Bildelning är på tapeten i den ryska huvudstaden. Populariteten har verkligen skjutit i höjden de senaste åren. Det finns i dag åtta operatörer. Tillsammans har de en flotta på mer än 30.000 bilar och under första halvan av 2019 gjorde Moskvaborna totalt 24 miljoner resor med dessa bilar, skriver sajten Intelligent Transport.
Men stadens ledning vill att Moskva-borna ska bli ännu bättre på att dela på mobiliteten. Inom kort lanseras ett stort program för så kallad peer-to-peer-delning, där medborgarna kan hyra ut sina egna fordon när de inte används. Tjänsten kommer att lanseras via en app från Moskvas stadsledning.
”Enligt statistiken tillbringar mer en privatägd bil mer än 90 procent av tiden på en parkering. Nu kan bilägarna tjäna pengar på att hyra ut sin bil och samtidigt hjälpa staden att lösa situationen på vägarna”, sade stadens vice borgmästare Maksim Liksutov i ett uttalande.
Samtidigt tillkännagav Liksutov stadens planer på att införa enhetliga biljettbetalningar för flera olika transportsätt, vilket ger resenärer möjlighet att exempelvis använda tunnelbanan och en bildelningstjänst i anslutning till varandra och betala för hela resan i appen, vid ett enda tillfälle.
Troika-kortet, resekortet som Moskvabornas använder för sina resor i stadens kollektivtrafik, kommer att bli personligt och inom kort virtuellt. När det gäller tunnelbanan tar man ett steg längre och satsar på Face Pay, betalning genom ansiktsigenkänning – en teknik som hittills inte implementerats någonstans i världen. Tidigt 2021 ska systemet vara på plats.
”Det låter lite fantastiskt, men det här är vår omedelbara framtid”, säger Liksutov.