som finns utmed marschvägen som har öppet under den här tiden får nog tänka att de stänger igen”, säger Johan Trouvé till Di.

En salong som ligger utefter marschvägen stänger den dagen, och fönstren har täckts över med spånplattor som en försiktighetsåtgärd från fastighetsägaren, rapporterar TT.

Johan Trouvé poängterar att det rör sig om ett fåtal butiker som berörs.

”Polisen kommer att spärra av och det kommer inte finnas någon anledning för de här butikerna att ha öppet, vilket är illa i sig. Demonstrationsvägen kommer att vara någon slags krigszon under en begränsad tid mellan klockan 12 och fram till 13- eller 14-tiden.”

Men marschen går en bit från shoppingstråken, och Johan Trouvé spår ingen större påverkan på handeln även om oroligheter kan tänkas uppstå var som helst i staden.

”Det är helg efter löning och fint väder – en härlig höstdag. Och många vill manifestera att man inte vill låta sig påverkas av nazistiska demonstrationer.”

Men det är svårt att sia om de ekonomiska effekterna, tycker Johan Trouvé.

”Många vill manifestera att man vill leva som vanligt, och å andra sidan finns dem som känner en oro och inte alls vill åka in till centrala Göteborg.”

En sådan här händelse motsvarar andra större evenemang där framkomligheten påverkas, vilket har en negativ effekt på handeln, poängterar han.

Günther Mårder, vd på Företagarna, pekar på att människors naturliga beteende förändras när sannolikheten för oroligheter är stor i stadsmiljö.

”Det slår mot handeln, restauranger och caféer i de berörda stadsdelarna eftersom många undviker platser där de befarar ökade risker.”

Men kostnaderna är svåra att beräkna, enligt Günther Mårder.

”Köpbeteenden påverkas av så många olika faktorer.”

Bokmässan i staden med tillhörande evenemang väntas dock ha större positiv effekt än vad oron påverkar negativt, poängterar han.

Västsvenska handelskammaren har sitt eget kontor längs med marschvägen, med stora glasrutor, och har själva känt av oron enligt Johan Trouvé.

”Men igår stod säkert tio polisbussar utanför vårt kontor och hundra poliser gick runt och rekade. De sa att vi kunde hålla oss lugna.”


Innehåll från NTEXAnnons

Flexibilitet och lyhörd personal är nyckeln till transportföretagets framgångssaga

NTEX är med sina drygt  2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Överst: Grundare och vd Thomas Ström och försäljningschef Tobias Rindevall.
NTEX är med sina drygt 2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Överst: Grundare och vd Thomas Ström och försäljningschef Tobias Rindevall.

För 18 år sedan startade Thomas Ström transport- och logistikföretaget NTEX.

Efter att mer eller mindre fötts in i denna bransch hade han identifierat ett behov som saknades på marknaden: en aktör som anpassar transporterna efter kunden och inte tvärtom. 

– Vår filosofi har alltid varit att vi ska göra det där lilla extra för våra kunder, att NTEX gör det lite bättre, berättar grundaren och vd:n Thomas Ström.

I dag är NTEX med sina drygt 2,5 miljarder i omsättning och 600 anställda en av de största privata transport- och logistikaktörerna i Sverige med hela världen som sitt arbetsområde. Företaget har i dag kontor i tio länder i Europa och har tack vare det helhetstäckning för alla typer av uppdrag över hela kontinentens nationer. Majoriteten av godset fraktas med bolagets egna över 1 000 trailers. En stor del transporteras också med tåg, flyg och fraktfartyg till och från världens alla hörn. Det kunderna uppskattar är bolagets förmåga att ha en helhetssyn över vad som behöver göras och snabbt lämna förslag på hur det ska genomföras.  

En stor del av det gods som NTEX fraktar är bidragande till att svensk handel fungerar, att det fylls på med varor i butikernas hyllor och i e-handelsföretagens lager. Faktum är att alla delar av samhället kräver fungerande transporter. Men det skapar utmaningar att möta de allt större kraven. Ett aktuellt exempel är pandemins positiva påverkan på e-handeln, som i sin tur ställer högre krav på transporterna.

NTEX erbjuder helhetslösningar

Tack var sin ursprungliga filosofi har NTEX som transportföretag på senare tid tagit sina tjänster ytterligare ett steg. Numera erbjuder man inte enbart transport, utan även helhetslösningar där man tar ansvar för hela kedjan, allt från lagerhållning till distribution.

– I dag fraktas fler produkter än någonsin över hela världen och därför är det viktigt att man som företag kan anpassa sig. Det går inte att utgå ifrån att allt gods som ska transporteras passar in i en redan existerande mall, förklarar försäljningsdirektör Tobias Rindevall.

Den stora förklaringen till att NTEX haft en så stark och imponerande tillväxt är personalen och att man lyckats knyta till sig väldigt bra medarbetare på alla tänkbara positioner över hela Europa. Det medför att bolaget har en genomgående hög servicenivå och kvalitet.

– Vi försöker hela tiden vara tillgängliga och med flera av våra kunder har vi därför en daglig kontakt. På så sätt har vi koll på deras behov och kan snabbt agera, även vid akuta situationer där kunden behöver hjälp med exempelvis en komplicerad transport, säger Tobias Rindevall.

NTEX vill minska sin miljöpåverkan. Det gör man bland annat genom att använda mer klimatsmarta drivmedel. Bolagets lastbilar körs sedan ett antal år med HVO-diesel och man tittar även på alternativ som vätgas och elektrifiering. Det är också anledningen till att företaget under 2021 investerat i en av landets första ellastbilar. Lastbilen från Volvo Lastvagnar beräknas minska avgasutsläppen med närmare 20 ton per år.

Om NTEX

Ett av Sveriges största privata transport- och logistikföretag och erbjuder flexibla transporter på väg, järnväg, flyg och till sjöss.

Kundnytta: Skräddarsydda lösningar, mervärden och rådgivning samt total kontroll från bokning till leverans.
Unikitet: Engagerad och personlig service.
Omsättning: 2,5 miljarder.
Antal anställda: 600.
Huvudkontor: Göteborg.
Grundat: 2003.

www.ntex.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NTEX och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?