ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Modeveckan tillbaka i ny skepnad

  • Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

När modeveckan i Stockholm drar i gång på måndagen är det i en ny skepnad. Både ägare och huvudsponsor har bytts ut, och veckan slås ihop med flera närliggande evenemang.

De senaste tre åren har visningarna producerats av Brand Experience Scandinavia, som gick i konkurs i september efter modeveckan i augusti. Nu produceras Fashion Week Stockholm i stället av Association of Swedish Fashion Brands, ASFB och Swedish Fashion Council, SFC, som slogs ihop för drygt ett år sedan. 

De tar över ägandeskapet och presenterar visningsveckan under samma vecka som Stockholm Design Week, Stockholm furniture and light fair och inköpsveckan på Stockholm Fashion District. Vanligtvis brukar modeveckan ligga tidigare än de andra evenemangen. 

”Genom att förena evenemangen underlättar vi bland annat för internationella inköpare, journalister, samarbetspartners och besökare som tidigare behövt välja mellan veckorna. Det här är en uppstartsfas i vårt strategiarbete, och vi kommer att skala upp till sommarens modevecka”, säger Jennie Rosén, vd för SFC.

Huvudsponsor är Zalando som huserar i Stockholms Auktionsverks lokaler. Där öppnas veckan av Beckmans avgångselever och följs av visningar av bland annat Ida Sjöstedt, Selam Fessahaye och Maxjenny! 

Andra märken som presenterar i egna lokaler under veckan är bland annat Hope, House of Dagmar, Stylein och Weekday. På herrsidan visar L’Homme Rouge, Per Götesson och Lazoschmidl.

Flera av de största svenska varumärkena deltar dock inte på den svenska modeveckan, som Rodebjer, Tiger of Sweden, Stand, J. Lindeberg, Filippa A, Acne och Björn Borg. De visar antingen på modeveckor i Köpenhamn, London eller Paris, eller har ingen visning alls.

Förutom de mer traditionella visningarna innehåller veckan utställningar och arrangerade samtal, så kallade ”talks”. Bland annat har skogsindustrin bjudits in för att leda ett samtal om bioinnovation, designgruppen Magniberg kurerar en utställning på Bukowskis och artistkollektivet YEAR0001 bjuder tillsammans med techföretaget Teenage Engineering in till sin studio.

Vad kan man förvänta sig av veckan?
”Starka svenska varumärken och en modevecka som är integrerad med design och inköp. Det blir en blandning av visningar, presentationer och talks. Det gör det enklare för alla att passa in i modeveckan och ger mer frihet. Varumärkena har mer utrymme att stärka sitt DNA och bestämma själva hur de ska framställas. Man kan bygga mer inredning och liknande runtomkring, i stället för att ha en traditionell visning”, säger Jennie Rosén och fortsätter: 

”I Stockholm har vi inte haft så många varumärken som jobbat på det här sättet, men det är en tendens man ser från alla olika modeveckor.” 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies