Annons

Namnkampanj ska rädda sparformen från skattehöjning

Avanzas sparekonom Claes Hemberg har startat en namninsamling mot förslaget att höja skatten på ISK-sparandet.

På ett dygn har han fått över 10.000 namnunderskrifter.

”Jag har lovat att räcka över namninsamlingen till Per Bolund”, säger han.

Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.
Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.Bild:Erik Mårtensson/TT

Claes Hemberg har tagit till sig av de många kritiska röster som höjts efter att regeringen och Västerpartiet kommit överens om att höja skatten för populära sparformen ISK.

På Facebook och Twitter har debatten gått het. Det har fått Avanzas sparekonom att skapa en namninsamling. På måndagsmorgonen sattes den upp – och på bara några timmar hade några tusen underskrifter samlats in.

”Det är roligt att så många ställt sig bakom detta. Både grupper som Tjejer som gillar aktier, som har 13.000 medlemmar, och nybörjarsparklubbar stödjer initiativet, men också Aktiepararna och Unga aktiespararna”, säger han.

Claes Hemberg själv är också upprörd. ISK är, enligt honom, en utmärkt sparform som startades och uppmuntrades av regeringen att använda. Nu är det dubbla signaler som ges.

”När pensionsförsäkringar och andra sparformer stängts ner har man pekat på ISK. Då ska man inte gå in och fingra i den. Folk blir lätt lite skeptiska då och frågar sig om man verkligen kan lite på den här sparformen”, säger Claes Hemberg.

Att Vänsterpartiet, med ekonomiskpolitiska talespersonen Ulla Andersson i spetsen, är den pådrivande partnern i skattehöjningen anser Claes Hemberg vara att bita sig själv i svansen.

”Ulla Andersson har spridit en myt om att det här är ett överklasskonto, men det är det inte. Fyra av tio som använder det är kvinnor, helt vanliga svenssons. ISK-kontot är till för vanligt folk, för att göra sparandet enkelt. Överklassen klarar sig ändå. Jag tror att hon skjuter sig själv och sina egna väljare i foten utan att ha insett det än.

Claes Hemberg ser också en stor spridning i landet hos dem som skrivit under.

”Det är både från Skellefteå, Kiruna och Smygehuk”, säger han.

När namninsamlingen är avslutad ska den överlåtas till finansmarknadsminister Per Bolund. 10.143 namn hade kommit in vid 09-tiden på tisdagsmorgonen.

”Nu verkar 25.000 inte vara en orimlig siffra, ”, säger Claes Hemberg.


Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?