ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 22 FEB Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

MP: Snabbtåg nödvändiga för att nå klimatmål

  • Isabella Lövin. Foto: Stefan Jerrevång/TT

Miljöpartiet lägger fram ett nytt program för att kraftigt minska utsläppen och fasa ut alla fossila drivmedel till 2030. Men för att lyckas måste man få med sig Socialdemokraterna på bygget av en ny höghastighetsjärnväg.

Miljöpartiet går vidare med strategin att tydligare fokusera på de gröna frågorna och lägger nu fram med en ny färdplan för klimatet.

Enligt Isabella Lövin, språkrör och klimatminister, handlar det om en kraftsamling för att Sverige ska kunna leva upp till Parisavtalet.

”Vi måste börja den här omställningen nu, det finns ingenting att vänta på”, säger hon.

Färdplanen innehåller 142 åtgärder och det handlar om allt från nya miljözoner för bilar med stora utsläpp till nya trängselskatter för flygtrafik.

MP vill även reformera reseavdraget, göra om rot-avdraget och sätta in en rad åtgärder för att minska matens klimatpåverkan.

”Vi måste titta på transportsektorn, tillverkning, konsumtion, livsmedel, alla delar i samhället för att vi ska kunna nå klimatmålen”, säger Isabella Lövin.

Miljöpartiet slår fast att den största klimatutmaningen i närtid är att ställa om transportsektorn och partiets mål är att helt fasa ut fossila drivmedel till 2030.

Och här är bygget av en ny höghastighetsjärnväg helt avgörande, enligt Isabella Lövin.

”Jag ser det som helt nödvändigt för att vi också ska kunna flytta över från flyg till tåg och i mycket högre utsträckning kunna ta tåget ned på kontinenten och mellan våra stora städer”, säger hon.

Höghastighetsbanan är tänkt att gå mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och skulle, om den byggs för riktigt snabba tåg, kunna konkurrera ut stora delar av inrikesflyget i södra Sverige.

Men notan på 230 miljarder kronor har fått Socialdemokraterna att tveka och nu pågår förhandlingar internt i regeringen mellan S och MP.

Samtidigt har Trafikverket lagt fram ett billigare alternativ där utbyggnaden sker etappvis under betydligt längre tid och med en lägre hastighet på spåren.

Men med en sådan lösning, där hela banan blir klar 2095 istället för 2035, går inte klimatmålen att nå, enligt Isabella Lövin.

”Nej, det är ett enormt ineffektivt sätt att bygga höghastighetståg på”, säger hon.

Isabella Lövin slår fast att det är viktigt att få med näringslivet och de privata företagen på omställningen, men att också behövs en tydlig riktning från politiken.

”Näringslivet är gärna med och gör den här omställningen, men då ska de veta att det finns långsiktiga spelregler”, säger hon.

Du har väl inte missat Di TV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?