Annons

Modehus-grundaren ska sälja storpost - Sky News

French Connection-grundaren Stephen Marks har för avsikt att sälja sin storpost på 42 procent i klädbolaget. Det rapporterar Sky News. 

Rådgivare till Marks har kontaktat potentiella budgivare för aktieposten under de senaste dagarna. 

En överenskommelse kring aktieposten skulle nästan utlösa ett förvärvserbjudande för hela företaget enligt gällande regler. Detta samtidigt som ett fullständigt övertagande nästan oundvikligen skulle leda till att Marks går i pension, enligt Sky News. 

En försäljningsprocess för Marks ägarpost i French Connection kommer sannolikt att influeras av Mike Ashley, Sports Direct International-miljardären, som äger cirka 27 procent av verksamheten.

Marknadsvärdet för French Connection uppgår per fredagens stängningskurs till 41,3 miljoner pund, en bråkdel mot vad företaget har tidigare värderats till. 

Innehåll från Worldpay from FISAnnons

Så säkras sömlös betalning i omnikanal

Allt fler kunder förväntar sig kunna handla sömlöst över olika kanaler. Det kräver nya lösningar för betalning.

– Vi har lösningar som stödjer transaktioner genom alla olika försäljningskanaler, säger Fredrik Neumann, Country Manager Nordics & DACH på Worldpay from FIS. 

Den nyligen släppta rapporten Global Payments Report från Worldpay visar att 87 procent av konsumenterna handlar via hemsidor av bekvämlighet, medan 77 procent väljer att handla i butik – av samma anledning. 

Samtidigt kommer nya marknadsplatser och appar, sociala medier samt virtual reality – vilket gör omnikanal nödvändigt.

Men när en konsument till exempel handlar via en app och får varan levererad med bud men väljer att returnera den i en butik, ställs den ekonomiska transaktionen inför en utmaning.

– Många handlare har sina kanaler i silos. Det är svårt för en konsument att inleda en transaktion i en kanal och avsluta den någon annanstans, eller att utföra olika transaktionstyper utan krångel, säger Fredrik Neumann. 

Worldpay: Snabbare utcheckning krävs

Samtidigt visar undersökningen att konsumenter som handlar i butik tillbringar runt 60 timmar om året i att vänta i kassaköerna. Eftersom efterfrågan på snabb och friktionsfri shopping ständigt ökar kommer det snart att vara oacceptabelt för konsumenterna att stå i kö i ens några minuter. 

Nu kommer tekniken som gör att kassor och självutcheckning försvinner och ersätts med lösningar där konsumenterna genom sin mobiltelefon scannar och betalar för sina varor.

– Vi kan leverera de betallösningar som marknaden efterfrågar, för att möta dagens och framtidens behov, avslutar Fredrik Neumann.

Om Worldpay from FIS: 

Betallösningar från Worldpay from FIS gör det möjligt för företag att hantera betalningar sömlöst. 

Man erbjuder i dag mer än 300 betallösningar i 126 valutor för handlare, banker och andra aktörer globalt.

FIS är ett Fortune 500®-företag och är medlem i Standard & Poor's 500® Index.

Läs mer på www.fisglobal.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worldpay from FIS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera