Annons

Möbeluppstickaren slår säljrekord: ”Fanns ett glapp i branschen”

Pandemin har ökat hemmasittandet och många lägger pengar på inredning. Möbelföretaget Sweef sätter försäljningsrekord nu när efterfrågan på soffor och andra möbler är större än någonsin. 

Emma Ungewitter och Ludvig Ungewitter.
Emma Ungewitter och Ludvig Ungewitter.Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren

Sweef började med två bäddsoffor i sortimentet. Ludvig Ungewitter arbetade tidigare som it-chef på Byggmax, där hans gamla skolkompis Jacob Notlöv var marknadschef. Tillsammans startade de Sweef 2011.

”Vi kände att det fanns ett glapp i möbelbranschen. Det var dyrt eller oengagerat, det fanns inget bra mellansegment. Det segmentet var alldeles för högt prissatt. Mycket var upphängt på reor och kampanjer, och branschen var långt efter och gammaldags”, säger Ludvig Ungewitter.

Idén var att tillverka och sälja möbler helt genom e-handel utan att ha några mellan­händer, externa återförsäljare eller egna butiker. När Ludvig Ungewitter satt hemma och byggde hemsida var hustrun Emma Ungewitter mammaledig. För att marknadsföra sina soffor ställde de ut dem på kaféer.

”Vi trodde att det skulle fungera bättre än vad det gjorde. De blev ganska skitiga och inte så representativa. Det var också svårt när någon kom till kaféet för att testa soffan och någon annan redan satt i den. Men man måste testa sig fram och det var ett sätt att komma i gång”, säger Ludvig Ungewitter.

Sedan dess har bolaget vuxit utan riskkapital och satt försäljningsrekord de senaste månaderna. I dag består sortimentet av all typ av inredning till hemmet, men ett femtontal soffor utgör fortfarande grunden i verksamheten. Sofforna tillverkas i Polen och majoriteten av tygerna vävs utanför Milano i Italien.

”Vår största konkurrent är andra saker folk lägger pengar på, till exempel resor. De kunder som köper möbler när de flyttar påverkas inte så mycket. Det är snarare de som har en soffa de skulle vilja byta ut eller fixa till som har lagt pengarna hos oss när de ställt in semesterresan. Vi har många kunder med bra ekonomi som inte påverkats så mycket av pandemin”, säger Emma Ungewitter, som är delägare och personal­ansvarig på Sweef. 

För två år sedan öppnade Sweef Showroom i Boconcepts tidigare lokaler i centrala Stockholm. Till skillnad från traditionella möbelbutiker har de ingen vanlig butik, även om det finns möjlighet att komma in och kika.

”Vi har valt att ha ett showroom och kontor på samma plats eftersom det är viktigt att vara nära möblerna. Sitter du och jobbar på annan plats än där sofforna är, då kan du inte produktutveckla eller svara på frågor när något dyker upp”, säger Ludvig Ungewitter och fortsätter:

”Om det ringer en kund som har ett problem eller en fråga om något tyg till exempel kan vi gå ut i vårt showroom och titta på det. Det är därför vi har valt att alla anställda sitter här tillsammans, för att vara otroligt nära allting. Vårt showroom är hjärtat i hela verksamheten och kunskapen hos alla anställda utgör hela kärnan.”

En del av strategin är att inte ha några rabatter eller reor.

”Det blir inte lika genomtänkta köp, folk kanske köper något förhastat som de egentligen inte behöver eller som blir fel. En för stor soffa är det vanligaste, eller fel färg. Det kommer kosta för båda parter om det blir fel. Att väva tyget, bygga stommar, stoppa plymåer, klä möbler är många timmars jobb för alla inblandade. För att inte tala om alla onödiga transporter. Det innebär stora miljöutsläpp också”, säger Emma Ungewitter.

Hur får man kunden att köpa något så stort som en soffa utan att ha sett den i verkligheten först?

”Vi har jobbat mycket med att kunden måste få känna på materialet. Det är svårt att lägga pengar på en så stor produkt utan att ha sett den, så vi arbetar mycket med bild­materialet, känslan i bilderna och skickar även stora mängder tygprover. Vi kan också se på till exempel postnummer i våra order att många har testat en soffa hos grannen, helt plötsligt kan vi ha fem order på samma gata”, säger Emma Ungewitter.

”Det är andra tider än förr, då hade man en soffa i 25 år, men satt inte så mycket i den. Nu hänger man i sofforna på ett annat sätt, vi har många kunder som älskar sina soffor och nästan bor i dem”, säger Ludvig Ungewitter.

Hur tror ni att möbelbranschen kommer förändras inom de närmsta tio åren?

”Det kommer bli bättre kvalitet över lag. Kunden kommer att bli mer medveten om allt miljö- och hållbarhetstänkande som finns och vurma för de företag som visar att de väljer den linjen. Vi jobbar redan nu med att man ska kunna förnya den soffa man har genom att till exempel byta klädsel. Det är bara ett av alla exempel på hur vi gör för att jobba så hållbart som vi bara kan”, säger Emma Ungewitter.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?