1515

Moderaterna kräver satsning på 100 miljarder i månaden

Moderaterna går fram med nya mångmiljardförslag för att rädda svenska företag i coronakrisen. Partiet vill nu slopa arbetsgivaravgifterna, ge generösare permitteringar och få till direkta stöd för utgifter i krisande företag.

”Vi tycker att regeringen ska gå ett och två steg till”, säger Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson. 

Foto:Petronelle Halvorsen

Moderaterna presenterade på tisdagen vad partiet kallar en ”ny ekonomisk strategi” för att rädda jobben.

Partiet vill nu att staten satsar 100 miljarder kronor i månaden för att företag ska kunna övervintra under coronavirusets hårda skare.

”Det skulle vara en injektion i ekonomin. Vi tycker att regeringen ska gå ett och två steg till”, säger Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson. 

I Moderaternas krispaket finns slopade arbetsgivaravgifter – ett gammalt förslag som presenterades redan i mars, mer generösa möjligheter, och ersättningar för, permitteringar samt att staten ska täcka kostnader för företag i kris på grund av coronaviruset.

Insatserna ska finnas på plats i två månader, april och maj, inledningsvis. Moderaterna är öppna för att förlänga perioden, men tycks ändå se en ljusning i situationen efter det.

”Vi ser att det här kvartalet kommer vara tufft. Sedan får man ta en diskussion i maj, men i två månader har staten definitivt råd med detta”, säger Elisabeth Svantesson.

Är två månader en försiktig beräkning av er om när Sverige kan vara på fötter igen?
”Ingen vet, men även experterna räknar med att någon gång i maj kan detta vända. Vi är beredda att gå in och stötta företag längre, om det krävs.”

De 100 miljarderna utgörs av partiets beräkningar om att den privata sektorns bidrag till svensk BNP kommer att sjunka med så mycket som 50 procent under coronakrisen. 

Det är en rejäl blodtillförsel till svensk ekonomi som partiet nu anser måste säkras när krisen blåst förbi.

”Det här bygger på den grundläggande tanken om att vi tror att krisen är övergående. Vi vet inte exakt när men vi kan säga att de kommande två månaderna är den inte övergående. Börja med två månader, ge företag ett slags andningspaus. De ska vara säkra på att vi satsar massivt de kommande månaderna och inte fatta förhastade beslut”, säger Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.

Helt slopade arbetsgivaravgifter har kritiserats, främst av LO, för att vara ett trubbigt verktyg när de ändliga resurserna ska fördelas på insatser som ska rädda företagen. 

Det finns fortfarande företag som går bra i Sverige, vilket gör att de inte skulle ha samma nytta av borttagna arbetsgivaravgifter som företag i direkt kris.

Men det är en negativ konsekvens som Moderaterna alltså är villiga att betala för.

”Det kommer också träffa företag som det går bra för, men vi väljer ändå att göra det här brett eftersom företag som går dåligt just nu och kommer göra det i april och maj, finns i alla branscher”, säger Elisabeth Svantesson.

En teknikalitet är att M inte kommer att gå fram med förslagen i riksdagens utskott. Det innebär att man än så länge vilar på hanen när det kommer till att konkret föreslå, genom parlamentarisk väg, en omröstning om förslagen.

I stället handlar det om att signalera till regeringen, och för den delen till väljare, hur man vill att den ekonomiska politiken nu förs i Sverige.

”Jag har inte fått några indikationer från regeringen annat än att de säger att de är beredda att göra mer. Det är bra, men då tycker jag att de ska göra detta. Här finns konkreta förslag på en mycket mer omfattande satsning”, säger Ulf Kristersson.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?