1515
Annons

Mot alla odds – allsvenska klubbar på plus trots pandemin

2020 var ett fotbollsår präglat av motgångar, omställningar och publikrestriktioner. Samtidigt visar en färsk rapport om Allsvenskan att tolv av sexton klubbar visar ett positivt resultat trots coronapandemins framfart.

Tolv av sexton allsvenska klubbar visar ett positivt resultat, enligt en färsk rapport.
Tolv av sexton allsvenska klubbar visar ett positivt resultat, enligt en färsk rapport.Foto:Jessica Gow/TT

Förra årets rapport över fotbollsallsvenskans klubbar var en dyster sådan. Carlos Esterling och Mikael Bergsten, som är partners på EY, höjde då ett varnande finger och menade att klubbarna behövde göra drastiska förändringar för att undvika konkurs i samband med publikrestriktioner.

”Inför 2020 var allsvenskan hetare än någonsin och många klubbar hade matchat sin kostnadskostym efter det. Sedan precis innan säsongen skulle dra igång drogs mattan undan. Då såg det inte bra ut”, säger Carlos Esterling. 

EY:s årliga rapport ”Hur mår svensk elitfotboll?” visar att klubbarna tog pandemin på allvar och de avslutade därför året med förvånansvärt positiva resultat. Detta trots 21 procent minskad nettoomsättning och ett sammanlagt rörelseresultat på -233 Mkr. Totalt sett uppgår allsvenskans eget kapital till nästan 1 miljard kronor. 

”Resultatet har blivit bättre då kostnaderna minskade samtidigt som intäkterna. Totalt har kostnaderna sjunkit med 284 Mkr och tolv av sexton klubbar visar ett positivt resultat”, säger Mikael Bergsten.

Klubbarna har främst sparat in pengar på personalkostnader och det som kallas för övriga kostnader. Personalkostnader innefattar bland annat lönesänkningar, uppsägningar och permitteringar medan övriga kostnader handlar om exempelvis resor, arenor, hyror och evenemangskostnader. 

Carlos Esterling och Mikael Bergsten, partners på EY.
Carlos Esterling och Mikael Bergsten, partners på EY.Foto:Pressbild.

Klubbarnas snabba omställning har imponerat på revisorerna och deras samarbetsförmåga hyllas. 

”Man får verkligen betona att alla har slutit samman och hjälpt till. Det har varit enorma utmaningar att få till det här, men jag tror att det ligger i idrottens DNA att jobba som ett lag. De har anpassat sina kostnader på ett föredömligt sätt och allsvenskan presenterar ett bättre år än 2019”, säger Mikael Bergsten. 

Totalt finns det fyra betydande faktorer bakom årets siffror; statligt stöd från Riksidrottsförbundet, dedikerade sponsorer och supportrar–som bland annat har betalat för säsongskort de inte kunnat använda, nya centrala tv-avtal där Unibet och Discovery Networks Sweden (känt som Discovery+) ersatt Svenska spel och C More och slutligen klubbarnas eget enorma besparingsarbete. 

”Bara en eller två av dessa omställningar hade nog inte räckt. Då hade vi haft klubbar i konkurs. Alla fyra hörnstenarna har varit viktiga för klubbarnas överlevnad”, säger Carlos Esterling. 

Klubbarna har av naturliga anledningar påverkats olika mycket av pandemin. Till exempel tappade BK Häcken en stor del av sin årliga inkomst när den enorma årliga ungdomsturneringen Gothia cup ställdes in. 

Djurgårdens IF är den klubb som ur ett ekonomiskt perspektiv klarat pandemin bäst. Spelarförsäljningar, inte minst den av mittbacken Marcus Danielson till Kina, beskrivs som en anledning bakom klubbens ekonomiska framgång och totalt sett står spelarförsäljningar för cirka 280 Mkr i hela allsvenskan. Det är en total ökning med 25 Mkr sedan 2019. 

Under normala förutsättningar brukar klubbarna med bäst ekonomi också vara de klubbar som når upp till ligans topplaceringar – men årets rapport ger en annorlunda bild.

”Utifrån årets tabellplaceringar så verkar lag med stora publikintäkter och större omsättning generellt sett ha påverkats mer av publikavsaknaden. Kanske är det därför som vi inte ser samma typ av korrelation mellan en stark ekonomi och en bra tabellplacering i år som vanligt”, säger Carlos Esterling. 

På lördag är det avspark för årets allsvenska och revisorerna är hoppfullt vaksamma inför 2021 ekonomiska förutsättningar. 

”Med ett års erfarenhet och bättre koll på sina utgifter är förutsättningarna betydligt positivare nu jämfört med förra året. Sen kan man ju fundera kring ytterligare statligt stöd och hur länge fans orkar skänka säsongskort”, säger Mikael Bergsten. 

Carlos Esterling resonerar kring mer långsiktiga effekter. 

”Publikrestriktionerna skulle kunna bidra till att klubbarna i det långa loppet förlorar pengar då de som nyligen börjat gå på fotbollsmatcher kanske hinner tappa intresset”, säger han. 

Källa: Rapporten är baserad på varje enskild fotbollsklubbs årsredovisning. 

 

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Endomines flyttar sätet till Finland

Gruvbolaget Endomines har beslutat om flytt av bolagets säte från Sverige till Finland.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Flytten av moderbolagets säte genomförs i form av en omvänd gränsöverskridande fusion, varigenom det nuvarande noterade moderbolaget Endomines AB fusioneras med ett finskt helägt dotterbolag, Endomines Finland Oyj, som fortsätter som det överlevande bolaget, heter det i pressmeddelandet.

Endomines affärsverksamhet, tillgångar, skulder och anställda uppges inte påverkas av fusionen.

Fusionen och flytten av säte förväntas registreras omkring den 16 december 2022. Avsikten är att aktierna i Endomines Finland efter fusionen endast ska vara noterade på Nasdaq Helsingfors.

”Vi är övertygade om att fusionen kommer att gynna Endomines och våra aktieägare. En förenklad företagsstruktur kommer att göra oss mer flexibla och effektiva, vilket är viktiga egenskaper för oss. Vi är också övertygade om att detta är en passande tidpunkt för att genomföra fusionen och förenkla vår nuvarande komplicerade företagsstruktur”, kommenterar Kari Vyhtinen, vd för Endomines, i pressmeddelandet.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera