Vår utgångspunkt är att möjligheten att välja transportsätt ska ligga nära människor och alla ska ha möjlighet till god mobilitet. Då bör planeringen utgå ifrån hur människor faktiskt reser och hur man vill bo. Man kan naturligtvis som Kerttu istället utgå ifrån politiskt skapade visioner om bilfria städer och bostadsområden. Problemet är att det skapar segregation redan från början. Att bygga bostadsområden med lågt eller till och med noll i parkeringstal, vilket faktiskt görs på allt fler håll i landet, är att utestänga stora grupper av människor. Man bygger städer för vissa, men inte för alla.
Den aktuella statliga utredningen som MRF ställer sig negativ till är ytterligare ett steg i denna olyckliga riktning. Kerttu tycks också ha glömt varför vi en gång började tillämpa parkeringsnorm i Sverige. Situationen med gatuparkering blev i många fall ohållbar, vilket innebar ett hot mot framkomlighet och trafiksäkerhet. Att inte kräva att det ordnas med parkeringsmöjligheter vid nybyggnation kommer att leda till samma situation igen.
Fler kommer att parkera på gatorna med minskad framkomlighet för alla trafikslag.
Kanske blir kommunerna tvungna att ensamma lösa parkeringsproblematiken med hjälp av skattepengar? Det är ingen bra lösning, utan det är bättre att ställa krav på parkering redan från början när nybyggnation planeras.
Som avslutning ställer Kerttu, vad man får anta, en retorisk och mindre seriös fråga om huruvida all bostadsbebyggelse ska utgöras av villor med stor tomt i framtiden?
Vi har aldrig föreslagit det, men med samma logik skulle vi kunna ställa frågan tillbaka om man inte ska sluta att ställa krav på avlopp och tillgänglighetsanpassning helt och hållet vid nybyggnation om det finns grupper som efterfrågar det? Debatten förtjänar dock en högre nivå än så när vi diskuterar så allvarliga saker som framtidens mobilitet.
Framtidens hållbara lösningar ligger i elektrifiering och ny teknik för smartare parkeringslösningar, inte i lägre krav på mobilitet och tillgänglighet. Vi kan numera konstatera att det inte längre finns någon motsättning mellan hållbarhet och bilismen i och med elbilen.
Tidigare inlägg i debatten:
Tommy Letzén är vd för Motorbranschens Riksförbund (MRF), som är en intresseorganisation för bilhandlare och bilverkstäder i Sverige Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna.