ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Pressad klädkedja byter namn – släpper in Myrorna i butikerna

Efter ett drygt år som vd presenterade Ingvar Larsson på torsdagen en av sina större åtgärder för klädkedjan MQ, som nu både byter namn till Marqet och ändrar profil. Fler sorters produkter ska in vid sidan av kläderna, begagnatbutiken Myrorna flyttar in och arbetsplatser för frilansare ska skapas i butikerna. 

Från och med torsdagen kommer MQ-butiken på Drottninggatan i Stockholm och vara helt förändrad. En vecka senare kommer samma omvandling att ske på Fredsgatan i Göteborg och näst på tur står sedan butiken i köpcentrumet Emporia i Malmö. 

”Vi kommer att förnya och förflytta MQ, som ska bli en konceptbutik. I en sådan butik kan man bredda erbjudandet och sälja fler kategorier än bara mode. Till syvende och sist vill vi också skapa fler anledningar att besöka oss oftare”, säger MQ-koncernens vd Ingvar Larsson. 

MQ har som bekant haft problem med vikande försäljning under en längre tid. Enligt det senaste bokslutet minskade försäljningen i jämförbara butiker under räkenskapsåret som avslutades i augusti med nästan 7 procent. Det är betydligt sämre än marknaden som helhet som under samma period minskade 2,2 procent. Under hela det dryga år som Ingvar Larsson varit vd för MQ har han därför arbetat med strategier för att vända utvecklingen. 

Vad är det för utmaningar som har funnits?

”Det har kretsat kring vårt erbjudande. Under året har vi renodlat i varumärkesfloran, speciellt i e-handeln.”

Det har skapat utrymme för nya varumärken. Traditionellt har MQ arbetat med mode för dam och herr, men under arbetets gång har Ingvar Larsson och hans kollegor insett att det finns många andra närliggande produktkategorier som är intressanta för kedjans kunder. 

”Det är sådant som behövs när man tar sig till och från jobbet, men också sådant man behöver om man reser på helgen, vilket ingår i våra kunders livsstil. Det kan också vara olika typer av hörlurar och mobilladdare och kanske något inslag av inredning.”

Ett bredare produktutbud gör enligt Ingvar Larsson att varorna rent visuellt kan presenteras på ett annat sätt, så att varumärkena blandas mer, snarare än att visas sida vid sida i butiksmiljön. Ompositioneringen förändrar också urvalet. Ingvar Larsson tror att MQ tidigare setts lite för mycket som ”mellanmjölk” och därför vill han nu höja kvaliteten ett steg. 

”Vi kommer också bredda vårt prisspann med vissa betydligt dyrare varor i premiumsegmentet men också addera mer artiklar i lägre prispunkter, för den positionen som konceptbutik är det väldigt få som har på ett rikstäckande plan.”  

En kundinsikt har varit att MQ-varumärket för många handlar om arbetslivet och det som hör arbetslivet till. 

”Men arbetslivet har förändrats. Och där ligger utgångspunkten. Gränsen mellan arbetsliv och privatliv är mindre tydlig i många människors liv.”

Namnbytet blev en del av processen under resans gång. M:et och Q:et finns dock fortfarande kvar i nya namnet Marqet. Men det är inte koncernen som byter namn, utan kedjan. 

En annan stor förändring i butik är att nya aktörer släpps in.Till exempel inleds ett samarbete med Myrorna som kommer erbjuda ett utvalt sortiment av begagnade kläder och även en del inredning. Dessutom öppnas arbetsytor där till exempel frilansare kan sitta och arbeta och där det kommer erbjudas wifi, laddning av mobiler och bjudas på kaffe. Marqet kommer också hyra ut kläder i ett samarbete med Something Borrowed.

Med 119 butiker över hela landet är yta något som man på MQ har gott om. I affärsmodellen ingår det därför just nu att upplåta den på olika sätt, för att driva trafik till butikerna. 

Hur snabbt kommer utrullningen att ske?

”Under första delen av nästa år blir e-handeln Marqetstores.se. Därefter kommer vi, också under våren, börja transformera alla våra butiker, så hela kedjan ska omvandlas under 2020.”

Det låter som att det kan bli dyrt.

”Alla kan läsa våra rapporter. Vi har inte haft som ambition att investera tungt för att komma igenom detta.”

I stället tar man avstamp i parollen Work in Progress för att på ett både miljömässigt och ekonomiskt sätt gradvis genomföra förändringen, genom att till exempel beställa nya kassar när de gamla tar slut och bygga den nya butiksinredningen på återvunnet svenskt industriavfall.

I samband med förra rapporten gick bolaget ut med nya finansiella mål. De förändras inte i på grund av varumärkesförflyttningen. Tillväxten ska med andra ord fortfarande vara ungefär 5 procent årligen över en konjunkturcykel. Rörelsemarginalen ska vara i genomsnitt 5 till 8 procent över en konjunkturcykel och nettolåneskulden i förhållande till EBITDA exklusive engångsposter ska vara mindre än 2,5. 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer