1515

(M)otvilligt stöd till Stubb i EU-toppval

Moderaterna har valt ryttare i ett lopp de egentligen inte vill ska köras: Finländske Alexander Stubb i racet om att bli EU-kommissionens ordförande.

Socialdemokraterna satsar på nederländske Frans Timmermans.

Foto:Hampus Andersson DI, Hampus Andersson (Di)

Det är val till EU-parlamentet nästa år i alla EU-länder. I slutet av maj ska 705 ledamöter, 21 av dem i Sverige, väljas för en femårsperiod.

Även EU–kommissionen få nya ledamöter och en ny ordförande efter Jean-Claude Juncker 2019. De europeiska partigrupperna nominerar och utser som bäst spitzenkandidater, efter det tyska ordet, till posten som ordförande i kommissionen.

På försommaren ska EU-ländernas ledare i Europeiska rådet bestämma sig för ett av namnen, en person som de tror kan få mer än hälften av rösterna när denne ska godkännas av det nyvalda EU-parlamentet i juli. Det är sagt att Europeiska rådet ska ta hänsyn till resultatet i EU-parlamentsvalet.

Kandidaterna ska föra kampanj för sig och sin partigrupps politik under valet till EU-parlamentet – tanken är att Europas väljare ska engageras och veta vad de får när de gör sitt partival.

I den största partigruppen, den konservativa högergruppen EPP, står det mellan tyske Manfred Weber, ledare för EPP i EU-parlamentet och finländske förre ministern Alexander Stubb. Det hela ska avgöras på en konferens i Helsingfors 7-8 november.

I EPP ingår svenska M och Kristdemokraterna. M lägger sina röster på Stubb, men är egentligen motståndare till systemet med toppkandidater.

”Det var det första jag sade till Alexander: Vi kommer gärna att stå bakom dig men vi tycker inte att det här i grund och botten är rätt sätt att utse ledare i EU”, sade Ulf Kristersson till TT vid EPP-ledarnas möte i Bryssel i veckan.

”EU är ingen parlamentarisk demokrati, det är ett samarbete mellan nationalstater, det finns då ingen anledning att man ska ställa upp kandidater i förväg och lite påhittat binda sig för dem”, anser han.

Moderatledaren syftar på att EU-länderna när de föreslår ordförande för kommissionen kan ta vem de vill, det måste inte vara någon av kandidaterna som partigrupperna lyft. Det håller inte EU-parlamentet, som har makten att stoppa en kandidat, med om.

De europeiska socialdemokraterna, PES, är näst största partigrupp i EU-parlamentet. PES ska föra fram antingen Frans Timmermans, nu vice ordförande i EU-kommissionen eller Maros Sefcovic, även han EU-kommissionär. Den 7-8 december avgör PES vem det blir.

”Timmermans har erfarenhet, han har gjort ett bra jobb och är en mycket, mycket kompetent kandidat”, säger utrikesminister Margot Wallström när hon talar för svenska S.

Wallströms partikollega, EU-parlamentarikern Jytte Guteland, tror att Timmermans, som är från Nederländerna, har rätt profil.

”Han har en ton och ett sätt som jag tror är attraktivt för oss nordbor”, säger Guteland.

Ungefär samma argument ger Ulf Kristersson för liberalkonservative Alexander Stubb, jämfört med mer konservative Manfred Weber som anses vara storfavorit till att slå ut Stubb som EPP:s kandidat.

Weber har uppbackning av bland annat Tysklands förbundskansler Angela Merkel och de sju ytterligare EPP-politiker som leder regeringar på hemmaplan, däribland den ungerske premiärministern Viktor Orban.


Innehåll från GaroAnnons

GARO har framtidens lösning för smart e-mobility

Med allt från lösningar för hemmaladdning till snabbladdning för elbilar kan GARO skapa optimala förutsättningar för övergången till en fossilfri fordonsflotta. 

– Man har en viss mängd energi i en fastighet och den ska man använda smart. Våra laddlösningar kan känna av hur mycket energi som finns tillgängligt, hur mycket bilarna behöver och fördelar energin smart. För vår kund innebär det ett smartare och hållbarare sätt att fördela energianvändningen i en fastighet utan att göra större investeringar, säger Patrik Andersson, CEO. 

GARO har varit över 80 år i branschen med elinstallationsmaterial som största produktområde. Produkterna används av elektriker varje dag och bolagets syfte är att göra det enkelt för elektriker och slutanvändare. Ur installationsområdet är ytterligare tre produktområden sprungna:

E-mobility – En hållbar helhetslösning för elbilsladdning till villa, publik laddning och snabbladdning. 

Projekt – En kundanpassad strömförsörjning med centraler för exempelvis lägenhet, villa, industri eller kommersiella fastigheter.  

Tillfällig el - Produkter för att strömförsörja, belysa, värma och torka byggarbetsplatser. Produkterna är mobila och energieffektiva för att optimera den totala energiförbrukningen. 

– Det ska vara enkelt att jobba med oss och våra produkter är smidiga att montera, de håller över lång tid, har tillgängliga reservdelar vid behov och tillverkas i material som är bra för miljön. Vi har närhet till marknaden, service, support och kan strömförsörja e-mobility lösningarna, vi har säkerhetsprodukter inom installation och en unik bred portfölj att erbjuda vår kund. Med oss blir hela omställningen till en fossilfri fordonsflotta trygg och smidig, säger Patrik Andersson.

Molnbaserat, flexibelt och lätt att integrera med befintliga system 

Hybridbilar är vanligt i Sverige idag men hos GARO ser man tydliga tecken på att ett paradigmskifte kommer ske inom kort, då elbilen kommer gå om hybridbilen. 

– För att täcka framtidens behov av laddstationer för elbilar kommer anläggningarna bli både fler och alltmer komplexa. Det krävs att man har produkter i ett operatörslöst system som öppet kan kommunicera med varandra om vi ska kunna bygga smarta samhällen på ett bra och energieffektivt sätt, säger Patrik Andersson. 

Att GARO äger hela kompetensen, från tillverkningen av mjuk- och hårdvara till själva produktionen är unikt för branschen som annars ofta är nischad. För kunden innebär det en oberoende och trygg partner som kan erbjuda en flexibel lösning.  

– Vi är en helhetspartner som kan lösa både hårdvara, mjukvara och debiteringsfrågan i ett paket som gör det enkelt för vår kund. Vi har utvecklat vår egen mjuk- och hårdvara och man kan välja att använda vår molnbaserade lösning eller koppla upp produkterna till tredje part, exempelvis en operatör, detta då kommunikationen är standardiserad. De inställningar och konfigurationer som behövs gör vi redan i fabriken. Tillsammans gör vi det möjligt att nå uppsatta klimatmål, säger Patrik Andersson.

Om GARO E-mobility

GARO har en bred produktportfölj som kännetecknas av ett genomgående hållbarhetstänk. Laddstolparna är gjorda av hållbara material med låg miljöpåverkan, mjukvaran är intelligent och serviceorganisationen ger kunderna trygghet med både reservdelar och support.

Läs mer på www.garo.se

Mer från Garo

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Garo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?