Annons

Modelejon i fokus när prisad fotograf ställer ut: ”De är som kändisar”

Fashionabel eskapis – så skulle den afrikanska subkulturen La sape kunna beskrivas. I utställningen ”Les Sapeurs” porträtterar fotografen Per-Anders Pettersson kulturen i sitt rätta habitat och visar upp ett kongolesiskt modeintresse som prioriteras över allt annat.  

En grupp sapeurer promenerar I Mombele, en förort i Kinshasa.
En grupp sapeurer promenerar I Mombele, en förort i Kinshasa.Foto:Per-Anders Pettersson

Den världsvane fotografen Per-Anders Pettersson besökte Sydafrika för första gången 1994 för att bevaka landets första demokratiska val. Då blev han fast. Kärleken till världsdelen resulterade i en flytt till Kapstaden 2000 och i dag tillskriver han över 40 bevakade afrikanska länder sitt 35 år långa fotograf-cv. Däribland hungersnöd i Etiopien, aids-epidemi i Botswana och inbördeskrig i Kongo. 

Men det är inte med den blicken, den miserabla och medlidande, som Per-Anders Pettersson ser på Afrika. 2016 publicerades hans fotobok, ”African catwalk”, ett projekt som porträtterade världsdelens framväxande modescen och till helgen har utställningen ”Les Sapeurs”, på liknande tema, premiär på Galleri Kontrast i Stockholm. Ett fotoprojekt som pågått i nära tio år. 

”Jag vill visa en annan bild av Afrika. Jag ser det som min uppgift att dokumentera deras kärlek till kläder. För dem finns inget annat.”

”Dem” i sammanhanget är de så kallade sapeurerna, medlemmarna i den kongolesiska subkulturen La sape. 

”De är som kändisar i Kongo Kinshasa. När de visar sig ändras känslan och humöret i hela rummet, men de är svåra att komma nära.” 

Subkulturens uppkomst spåras tillbaka till Afrikas kolonialism och baseras på en föreställning om en exklusiv europeisk livsstil. Majoriteten av sapeurerna bor i de fattigaste delearna av Kongo Kinshasa, men klär sig i originalplagg från de mest anrika modehusen. För att betala för de exklusiva second hand-plaggen kör de taxi eller byter däck, samtidigt som allt vad skaffa familj och eget boende heter prioriteras bort. 

”De bor hos sina föräldrar och förvarar sin dyra outfits i kistor med hänglås. Men de vill inte visa den sidan, den fattiga aspekten. Att klä upp sig får dem att hålla liv i drömmen om en bättre vardag i Europa”, säger Per-Anders Pettersson och tillägger:

”De är helt besatta av detta.” 

Projektet, som mynnat ut i både en utställning som visas på flera platser i Sverige och tillhörande fotobok, är frukten av en lång tids bearbetning för att vinna förtroende. Per-Anders Pettersson kan därför visa Sverige sapeurerna i sitt rätta habitat, dressade till tänderna i de fattigaste av miljöer. 

”Det var inget fritt projekt, utan väldigt svåråtkomligt och begränsat. Men det blev bra, utställningen och boken berättar verkligen deras historia.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera