Tidigare S-ledaren Mona Sahlin erkänner brott, i samband med att hon skrev ett osant intyg till sin tidigare livvakt.
Di
Text
Bild:TT
Mona Sahlin var misstänkt för osant intygande, ett brott hon nu erkänner.
”Hon underkastar sig ett strafföreläggande. Det betyder att hennes avsikt inte varit att tillskansa sig något eller andra fördelar. Hon trodde att lönen skulle bli den hon intygade, men hon skulle inte ha skrivit under innan det var klart. Det erkänner hon”, säger advokat Claes Borgström till Dagens Nyheter.
När åklagaren beslutar om ett strafföreläggande blir det ingen rättegång, utan den misstänkte döms oftast till böter. Strafföreläggande används vid mindre allvarliga brott som snatteri eller små trafikbrott.
Socialdemokraternas tidigare partiledare hade uppdraget som nationell samordnare mot våldsbejakande extremism när tidningen Expressen 2016 avslöjade att hon skrivit ett falskt intyg åt sin livvakt.
Livvakten skulle köpa en bostadsrätt i Saltsjöbaden för cirka 10 miljoner kronor men bostadsrättsföreningen ifrågasatte hans betalningsförmåga. Då skrev Mona Sahlin ett intyg som kraftigt överdrev hans inkomster.
Livvakten har också erkänt brottet brukande av osann urkund, uppger hans advokat.
Efter publiceringen lämnade Mona Sahlin sitt uppdrag hon fick 2014 av den borgerliga regeringen.
Innehåll från LexusAnnons
Nu lanseras helelektriska Lexus RZ
Ny teknik, snabbladdning – och japansk gästfrihet.
Det var receptet när Lexus ville skapa en unik helelektrisk bil.
Nu lanseras modellen i Sverige och tillverkaren har höga förväntningar.
Omotenashi, det japanska ordet för gästfrihet som fokuserar på att uppfylla alla tänkbara behov, har i decennier varit ett ledord för biltillverkaren Lexus.
Och när företaget tog fram skisserna på den nya interiören i den helelektriska modellen RZ 450e var just gästfrihet en av de viktigaste ingredienserna.
Detaljer som ett panoramatak med dimmer, Dimoramatak, som anpassar ljuset efter förarens (eller passagerarnas) önskningar och ger bättre takhöjd är ett exempel. Värmaren som håller kupén varm utan att ta kraft från batteriet, vilket garanterar komfort under hela resan, är ett annat.
Inuti bilen dominerar en stor pekskärm på 14 tum, och instrumentpanelens element med infravärme ger snabb och energieffektiv värme.
Teknik möter komfort
Lexus RZ 450e är byggd på en ny elbilsplattform som siktar på att maximera potentialen för nästa generations elektrifierade modeller. Den använder BEV-plattformen (e-TNGA) med integrerat litiumjonbatteri och är utrustad med Lexus intelligenta fyrhjulsdriftsystem.
Denna teknik ger en rad fördelar i allt från vridmoment, väghållning till chassikonstruktion.
Komfort och bekvämlighet är högprioriterat i kupén. Och den nya multimediaplattformen Lexus Link erbjuder utökade funktioner för uppkoppling, reseplanering och information.
Säkerhetssystemet Lexus Safety System+ ger avancerade funktioner för att upptäcka fler faror och undvika kollisioner.
Säkrare körning
Förutom det traditionella japanska hantverket förknippas Lexus ofta med ny teknik, något som också utlovas i Lexus RZ 450e. När Lexus utvecklade nya RZ skapade de även ett nytt revolutionerande styrsystem med en Yoke-ratt. Detta system med steer-by-wire-teknik – ”One Motion Grip” – kommer att fortsätta utvecklas och går att välja som extrautrustning till Lexus RZ från våren 2025.
Steer-by-wire innebär att det inte finns någon mekanisk koppling mellan ratten och hjulen, utan information skickas elektroniskt från ratten till däcken. Detta ger säkrare och mer behaglig körning.
Körglädje och snabbladdning
Målet med Lexus RZ 450e har varit att erbjuda en elbil som kombinerar komfort, teknik och prestanda.
Takashi Watanabe, chefsingenjör för RZ 450e har haft en tydlig målbild:
– RZ 450e har utvecklats med syftet att skapa en unik elbil som känns säker att åka i, behaglig att befinna sig i och är spännande att köra.