1515
Annons

Mode och lyx i fritt fall: ”Slår hårt mot hela industrin”

Marknaden för mode och lyxartiklar kan tappa upp till 600 miljarder dollar, enligt en ny studie från Boston Consulting Group. Men konsultjätten ser en ljusning framåt sommaren. 

”Vi tror på en två månaders stängning ungefär i Europa och USA, sen att vi kommer tillbaka någon gång till början av sommaren”, säger Christina Synnergren, partner på BCG och expert på mode- och lyxsegmentet.

Christina Synnergren, partner på BCG och expert på mode- och lyxsegmentet.
Christina Synnergren, partner på BCG och expert på mode- och lyxsegmentet.

https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/partnern-pa-bcg-lyxartiklarna-har-en-annu-svarare-utmaning/

Mode och lyxartiklar riskerar att tappa 25 procent av intäkterna i spåren av covid-19, enligt en ny studie från BCG. 

”En nedstängning av stora delar av Europa och USA efter en tuff tid i Kina slår hårt mot hela industrin. Konsumenterna, förutom att de är instängda i sina hem, ser ju en oro och osäkerhet i ekonomin och då drabbar det de här segmenten snabbt”, säger Christina Synnergren, partner på BCG och expert på mode- och lyxsegmentet till DI Tv:s Ekonomistudion. 

Du har sett en snabb förändring bara de senaste veckorna? 

”Vi hade en svag inledning av året och det trodde vi skulle fortsätta, men allt eftersom läget förvärrats har vi tvingats justera förväntningarna på fredagen justerade vi prognosen att vi landar på minus 25-35 procent i minskad försäljning relativt 2019.”

För företagen inom mode- och lyxsegmentet innebär det mellan 250-600 miljarder dollar i minskad försäljning.

Vilken typ av varor är det som drabbas hårdast? 

”Lyxartiklarna har en ännu svårare utmaning, där slår både turismen som är helt i stand-still, men även den största utmaningen den ekonomiska osäkerheten.”

Vilken typ av åtgärder är det ni ger som rekommendation till de här branscherna? 

”Vår första rekommendation är att ta hand om sin personal och kunder, deras hälsa och säkerhet. Sen måste man se till att man har ett säkert kassaflöde. Det kommer en omfattande period utan en stor del av intäkter.”

När gör ni bedömningen att marknaderna kan återhämta sig?

”Vi tror inte att vi slutar året på samma nivåer som 2019, men vi hoppas ligga omkring 10-15 procent lägre i december. Vi tror på en två månaders stängning ungefär i Europa och USA, sen att vi kommer tillbaka någon gång till början av sommaren.”

Ekonomistudion är Dagens industris program om stora pengar. Nyheter, analys och debatt om dagens viktigaste nyheter. Du ser det varje vardag klockan 14.30 på Di.se. Poddversionen släpps på eftermiddagen vid klockan 15.30 i din poddspelare. 

Lyssna här: ACAST, APPLE PODCASTER, SPOTIFY 


Innehåll från BAE SystemsAnnons

BAE Systems Bofors bidrar till Sverige som attraktiv försvarspartner

BAE Systems Bofors är ett av de äldsta företagen inom svenskt försvar med gedigen erfarenhet av att utveckla och producera försvarssystem. I ett internationellt oroligt säkerhetsläge menar Stefan Löfström, Marknads- & försäljningschef, att det blivit allt viktigare att säkerställa försörjningstryggheten för Sverige och att kunna hålla verksamheten i rörelse även i händelse av kris eller krig.

– Det viktiga är att fortsätta hålla god och nära dialog med leverantörer, myndigheter, politiker och övrig industri, säger han.

BAE Systems är en av världens största försvarskoncerner med 90 000 anställda i fler än 40 länder. I koncernen utvecklar man allt från sensorer till hangarfartyg och är den uppdelad i tolv affärssektorer. BAE Systems Bofors utvecklar försvarssystem inom artilleri, marina pjäser och ammunition. I verksamheten i Karlskoga har man kunnande och spetskompetens för att utveckla och producera internationellt konkurrenskraftiga system.

– Vi är stolta över vår historia och att vara en så viktig del av svensk försvarsförmåga med våra system och produkter. Vi ägs av brittisk-amerikanska BAE Systems-koncernen men är erkända som ett svenskt försvarsföretag som lyder under svensk lagstiftning. Det är en fördel att vara ett mindre och flexibelt företag med lång erfarenhet av att arbeta på en internationell marknad, och samtidigt ha musklerna och den kompletterande kompetens som finns i koncernen, säger Stefan Löfström.

Försörjningskapacitet och utveckling i fokus

Trots att exporten står för 80 procent av omsättningen, vilket gör Sverige till en attraktiv försvarspartner internationellt, understryker Stefan att samarbetet och dialogen med den svenska kunden är enormt viktigt. På samma sätt är det politiska stödet från Sverige viktigt och nödvändigt i internationella samarbetsprojekt och exportaffärer. Dialogen med andra parter är viktigare än någonsin i dessa orostider. Ett stort fokus läggs nu på att trygga försvarets försörjningskedjor och detta bidrar BAE Systems Bofors till genom sitt samarbete med den svenska kunden och med sina leverantörer.

– Vi är en utvecklingsintensiv verksamhet som skapar förstklassiga försvarssystem och försvarsförmågor i nära samverkan med Försvarsmakten, andra myndigheter och företag inom försvarssektorn. Vi måste hela tiden se till att ligga i framkant med teknologi och lösningar som möter kundernas behov och nya hotbilder. En tredjedel av våra drygt 500 anställda arbetar med koncept-, teknik- och produktutveckling. 

Läs mer om BAE Systems Bofors 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BAE Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?