ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Moderna museets chef: ”Vi kommer köpa svensk konst”

  • Moderna museet håller nu stängt för allmänheten men har varje dag ”soffvisningar” via Instagram där alla som kopplat upp sig kan ställa frågor. Här ger Mark Bengtsson en visning av Lena Cronqvists målning ”Madonnan” från 1969. Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

Moderna museet kommer lägga mer pengar på svensk konst. Museet vill stärka den inhemska konstscenen som kämpar när gallerierna knappt har några kunder i coronatider. ”Vi vill stötta de svenska konstnärerna”, säger museichefen Gitte Ørskou.

Museichefen Gitte Ørskou bestämde självmant att stänga Moderna museet för allmänheten förra torsdagen. Något direktiv från kulturdepartementet, som museet lyder under, finns inte.

”Vi ansåg att det inte gick att hålla museet öppet för en publik. Det var inte förenligt med Folkhälsomyndighetens uppmaning om att stanna hemma”, säger Gitte Ørskou.

Beslutet var inte lätt att fatta eftersom museet precis skulle slå upp portarna till sin John Baldessari-utställning.  Men att antalet besökare minskat radikalt i takt med coronavirusets spridning i huvudstaden bidrog samtidigt till känslan av att det var det enda rätta, enligt Ørskou.

  • Gitte Ørskou , museichef på Moderna museet. Foto: Joey Abrait

Hur ser du på att kulturdepartementet gett dig en frihet att bestämma i denna svåra fråga?
”Det har generellt varit regeringens politik att inte ge några direktiv. Man har gjort det annorlunda än i andra länder. I stället har jag informerat departementet om mina funderingar och tankar”, säger museichefen. 

Men helt stängt har inte Sveriges viktigaste institution för samtidskonst. Varje dag klockan 12.00 erbjuder museet så kallade soffvisningar. I direktsändning över Instagram berättar intendenter om konstverk och konstnärskap. Och alla som kopplat upp sig har möjlighet att delta och ställa frågor. Intendenten Matilda Olof-Ors, som ansvarat för Baldessari-utställning på Moderna, introducerade till exempel i måndags sin internetpublik för den amerikanska konstnären som dog i januari i år.

”Vi har runt 300 personer uppkopplade. Det paradoxala är att de ställer fler frågor än under en vanlig guidad visning, då det brukar vara knäpptyst. Över sociala medier är man mindre blyg”, säger Gitte Ørskou.

Gitte Ørskou är sedan tidigare van att ompröva förmedlingsuppdraget. När hon basade över det danska museet Kunsten Museum of Modern Art i ­Ålborg blev hon uppmärksammad för sitt projekt ”Kunsten flytter ind”, som gjordes under en ­period då museet var stängt på grund av en omfattande renovering. Kända verk från Kunsten placerades i tre olika hem i Ålborg. Det blev tillfälliga utställningar under en helg. 

Men den rådande situationen är mer allvarsam och även mer utmanande eftersom museet inte når ut fysiskt till betraktaren. 

Hur kan vi vara ett museum när vi inte har en offentlig plats att träffas på? Hur ska man vidareutveckla det? Vi är inte klara med våra svar”, säger Gitte  Ørskou.

Museichefen hintar att det inom kort även lär bli samarbeten med levande konstnärer som den digitala publiken får ta del av. 

”Jag tittar runt på våra kollegor i hela världen. Till exempel har Palazzo Strozzi i Florens engagerat konstnärer som gör olika ställningstaganden.  Det tycker jag är inspirerande”, säger hon. 

Under tiden som museet håller stängt passar Ørskou också på att öka tempot i mer långsiktiga projekt som en förbättrad ljussättning i lokalen och det ständiga underhållningsarbetet som konstverken kräver. 

”Våra konservatorer och tekniker är på plats. Nu har vi chansen att göra den typen av jobb snabbare än vi trodde”, säger hon. 

Sett ur ett längre perspektiv, hur påverkar denna kris er?
”Nu när all flygtrafik står still har vi tid att fundera på alla resor som görs i konstvärlden. Inför utställningar transporteras verk över hela världen och belastar klimatet. Jag tror att konstvärlden efter denna kris kommer prioritera annorlunda. Det kommer att bli ett större nationellt fokus”, säger Gitte Ørskou.

Museichefen räknar också med att museet i ökad omfattning köper svenska verk som en effekt av viruset. 

”Vi kommer att köpa mer svensk konst i denna tid. Vi vill stötta de svenska konstnärerna i en tid då konstmarknaden börjat krisa. De privata gallerierna är stängda.” 

”Som Sveriges nationalmuseum för modern konst bör vi också köpa mer svensk konst. Vi spelar en viktig roll här.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer