1515

Modeföretaget tar täten i ullracet: ”Alla måste tänka mer hållbart”

Stickat dammode följt av färgstarka skidtröjor satte stickeriföretaget Ivanhoe på kartan på 1980-talet.

Med en fot i företagets historia och en fot framtiden satsar nu tredje ägargenerationen Göthager på hållbart mode i egen design för utomhusaktiviteter.

Syskonen Anders Göthager, Karin Sjögren och Anna Göthager är tredje generationen att driva stickeriföretag i Gällstad.
Syskonen Anders Göthager, Karin Sjögren och Anna Göthager är tredje generationen att driva stickeriföretag i Gällstad.Foto:Jack Mikrut

”Alla måste tänka mer hållbart när det gäller klädproduktion och klädkonsumtion. Att arbeta med ull ligger i vårt företags dna. Det är ett bra miljöval eftersom framställningen av ull förbrukar en bråkdel av det vatten som krävs för framställning av bomull”, säger Anna Göthager.

Hon är ansvarig för Ivanhoes kläddesign och huvudägare tillsammans med syskonen Anders Göthager, vd och produktionsansvarig och Karin Sjögren, ekonomiansvarig.

Enligt Anna Göthager råder det nu en ull-hausse som fått skjuts av det stickade ullmaterialet som genomgår en filtningsprocess. Tyget är elastiskt och liknar till utseendet fleece.

”Filtad ull är ett bättre val för miljön än att använda fleece. Ull är förnybart och naturligt och ett av de mest hållbara material som finns. Ullens funktionalitet är också svårslagen.”

Djurhållningen är också en viktig del i en hållbar leverantörskedja.

”Våra leverantörer köper ull från Sydamerika. Vi köper även certifierad mulesingfri (se faktaruta) merinoull”, säger Anna Göthager.

I Gällstad på Trikåvägen finns Ivanhoe of Swedens kontor, design och tillverkning. Här står 30 flatstickningsmaskiner som är digitaliserade och sköts från en dator i ett kontrollrum.

”Detta är den enda svenska stickningstillverkning av tröjor i Sverige i dag”, säger Anders Göthager.

På ett bord ligger travar av stickade ärmar, framstycken och bakstycken som ska transporteras till sömnadsfabriker i Estland, Litauen och Polen för sammansättning.

”Med närproducerat i Sverige och inom EU håller vi nere våra transporter. Det ger oss också kortare ledtider och större flexibilitet att justera produktionen till efterfrågan. För oss innebär det dessutom att vi inte producerar överskott som måste eldas upp”, säger Anders Göthager.

Modeller från 1960-talet har fått en modern tolkning.
Modeller från 1960-talet har fått en modern tolkning.Foto:Jack Mikrut

Anna Göthager ser fördelar även som designer.

”Jag kan enkelt testa nya mönster, färger och material i tillverkning och göra justeringar under resan gång. Under säsong kan jag också ta fram nya produkter om det skulle vara aktuellt”, säger hon.

Stickeriföretaget grundades 1946 som Gällstads Ylle av farfar Martin Göthager. Då tillverkade man mode för damer. Andra generationen, bröderna Göran, Ulf och Lars-Erik Göthager, bytte på 1980-talet till det mer internationellt gångbara namnet Ivanhoe of Sweden.

Då hade företaget också stora försäljningsframgångar med sina tröjor för alpin skidåkning som var tvärrandiga över bröstet i starka färger. För den som likt Ingemar Stenmark ville ta slalompinnarna med utsidan av armarna fanns tröjor med vadderade ärmar.

”Jag och Anders satt och stoppade vadden i ärmarna på ackord och för att göra det lite kul så tävlade vi mot varandra om vem som kunde göra flest”, berättar Anna Göthager och skrattar åt minnet.

För de tre syskonen som växte upp med pappa Görans och farbrödernas familjeföretag var det inte ett svårt beslut när det för tre år sedan blev aktuellt med ett generationsskifte. Anders har arbetat i företaget sedan 1994 och Anna sedan 2004.

”Vi har många kusiner men det blev vi tre syskon som ville driva verksamheten vidare tillsammans”, säger Karin Sjögren, yngst i syskonskaran och som axlade ansvaret för ekonomin i familjeföretaget.

”Vi har tydliga roller helt naturligt i företaget baserat på det var och en är bra på och det är också en styrka för företaget.”

Syskonen valt att fokusera på kärnverksamheten i Ivanhoe.

”Tidigare stickade vi 90 procent för andra och 10 procent för vårt eget sortiment. Nu är det tvärtom, 90 procent stickar vi åt oss själva. Att satsa på egen design har blivit ett lyft för företaget.”

Och trion har skapat ett nytt modemärke av farfars företagsnamn Gällstads Ylle, plagg med en högre modegrad än Ivanhoe-kollektionen.

”Jag har letat runt på vinden och hittat modeller från farfars kollektioner från 1969 och några modeller har jag återanvänt men uppdaterat. Det har varit roligt att arbeta med vårt arv”, säger Anna Göthager.

Under 2018 landade omsättningen på 35,1 miljoner kronor, vilket för första gången också inkluderar omsättningen för butiken på 4–5 Mkr. Det är företagets högsta omsättning på tjugo år.

”Vi vill växa men vi är försiktiga och då får det ta tid bara vi växer stabilt och lönsamt”, säger Karin Sjögren.

Exporten är viktig för den framtida tillväxten. Största exportmarknader är Tyskland och Storbritannien.

”Exporten står för 30 procent av vår omsättning men i framtiden vill vi att den ska stå för hälften. Tyskland med sin stora marknad för outdoor-kläder är väldigt viktig men även Storbritannien där vi säljer bra inom golfsegmentet”, säger Anders Göthager.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?