MP:s toppkandidat flörtar med V – anklagar M och KD för ”skarp” högersväng

Inför nästa val vill MP:s toppkandidat till språkrörsposten bredda regeringssamarbetet och ge Vänsterpartiet mer inflytande.

”Jag tror att vi skulle kunna hitta vägar framåt i sakpolitiken”, säger Märta Stenevi.

Märta Stenevi, valberedningens förslag till nytt språkrör för Miljöpartiet.
Märta Stenevi, valberedningens förslag till nytt språkrör för Miljöpartiet.Foto:Henrik Montgomery/TT

Märta Stenevi är nästa språkrör för Miljöpartiet. I alla fall om partiets valberedning får välja.

På torsdagen presenterade valberedningen Märta Stenevi, som just nu sitter som partisekreterare, som sin kandidat inför extrakongressen i slutet av januari nästa år.

Di:s källor i partiet har beskrivit Märta Stenevi som mer stridbar gentemot Socialdemokraterna, i jämförelse med avgående Isabella Lövin.

I sitt första framträdande som toppkandidat för ledarposten i MP, spelar dock Märta Stenevi det diplomatiska kortet.

”Vi har ett gott samarbete med S, vi har styrt med dem i snart två mandatperioder. Men det är vår egen politik vi driver i regeringen”, säger hon.

Miljöpartiet och Socialdemokraterna har under den här mandatperioden haft ögonblick när regeringskonstellationen skakats om rejält.

Migrationen blev en ödesfråga som löste sig genom att S fick ge sig på flera punkter.

Även framgent ser Märta Stenevi att ett fortsatt samarbete med S är vägen framåt för partiet, men hon vill gärna få med sig Centern och Liberalerna på den fortsatta resan efter nästa val.

”I sak är jag övertygad om att vi även nästa mandatperiod kan hitta en bra överenskommelse inom januariavtalssamarbetet. Jag tycker att vårt samarbete i den konstellationen fungerat bra, med två partier i regeringen och två partier som stöd till regeringen”, säger Märta Stenevi.

Ett stundande problem i januaripartiernas konstellation är frågan om Vänsterpartiet.

L och C har valt att kategoriskt utesluta V från samarbete och för båda partier blir det en grannlaga uppgift att motivera ett spårbyte i den frågan för väljarna – priset för att släppa in V i värmen igen lär bli dyrt.

Trots det hoppas Märta Stenevi på ett framtida samarbete som inkluderar även V, något också Per Bolund tidigare öppnat för.

”Vänsterpartiet hoppas jag att vi ska fortsätta ha en konstruktiv diskussion med, som vi hade förra mandatperioden. Det är inte på grund av oss som de inte är med i den här konstellationen. Jag tror att vi skulle kunna hitta vägar framåt i sakpolitiken”, säger hon.

Märta Stenevi stänger inga dörrar för Moderaterna och Kristdemokraterna, men stalltipset är höga odds på ett samarbete högerut.

”Jag tycker att Moderaterna och Kristdemokraterna gjort en väldigt skarp sväng åt det konservativa och nationalistiska hållet. Det ser jag med stor oro på. Sedan ska jag inte säga att vi inte skulle sätta oss vid ett förhandlingsbord med dem, men jag har svårt att se att vi kan komma överens”, säger hon.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?