1515
Annons

Modejätten växer med schack och schampo

Bröderna Dahlberg driver Sveriges största grossist av modetyger till kläder. Men i lagret trängs tygrullarna med allt från symaskiner till schackspel och schampoflaskor. 

”Vill någon köpa varm korv av oss, så fixar vi det också”, säger Manne Dahlberg. 

Manne och Johan Dahlberg driver Ernst Textil, startat av deras pappa. I mitten chefsdesigner Karin Stenmarck som ser till bolaget hänger med i alla modesvängningar.
Manne och Johan Dahlberg driver Ernst Textil, startat av deras pappa. I mitten chefsdesigner Karin Stenmarck som ser till bolaget hänger med i alla modesvängningar.Foto:Emil Malmborg

På 1990-talet byggde Ernst Dahlberg på kort tid upp en framgångsrik textilgrossist. Han importerade enfärgade tyger som såldes till tygaffärer, på den tiden ett givet inslag i varenda svensk stad. 

”Pappa hade lagret hemma och var duktig på att hålla kostnaderna låga. När vi tog över började vi tänka lite nytt”, säger Manne Dahlberg som tillsammans med sin bror, Johan Dahlberg, tog över Ernst Textil 2006, efter att under en tid ha lotsats in i verksamheten av sin far.

”Tänka nytt” ska visa sig vara dagens underdrift. Bröderna började med att satsa på nya material som linne, vilket visade sig vara framgångsrikt, och de enfärgade trikåtygerna för kläder fick färgglada mönster. Dessutom såg bröderna ett värde i att hålla sig med stora lager av tyger. 

”Det handlar om att marknaden har förändrats där de traditionella textilaffärerna i stor utsträckning har försvunnit och ersatts av lite bredare pysselbutiker och inte minst av e-handlare. De uppskattar att vi håller många olika tyger i lager och kan agera mellanhand och snabbt leverera det som deras kunder beställer”, förklarar Johan Dahlberg. 

Enligt bröderna Dahlberg är Ernst Textil i dag störst i Sverige på modetyger för kläder. Det handlar framför allt om bolagets mönstrade trikåtyger som främst sys upp till barnkläder. 

”Vi har en egen designer vilket är viktigt eftersom det gäller att hänga med i alla modesvängningar. Sedan kan vi också vara snabbfotade. När det till exempel är fotbolls-VM trycker vi tyger med fotbollar på, vilket brukar bli succé”, säger Manne Dahlberg och beskriver hur marknaden för barnkläder har förändrats i hela västvärlden. 

Från att tidigare ha dominerats av några stora klädkedjor finns det i dag ”tusentals” designers som syr upp små serier som de säljer på nätet eller i butiker. Tack vare en ihärdig marknadsföring i sociala medier har Ernst Textil varit framgångsrika i den kategorin, även utanför Sverige. 

”Sedan är det faktiskt väldigt många privatpersoner som syr själva fortfarande, fler än vad man kan tro. Så även om de klassiska textilbutikerna har försvunnit är intresset för att sy och suget efter spännande tyger kanske större än någonsin.”

Ernst Textil sålde till en början endast enfärgade tyger. Den tiden är nu långt borta.
Ernst Textil sålde till en början endast enfärgade tyger. Den tiden är nu långt borta.Foto:Emil Malmborg

Men under parollen att ”ingenting är omöjligt” säljer Ernst Textil tyger till så mycket mer än kläder. Bröderna berättar hur deras linnetyger används för att täta rör, hur de låtit sy upp hela hoppborgar och levererar gigantiska banderoller till fotbollssupportrar som vill klä en läktare. 

”Inget är för litet eller för svårt för oss inom tyg. Vi jobbar nära ett femtontal fabriker i olika länder och de brukar vara flexibla när vi kommer med våra konstiga beställningar”, säger Manne Dahlberg och får medhåll av sin bror. 

”Det vi inte gör är stora serier av tyg som ska klä möbler hos jättar som Jysk eller Ikea. Det ger på sikt inga marginaler. Vi vill dessutom bara arbeta med tyger i naturmaterial och det är lite dyrare och inget som de här jättarna bryr sig om.”

Men detta om tyger, för Ernst Textil är så mycket mer än det. När vi visas runt i ett av bolagets fyra lager i Östra Karup visar bröderna stolt upp produkter med anknytning till sömnad som saxar, symaskiner och provdockor. Men här finns även spel, snöskyfflar och olivoljor som de också säljer. Att hålla sig till kärnverksamheten är något som ekonomiska teoriböcker kan skriva om, det är uppenbart inget för bröderna Dahlberg. 

