1515
Annons

Musk hotar flytta Teslas huvudkontor från Kalifornien

Restriktionerna för att begränsa spridningen av coronaviruset får Teslas vd Elon Musk att hota med att flytta elbilstillverkarens huvudkontor från Kalifornien.

På grund av pandemin har de lokala myndigheterna stoppat Tesla från att återuppta produktionen.

”Ärligt talat, det här var droppen. Tesla kommer nu att flytta sitt huvudkontor och framtida projekt till Texas/Nevada omedelbart”, twittrar Musk.

Uttalandet är en del av en lång harang där Musk kritiserar myndigheterna i Alameda county, strax öster om San Francisco, där Tesla har sin enda fabrik i USA. Det är inte första gången Musk orerar på Twitter och kommer med uttalanden som sedan inte nödvändigtvis kommer att genomföras.

Företaget hade hoppats kunna öppna fabriken igen i början av maj och kommer nu att stämma Alameda county för brott mot de konstitutionella rättigheterna, skriver Musk vidare.

Han anser att elbilstillverkaren har kunskapen som krävs för att begränsa smittspridning, tack vare att de har återupptagit produktionen i Kina.

”Tesla vet betydligt mer om vad som behöver göras för att vara säker genom våra erfarenheter på Teslafabriken i Kina, än vad en (ej folkvald) temporär tjänsteman vet,” twittrar han och hänvisar till den lokala tjänsteman som ska ha fattat beslutet.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Hongkong lättar på karantänregler

Hongkong lättar på karantänreglerna för resenärer från utlandet. Från och med fredag ska inresande sitta i karantän i tre dagar i stället för i en vecka, meddelar den nye ledaren John Lee.

Foto:Phil Bird

Alla som kommer till Hongkong ska från fredag sitta i hotellkarantän i tre dagar. Under följande fyra dagar ska de sedan övervakas och ha begränsad rörelsefrihet, men kunna bo hemma eller på ett hotell de själva väljer.

Tre dagars karantän är den kortaste tiden sedan pandemin startade.

I öprovinsen Hainan i södra Kina rapporteras ytterligare 259 covidfall. Där har runt 80.000 turister strandsatts som en följd av strikta pandemirestriktioner som infördes i lördags.

På ön finns många turister som nu måste testa negativt fem gånger på sju dagar för att få lämna ön.

I hela landet rapporterar Kina 324 nya fall av lokalt överförd smitta och 483 asymptomatiska fall, som landet redovisar separat. Statistiken kommer från kinesiska myndigheter och är svår att verifiera.

Kina håller fast vid sin strikta nollcovidpolitik, där hårda restriktioner fortfarande används för att hålla smittspridningen under kontroll.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera