”Vi var väldigt överens om att det här var det självklara valet”, säger Saga Bowallius, analytiker vid HUI, vid en pressträff där lådan presenterades.
Det är 32:a året i rad som Handelns utredningsinstitut, HUI, utsett årets julklapp. Kriterierna som måste uppfyllas är att produkten ska vara en nyhet eller ha väckt nytt intresse under året.
Den ska också svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal. Slutligen ska den representera den tid vi lever i.
Men vilken julklapp vill svenskarna helst ha? Prisjämförelsesajten Pricerunner har i samarbete med Kantar Sifo frågat 1 000 svenskar och frågat vad de helst vill ha. I topp hamnar boken.
”Då talar vi om en fysisk bok. Mest intressant är att det är unga människor i åldern 18–29 år som allra helst vill ha böcker. På julen verkar vi vilja ha en paus från alla digitala och sociala medier”, skriver Nicklas Storåkers, vd, i ett pressmeddelande.