”Vi har lojala kunder, det är grejen! Då vill vi kunna leverera de produkter som de vill ha. Många av pysselbutikerna, till exempel, vill förutom tyger även sälja spel. Nu råder det schackfeber, då tar vi fram ett schackspel. Vill dom ha varm korv så löser vi det också”, skrattar Manne Dahlberg som är den av bröderna som ägnar sig åt försäljning. Han berättar att han spenderar mycket tid på fabriker i Asien som Ernst Textil arbetar med för att förverkliga alla planer. Storebrodern beskriver sig som mer försiktig. 

”Jag håller mig mer på hemmaplan och ser en del av min roll att hålla Manne i tyglarna, så att han inte springer iväg alltför mycket!”

Östra Karup ligger strax utanför Båstad, invid E6:an och är bland annat känt för en stor butik som säljer utemöbler och som drar mycket folk. Samma dag som mötet med de två bröderna äger rum har även Ernst Textil öppnat sin första butik i byn. Men det handlar inte om en tygaffär, som man skulle kunna tro, utan en ganska exklusiv butik på 2.100 kvadratmeter har fyllts med möbler av olika slag.  

”Möblerna är klädda i våra tyger som vi på så sätt visar upp. Men framför allt vill vi med butiken sälja mer av våra möbler till privatpersoner”, säger Johan Dahlberg. 

Så ni säljer möbler också?
”Har vi inte sagt det? Ungefär 20 procent av vår omsättning går till hotell. Vi började med lakan och morgonrockar och sådant men nu säljer vi sängar och soffor och andra möbler. Vi säljer till och med schampoflaskor, tv-apparater och toalettpappershållare till hotellen!”

Inget förvånar längre, från enfärgade tyger till toalettpappershållare alltså. Vad säger er far egentligen om allt ni gör i bolaget numera?
”Han ringer ibland och är lite bekymrad när han undrar vad vi har för nya stollerier på gång!”  

Damberg: Tillfällig skattesänkning på bensin upphör i höst

I höst kan literpriset på bensin och diesel gå upp med nästan två kronor. Den sista september upphör den tillfälliga skattesänkning som riksdagen beslutade om i våras för att lindra hushållens bränslenotor.

Någon förlängning är inte på gång, enligt finansminister Mikael Damberg (S). Och riksdagen har inte haft några extra möten i sommar om det.

Foto:Cornelia Jönsson

”Riksdagen har ju tagit ställning för att det är en tillfällig åtgärd”, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TT om den fem månader långa sänkningen som upphör den 30 september.

Skatterna på diesel och bensin sänktes den 1 maj på ett sätt som gjorde att priset vid pump skulle gå ner med 1 krona och 80 öre. Det gjorde det också, i alla fall just den dagen.

Sedan dess har världsmarknadspriserna åkt upp och ner och pumppriserna har följt efter. De senaste dagarna har till exempel dieselpriset ökat kraftigt igen. 

Skattesänkningen skulle, sade riksdagen i sitt beslut, löpa ut den sista september. Den beräknas kosta staten cirka sex miljarder i minskade skatteintäkter.

Riksdagen kommer inte att kunna behandla något eventuellt krav på förlängning före det att sänkningen löper ut. Det finns inte heller något skarpt krav nu om det att ta upp.

Finansministern konstaterar att riksdagen inte samlas igen förrän den 27 september, mer än två veckor efter valdagen den 11. Tidigast i oktober kan en ny regering vara installerad. 

Flera oppositionspartier vill se sänkningar av skatten och den så kallade reduktionsplikten, som tvingar bolagen att blanda i dyrare biodrivmedel och har stor betydelse för framförallt dieselpriset. Men det är förslag som de kan lägga fram skarpt först i en budget, om de får chansen att bilda regering.

En sak verkar klar oavsett vilka partier som kommer att bilda regering: skatterna på drivmedel kommer inte att justeras upp med inflationen plus två procent vid årsskiftet, något som annars normalt ska ske: Mikael Damberg har aviserat att det inte blir någon sådan indexuppräkning.

Den här gången hade den kunnat bli extra stor, med tanke på den höga inflationen.

I våras krävde en majoritet i riksdagen bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna samt Vänsterpartiet att regeringen skulle begära hos EU-kommissionen att få sänka energiskatten på bensin och diesel mer än vad den tillfälliga sänkningen inneburit. Den borde sänkas mer än den nivå som EU-länderna har enats om att inte gå under. Regeringen har skriftväxlat med kommissionen sedan i maj men har inte fått några slutliga svar och ser inte ut att kunna få det än på ett tag. 

Finansministerns och regeringens eget förslag var att alla bilägare istället skulle få en tusenlapp nu i augusti, som kompensation för högre bränslepriser. Bilägare i stödområden, i huvudsak i Norrland, skulle få 1.500 kronor.

Men det sade riksdagen nej till.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera