ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 27 MAJ Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

MP kräver uppgörelse om höghastighetståg efter C-besked

  • Foto: TT

Centerpartiet öppnar nu för att hitta finansiering för den nya höghastighetsjärnvägen utanför ordinarie infrastrukturbudget. Det gläder Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, som nu söker en överenskommelse över blockgränserna. Men samtidigt fortsätter Moderaterna att sätta sig på tvären i frågan.

Nyligen föreslog Trafikverket i en utredning att de nya höghastighetstågen ska gå i 250 kilometer i timmen i stället för 320, för att pengarna i den ordinarie budgeten ska räcka till en snabbare utbyggnad.

Hittills har Socialdemokraterna undvikt att ta ställning till myndighetens slutsats, medan regeringskollegorna i Miljöpartiet varit betydligt mer högljudda i sin kritik.

Nu stämmer även Centerpartiets partiledare Annie Lööf in i kören. Hon vill bygga de nya höghastighetsjärnvägarna i ett svep och med högsta fart. 

”Är det inte väldigt typiskt? Är det inte en trist svensk halvmesyr att sänka farten och låta banorna vara klara någon gång på 2090-talet”, sa hon i samband med partiets stämma i Malmö på torsdagen.

Miljöpartiets ordförande i trafikutskottet, Karin Svensson Smith, ser positivt på Centerpartiets besked.

”Jag önskar Centerpartiet välkommen in i gänget. Vi har drivit frågan om höghastighetståg inför de tre senaste valen och nu ser jag verkligen fram emot att det kan bli verklighet”, säger hon till Di.

Men samtidigt står Moderaterna fast vid sitt motstånd mot höghastighetsbanan. Partiet har tidigare menat att hela projektet "riskerar att tränga ut andra nödvändiga investeringar" i Sverige.

”Moderaterna har hela tiden förklarat varför man inte ska bygga i nya stambanan, utan lappa och laga i det som redan finns. Men vi som åker tåg inser det omöjliga i att med plåster fixa så att tågtrafiken kommer i tid”, säger Karin Svensson Smith (MP).

Hon pekar på att Centerpartiet kommer ha svårt att övertyga sina allianskollegor om att göra planerna om en snabb utbyggnad av höghastighetsjärnvägen till verklighet.

”Moderaterna vill hellre fokusera på att bygga motorvägar. Partiet lyssnar inte på sina lokala företrädare, som har börjat förstå att det inte går att locka till sig privata investeringar eller fastighetsutvecklare till kommunerna utan ett fungerande tågnät”, säger Karin Svensson Smith.

Men Annie Lööf är av en annan åsikt och understryker att Centerpartiet och Moderaterna kommer att kunna enas i frågan.

”Vi kanske till och med går in i en alliansförhandling med regeringen för det här måste ju ha brett stöd för att vi ska kunna investera i nya, snabba tåg”, sade Annie Lööf till TT.

De allra flesta bedömare och politiker tycks samtidigt vara överens om att den ordinarie infrastrukturbudgeten inte kommer att räcka till för projektet. Utbyggnaden av hela höghastighetsjärnvägen har beräknats kosta omkring 230 miljarder kronor.

Sedan tidigare har Miljöpartiet öppnat för att hitta en alternativ finansiering genom att till exempel ansöka om medel från EU, använda de statliga pensionsfonderna eller inrätta gröna obligationer. 

Medel skulle också kunna tillföras genom att införa en värdeåterföringsavgift för de aktörer som exploaterar ytorna i närheten av den nya järnvägen, enligt Karin Svensson Smith (MP).

”Vi är inte bundna av det ena eller det andra. Vi vill få till en konstruktiv majoritet, precis som man gjorde när man byggde Öresundsbron eller Botniabanan”, säger hon.

Men för att kunna finansiera höghastighetsjärnvägen utanför ordinarie budget krävs ett majoritetsbeslut i riksdagen. På torsdagen öppnade Annie Lööf och Centerpartiet för att ställa sig bakom en sådan lösning. Målet är att skapa jobb och miljönytta, som hon beskrev det.

”Då behöver man titta på andra kreativa finansieringsmetoder”, sade Annie Lööf (C).

Annie Lööf påminde samtidigt om att finansieringsförslag från Sverigeförhandlingen – där såväl kommuner, landsting som privata investerare samlas under ett och samma tak senare i höst – kan öppna ännu fler dörrar.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies