Moderna museets chef: ”Vi kommer köpa svensk konst”

Moderna museet kommer lägga mer pengar på svensk konst. Museet vill stärka den inhemska konstscenen som kämpar när gallerierna knappt har några kunder i coronatider. ”Vi vill stötta de svenska konstnärerna”, säger museichefen Gitte Ørskou.

Moderna museet håller nu stängt för allmänheten men har varje dag ”soffvisningar” via Instagram där alla som kopplat upp sig kan ställa frågor. Här ger Mark Bengtsson en visning av Lena Cronqvists målning ”Madonnan” från 1969.
Moderna museet håller nu stängt för allmänheten men har varje dag ”soffvisningar” via Instagram där alla som kopplat upp sig kan ställa frågor. Här ger Mark Bengtsson en visning av Lena Cronqvists målning ”Madonnan” från 1969.Foto:Åsa Lundén/Moderna Museet

Museichefen Gitte Ørskou bestämde självmant att stänga Moderna museet för allmänheten förra torsdagen. Något direktiv från kulturdepartementet, som museet lyder under, finns inte.

”Vi ansåg att det inte gick att hålla museet öppet för en publik. Det var inte förenligt med Folkhälsomyndighetens uppmaning om att stanna hemma”, säger Gitte Ørskou.

Beslutet var inte lätt att fatta eftersom museet precis skulle slå upp portarna till sin John Baldessari-utställning.  Men att antalet besökare minskat radikalt i takt med coronavirusets spridning i huvudstaden bidrog samtidigt till känslan av att det var det enda rätta, enligt Ørskou.

Gitte Ørskou , museichef på Moderna museet.
Gitte Ørskou , museichef på Moderna museet.Foto:Joey Abrait

Hur ser du på att kulturdepartementet gett dig en frihet att bestämma i denna svåra fråga?
”Det har generellt varit regeringens politik att inte ge några direktiv. Man har gjort det annorlunda än i andra länder. I stället har jag informerat departementet om mina funderingar och tankar”, säger museichefen. 

Men helt stängt har inte Sveriges viktigaste institution för samtidskonst. Varje dag klockan 12.00 erbjuder museet så kallade soffvisningar. I direktsändning över Instagram berättar intendenter om konstverk och konstnärskap. Och alla som kopplat upp sig har möjlighet att delta och ställa frågor. Intendenten Matilda Olof-Ors, som ansvarat för Baldessari-utställning på Moderna, introducerade till exempel i måndags sin internetpublik för den amerikanska konstnären som dog i januari i år.

”Vi har runt 300 personer uppkopplade. Det paradoxala är att de ställer fler frågor än under en vanlig guidad visning, då det brukar vara knäpptyst. Över sociala medier är man mindre blyg”, säger Gitte Ørskou.

Gitte Ørskou är sedan tidigare van att ompröva förmedlingsuppdraget. När hon basade över det danska museet Kunsten Museum of Modern Art i ­Ålborg blev hon uppmärksammad för sitt projekt ”Kunsten flytter ind”, som gjordes under en ­period då museet var stängt på grund av en omfattande renovering. Kända verk från Kunsten placerades i tre olika hem i Ålborg. Det blev tillfälliga utställningar under en helg. 

Men den rådande situationen är mer allvarsam och även mer utmanande eftersom museet inte når ut fysiskt till betraktaren. 

Hur kan vi vara ett museum när vi inte har en offentlig plats att träffas på? Hur ska man vidareutveckla det? Vi är inte klara med våra svar”, säger Gitte  Ørskou.

Museichefen hintar att det inom kort även lär bli samarbeten med levande konstnärer som den digitala publiken får ta del av. 

”Jag tittar runt på våra kollegor i hela världen. Till exempel har Palazzo Strozzi i Florens engagerat konstnärer som gör olika ställningstaganden.  Det tycker jag är inspirerande”, säger hon. 

Under tiden som museet håller stängt passar Ørskou också på att öka tempot i mer långsiktiga projekt som en förbättrad ljussättning i lokalen och det ständiga underhållningsarbetet som konstverken kräver. 

”Våra konservatorer och tekniker är på plats. Nu har vi chansen att göra den typen av jobb snabbare än vi trodde”, säger hon. 

Sett ur ett längre perspektiv, hur påverkar denna kris er?
”Nu när all flygtrafik står still har vi tid att fundera på alla resor som görs i konstvärlden. Inför utställningar transporteras verk över hela världen och belastar klimatet. Jag tror att konstvärlden efter denna kris kommer prioritera annorlunda. Det kommer att bli ett större nationellt fokus”, säger Gitte Ørskou.

Museichefen räknar också med att museet i ökad omfattning köper svenska verk som en effekt av viruset. 

”Vi kommer att köpa mer svensk konst i denna tid. Vi vill stötta de svenska konstnärerna i en tid då konstmarknaden börjat krisa. De privata gallerierna är stängda.” 

”Som Sveriges nationalmuseum för modern konst bör vi också köpa mer svensk konst. Vi spelar en viktig roll här.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?