https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/partnern-pa-bcg-lyxartiklarna-har-en-annu-svarare-utmaning/
Mode och lyxartiklar riskerar att tappa 25 procent av intäkterna i spåren av covid-19, enligt en ny studie från BCG.
”En nedstängning av stora delar av Europa och USA efter en tuff tid i Kina slår hårt mot hela industrin. Konsumenterna, förutom att de är instängda i sina hem, ser ju en oro och osäkerhet i ekonomin och då drabbar det de här segmenten snabbt”, säger Christina Synnergren, partner på BCG och expert på mode- och lyxsegmentet till DI Tv:s Ekonomistudion.
Du har sett en snabb förändring bara de senaste veckorna?
”Vi hade en svag inledning av året och det trodde vi skulle fortsätta, men allt eftersom läget förvärrats har vi tvingats justera förväntningarna på fredagen justerade vi prognosen att vi landar på minus 25-35 procent i minskad försäljning relativt 2019.”
För företagen inom mode- och lyxsegmentet innebär det mellan 250-600 miljarder dollar i minskad försäljning.
Vilken typ av varor är det som drabbas hårdast?
”Lyxartiklarna har en ännu svårare utmaning, där slår både turismen som är helt i stand-still, men även den största utmaningen den ekonomiska osäkerheten.”
Vilken typ av åtgärder är det ni ger som rekommendation till de här branscherna?
”Vår första rekommendation är att ta hand om sin personal och kunder, deras hälsa och säkerhet. Sen måste man se till att man har ett säkert kassaflöde. Det kommer en omfattande period utan en stor del av intäkter.”
När gör ni bedömningen att marknaderna kan återhämta sig?
”Vi tror inte att vi slutar året på samma nivåer som 2019, men vi hoppas ligga omkring 10-15 procent lägre i december. Vi tror på en två månaders stängning ungefär i Europa och USA, sen att vi kommer tillbaka någon gång till början av sommaren.”
Ekonomistudion är Dagens industris program om stora pengar. Nyheter, analys och debatt om dagens viktigaste nyheter. Du ser det varje vardag klockan 14.30 på Di.se. Poddversionen släpps på eftermiddagen vid klockan 15.30 i din poddspelare.
Lyssna här: ACAST, APPLE PODCASTER, SPOTIFY