Annons

Mutor i vartannat svenskt företag – ”det finns överallt”

Varannan anställd i svenska företag vittnar om att det förekommer mutor i det egna företaget. 

”Vi kommer förmodligen få se mer och mer av företagsskandaler som avslöjas framöver”, tror Anna Romberg, complianceexpert och grundare av Nordic Business Ethics.

Foto:Most Photos

”Det finns överallt”, konstaterar complianceexperten Anna Romberg och syftar på oetiskt beteende i näringslivet.

”Därför är det så viktigt att inte förenkla frågan och tänka att ‘det är sådant som finns i bolag som Telia och Ericsson, det finns inte hos oss’. Om man inte vet om de här problemen på hög nivå i bolagen, då ska man vara orolig. För de finns. Det är naivt att tro att det finns något enda bolag som är perfekt.”

Nordic Business Ethics Survey 2022, som Anna Romberg ansvarat för och som besvarats av 5.000 personer, visar att majoriteten av de anställda i svenska och nordiska företag har bevittnat etiska oegentligheter, även väldigt allvarliga sådana. Som att varannan svensk anställd vittnar om att det förekommer mutor i det egna företaget. 

Anna Romberg är själv inte så förvånad över resultatet.

”Där det finns människor finns det utmaningar. Vi är inte perfekta. Vi kan inte ta 100 procent etiska beslut hela tiden. Det blir alltid avvägningar.”

Initativet Nordic Business Ethics, som genomfört studien, grundades av Anna Romberg och Niina Ratsula, bägge med lång och gedigen såväl arbetslivs- som forskarerfarenhet av compliancefrågor. 

”När vi hade kontakt med styrelser och ledningsgrupper i nordiska bolag hörde vi oftast att ‘vi är ett bra bolag med sunda värderingar, problemen finns någon annanstans’. Men vi tyckte det vore intressant att få data på hur det egentligen förhåller sig och kunna ha en faktabaserad diskussion om det vi faktiskt hade sett och upplevt.”

Anna Romberg, compliance-expert och grundare av Nordic Business Ethics.
Anna Romberg, compliance-expert och grundare av Nordic Business Ethics.

I fjol var det tredje året som man genomförde Nordic Business Ethics Survey.

Hela 50 procent av alla anställda i svenska företag som besvarat studien säger alltså att de under det senaste året åtminstone en gång i det egna företaget observerat att det getts, betts om eller tagits emot mutor. Lika många, hälften av alla anställda, har observerat sexuella trakasserier och 58 procent har observerat stölder inom företaget och hela 66 procent diskriminering och mobbning. Det är bara några av resultaten från studien.

”Vi har fått flera frågor om vår data verkligen är korrekt”, säger Anna Romberg om de uppseendeväckande siffrorna.

”Vi har inte korrupta samhällen i Norden. Vi har transparens, en fri press och bra mekanismer överlag på en samhällelig nivå så vi upplever inte korruption dagligen. Men inne i våra företag och organisationer däremot verkar korruption vara väldigt vanligt.”

Hon ser dock vissa ljuspunkter i utvecklingen. 

”Under de senaste ett till två åren har vi blivit mycket bättre på att identifiera och även rapportera oegentligheter. Tidigare var det mer så att vi hittade dem, men sedan var vi tysta och vågade inte ta upp dem. I senaste rapporten såg vi en markant skillnad. Yngre generationer är mycket mer benägna att tycka att något är fel och även lyfta upp det”, säger Anna Romberg

”Om vi nu har en större massa yngre anställda som identifierar problem och tar upp dem, och vi inte kan hantera problemen på rätt sätt, kommer vi förmodligen få se mer och mer av företagsskandaler avslöjas framöver.”

Innehåll från IntilAnnons

Allt fler väljer Intils koncept för Due Diligence

Intil startade 2019 när Mina Nadjafi och Johan Wiktorin bestämde sig för att använda sina erfarenheter från försvaret i ett nytt koncept för due diligence.  Bolaget har snabbt etablerat sig på marknaden med stora kunder och går in i 2023 med ett växande team för att möta det föränderliga risklandskapet.

Kunderna hos Intil är oftast vana köpare av olika slags DD-tjänster. 

– Vi får verkligen visa vad vi går för, säger Mina Nadjafi, kunderna arbetar oftast under stor tidspress och med krav på hög diskretion. Här passar våra koncept och metoder som utgår från att identifiera och värdera risker från en extern vy.  

Intils holistiska DD-koncept erbjuder en stor bredd att välja ifrån. Ofta vill kunderna förstå mer av bolagens nyckelpersoner och vad som kan påverka ryktet. Områden som blir vanligare är cybersäkerhet och ESG i takt med ökad hotbild och regulatoriska krav. Den geopolitiska kontexten adderas alltid när relevant, vilket kunderna särskilt uppskattar i dessa tider. Vissa kunder vill även ha löpande bevakning av risker.

Med Intils metoder och vana att värdera en mängd olika källor kan kunderna välja vilka perspektiv de behöver täcka. EU, USA, Kina, Indien och Mellanöstern är de områden som oftast gäller, när de större kunderna undersöker sina investeringsmöjligheter.  

Framåtriktade rapporter med tydliga rekommendationer har blivit bolagets signum. Det är viktigt att inte bara identifiera utan även hjälpa kunden värdera och hantera risker som kommer upp i undersökningen, säger Johan Wiktorin.   

Innovation driver bolaget  

Intil har många kunder med internationell verksamhet. För att stödja kunder där arbetsteam måste hålla ihop arbetet från olika platser, har Intil utvecklat och lanserat en egen plattform. Med en gemensam miljö kan arbetsteam jobba smidigt, spårbart och säkerhet oavsett var i världen de utgår ifrån.  

– Så här är det ofta, kundernas behov inspirerar många gånger utveckling av nya verktyg och metoder. Ständig innovation är en del av vårt DNA, säger Mina Nadjafi.

Läs mer om Intil Group här

Om Intil:
Intil grundades 2019 av Johan Wiktorin och Mina Nadjafi. Bolaget har en växande kundskara som riskkapitalbolag, förvärvande industribolag och bolag med IP. Intil levererar Due Diligence, riskbevakning och rådgivningstjänster. Under 2022 har bolaget lanserat sin egen kundplattform för sina tjänster.

Följ Intil på Linkedin 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Intil och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera