1515

Mona Sahlin och livvakten misstänks för brott

Mona Sahlin och hennes tidigare livvakt har delgivits misstanke om brott. Under onsdagen har de blivit tilldelade offentliga försvarare som ska repesentera dem i rätten.

Bild:TT

Mona Sahlin har delgivits misstanke om osant intygande i tre fall och livvakten har delgivits misstanke om brukande av osann urkund under perioden den 20 oktober 2015 till och med den 4 april 2016, enligt Expressen.

Uppgifterna framkommer av en framställan om offentlig försvarare i vilken livvakten begär att rätten förordnar advokaten Johan Eriksson. Enligt framställan har den misstänkte tidigare hämtats till förhör och inte velat uttala sig innan en offentlig försvarare kan närvara.

De båda har tilldelats offentliga försvarare och förhörts under onsdagen.

Mona Sahlin satt i förhör under två timmar, enligt Håkan Roswall, chefsåklagare vid särskilda åklagarkammaren.

"Det som rör osant intygande är att hon har skrivit att den här livvakten har en inkomst som han i själva verket inte har", säger han till Aftonbladet, enligt TT.

Mona Sahlins advokat Claes Borgström medverkade vid förhöret.

"Naturligtvis nekar hon till brott. De uppgifter hon har lämnat i de här intygen har varit korrekta vid den tidpunkt hon har skrivit dem", säger Claes Borgström till TT.

Om polisen och åklagaren inte delar den uppfattningen har hon "under alla förhållanden" saknat uppsåt, enligt Claes Borgström.

"Men äntligen har det kommit till stånd ett förhör. Mona Sahlin har ju inte haft möjlighet att försvara sig tidigare. Men hennes inställning är alldeles klar och den vilar på stadig grund", säger han till TT.

Johan Eriksson, som under onsdagen blev förordnad advokat till Mona Sahlins tidigare livvakt, är utomlands och har ännu inte satt sig in i ärendet.

"Förhören (med Sahlins tidigare livvakt) pågår nu, och det är en annan advokat som biträder honom under förhören", säger han till TT och påpekar att han inte kan kommentera hans inställning till anklagelserna eftersom han inte känner till dem.

I våras tvingades Mona Sahlin avgå som regeringens nationella samordnare mot våldsbejakande extremism efter att Expressen avslöjat att hon i februari i år skrivit ett intyg till sin före detta livvakt i vilket hon överdrivit hans inkomster. Den tidigare livvakten använde intyget för att få lån och köpa en bostadsrätt i Saltsjöbaden.


Innehåll från TeliaAnnons

Svenska företag samlar tekniken: ”Sparar tid och kostnader”

Jagar du olika supportdeskar och hanterar flera avtal och fakturor för it och uppkoppling?

Majoriteten av svenska företag som kommit långt i sin digitalisering väljer att istället samla all teknik hos en leverantör, visar en ny undersökning.

– Att slippa tidsödande administration och minskade kostnader är två viktiga vinster, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt.

– Traditionellt finns en uppdelning mellan it- och kommunikationstjänster. När tekniken utvecklas snabbt är det också lätt att anlita nya leverantörer ”av bara farten” när man behöver investera, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia, och fortsätter:

– Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på – och ibland tjänster och produkter som inte kompletterar varandra optimalt.

Tekniktrassel blir chefens ansvar

När något krånglar vet du kanske inte ens vilken support du ska kontakta. Är det datorn, uppkopplingen eller internetaccessen som felar?

– Att bli runtslussad stjäl tid och skapar frustration. Med flera leverantörer som inte pratar med varandra finns en risk att teknikproblem hamnar mellan stolarna – och landar i chefens knä, särskilt på ett mindre företag, säger Daniel Stark.

4 av 10 företag har en teknikpartner

Men nu tänker många om. Att samla merparten av it- och kommunikationslösningarna hos en leverantör är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade. Det visar den nya rapporten Telias digitala index 2021 som varje år tar tempen på den digitala mognaden hos svenska företag.

Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.
Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

– Tendensen är tydligast bland högdigitala företag där 6 av 10 samlat tekniken, och hos större företag med mer än 50 medarbetare där över hälften gjort detsamma. Större företag är generellt mer digitalt mogna, säger Daniel Stark.

Men även många små företag med upp till nio anställda är på väg mot en sådan lösning. Över hälften har antingen redan samlat det mesta hos en leverantör eller är intresserade av att göra det, visar undersökningen.

Stora vinster för små företag

Inte minst mindre företag har mycket att vinna, enligt Daniel Stark.

– Tekniken blir alltmer komplex och det är svårt att ha expertis inhouse. En extern partner kan hjälpa er med en smart helhetslösning som gör ert arbete smidigare och mer effektivt och utvecklar företagets affär. I ett mindre företag kan det också bli extra kännbart om administrationen för all teknik blir en tidstjuv.

I rapporten Telias digitala index lyfter företagen fram flera fördelar med att samla tekniken hos en partner. Här är de fem viktigaste:

* mindre administration

* lägre totalkostnad

* enkelt att ha en leverantör att vända sig till vid frågor och problem

* en partner att bygga relation och utvecklas med

* tryggare och mer effektivt – leverantören har ett helhetsansvar.

Daniel Stark:

– Har du flera leverantörer drar kostnaderna ofta iväg och blir svårare att hålla koll på. Det kan också bli kostsamt i form av nedlagd arbetstid på administration.

Löser akuta teknikproblem – och utvecklar företaget

Att ha en partner att vända sig till tror Daniel Stark är uppskattat både på kort och lång sikt.

– Dels för att lösa akuta problem i vardagen – oavsett fråga eller problem vet du vart du ska vända dig. Och dels för att utvecklas digitalt i det långa loppet. Idag finns väldigt många tjänster och produkter att välja bland. Med en partner, som lärt känna företaget, kan du få vägledning, tips och råd.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?