1515
Annons

Mjukvara på abonnemang – framtidsmodell för Volvo Cars

I framtiden är det inte bara bilar som Volvo Cars ska tjäna pengar på. Biltillverkaren vill också slå mynt av sina teknikinvesteringar genom att bland annat erbjuda mjukvara på prenumeration. ”Djävulen sitter i detaljerna, men målsättningen är glasklar”, säger Johan Taws, chef för mobilitet och autonom körning hos biltillverkaren.

Johan Taws är chef för mobilitet och autonom körning på Volvo Cars. Till höger en Volvo XC90 utrustad med mjukvara och hårdvara från Didi Chuxings teknikbolag Didi Autonomous Driving.
Johan Taws är chef för mobilitet och autonom körning på Volvo Cars. Till höger en Volvo XC90 utrustad med mjukvara och hårdvara från Didi Chuxings teknikbolag Didi Autonomous Driving.Foto:Volvo Cars

Det har varit många turer kring Volvo Cars VOLCAR B -2,83% Dagens utveckling samarbeten gällande självkörande bilar genom åren. År 2017 tackade biltillverkaren ja till ett avtal med taxitjänsten Uber om att leverera upp till 24.000 XC90-bilar, som skulle ha Ubers självkörande teknik installerat. De båda bolagen började jobba tillsammans 2016 och utvecklade flera prototyper.

2018 inträffade en olycka med en av Ubers Volvo-testbilar då en fotgängare blev påkörd i Arizona och senare dog. Testerna pausades, för att visserligen sedan återupptas, men i en intervju med Ny Teknik i september i fjol sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att självkörande bilar visade sig vara ”mer tekniskt utmanande än vad vi trodde från början”. 

I december förra året meddelade Uber att man skrotar sin verksamhet med att utveckla självkörande teknik. Hela enheten med 1 200 anställda flyttades istället över till det amerikanska startupbolaget Aurora. Enligt Johan Taws, chef för Volvo Cars affär och partnerskap inom autonom körning och mobilitet, så pågår dialogerna fortsatt med Uber och även med Aurora.

Volvo Cars har också slutit ett avtal med det som ofta brukar kallas den kinesiska motsvarigheten till Uber, Didi Chuxings teknikbolag Didi Autonomous Driving, för att leverera XC90-bilar till självkörande testflottor. Det var i april i år som avtalet tillkännagavs och Didi har redan haft med Volvo XC60 i en robottaxi-pilot i fjol. I det nya samarbetet kommer Volvo Cars att stå för bilarna och Didi Autonomous Driving för hårdvaran och mjukvaran.

När det gäller Volvo Cars egen utveckling av självkörande bilar har biltillverkaren, tillsammans med Polestar och Lynk & Co, slutit ett avtal med Googles systerbolag Waymo för att leverera nivå 4 av automatisering. Samtidigt har man också ett nära samarbete med Zenseact (tidigare Zenuity) som är helägt av Volvo Cars och utvecklar en mjukvaruplattform med biltillverkaren som första kund.

Det innebär alltså att Volvo Cars både levererar bilar till andra aktörer som utvecklar självkörande teknik, och att biltillverkaren själv integrerar autonoma lösningar i sina bilar.

Johan Taws basar över ett team som tittar på hur biltillverkaren ska kommersialisera de tekniska initiativen från Volvo Cars sida.

På hans avdelning för autonom körning och mobilitet ligger fokus på att hitta synergier för både för utveckling av tekniken och av affären. Det handlar dels om att kommersialisera mjukvaran från Volvo Cars sida, tillsammans med de partners man jobbar med. Men även om de initiativ som biltillverkaren har i sin egen koncern – som mobilitetstjänsten M:s (Volvo Car Mobility) framtidsplaner med robottaxis och affären med robottaxis tillsammans med externa partners som Didi.

”Vi har ett nära samarbete med M och tittar på hur vi gemensamt kan utveckla affären”, säger Johan Taws.

Konceptbilen Volvo 360c från i september 2018, då biltillverkaren blickade ut mot ”en holistisk vy av framtidens resor som är autonoma, elektriska, uppkopplade och säkra”.
Konceptbilen Volvo 360c från i september 2018, då biltillverkaren blickade ut mot ”en holistisk vy av framtidens resor som är autonoma, elektriska, uppkopplade och säkra”.Foto:Volvo Cars

Det finns planer på att Volvo Cars i framtiden själva ska erbjuda egen ”ridehailing” i likhet med Uber, något man skulle kunna licensiera teknik till från partners. Då skulle man möta behovet av fler delade transporter, då det kommer krav på att minska bilar i städerna.

När det gäller Volvo Cars egen affär i autonom teknik går den ut på att lansera mjukvara på prenumeration. Likt det till exempel Tesla gör med systemet Autopilot.

”För adas (avancerade förarassistentsystem) och ad (autonom körning) kommer vi att jobba med bland annat prenumerationer, där man kan aktivera olika tjänster”, säger Johan Taws.

Prenumerationer på mjukvaran ligger inte långt borta, menar Johan Taws, vilket skulle innebära en ny intäktskälla för Volvo Cars.

”Vi och industrin i stort ser möjligheter i prenumerationer framöver, men det är många ingredienser som ska till för att det ska bli bra”, säger Johan Taws. 

”Djävulen sitter i detaljerna, men målsättningen är glasklar”, säger han.

Biltillverkarens nya version av suv:en XC90 är en helt eldriven bil med inbyggd autonom lidar-hårdvara från partnern Luminar och mjukvara från dotterbolaget Zenseact. 

”Den kommer att lanseras med lidar-teknik, HD-kartor och redundanta backupssystem med bromsstyrning och strömförsörjning. Datorn drivs av Nvidia Drive Orin-tekniken”, säger Johan Taws.

Nya XC90 ska släppas år 2022 och är redo för att vara självkörande när andra bitar har fallit på plats, som lagstiftning och infrastruktur.

”Men när förarlösa bilar utan ratt och pedal dyker upp går det bara att spekulera om”, säger Johan Taws.

Han vill inte ge ett officiellt datum men har tidigare sagt till Dagens Nyheter att det ligger bortom år 2025, men innan 2035.

”Det är inga svårigheter att tillverka en sådan bil, men lagstiftningen ligger efter och den förändringen sker inte av sig självt. Det gäller att alla ligger på”, menar Johan Taws.

Här hittar du fler artiklar från vår rapport om självkörande fordon:

Experten: Fem hinder på vägen mot en självkörande framtid

Lägre tolerans för misstag när datorerna tar över körningen

Juristen: Inte lagstiftningen som är flaskhalsen – utan miljön runt fordonet

Här testas framtidens självkörande teknik under stort hemlighetsmakeri

Nu kan Linköpingsborna åka förarlöst i Vallastaden

Världsunikt projekt rullar ut på väg till Ikea

Scania kör autonoma lastbilar på E4:an: ”Vi håller på att träna systemet”

”I den nya världen blir bilindustrin mer som mjukvaruindustrin”

Uppstickaren Einride miljardsatsar på Sverige – men oroas över lågt tempo

DI:s korrespondent i Kina: ”Nu är det gasen i botten med självkörande bilar”

Di Mobilitets rapport tar tempen på de svenska initiativen inom självkörande fordon

Vill du läsa fler artiklar om mobilitet? Här finns Di Mobilitets samlingssida

Innehåll från Dina KubikAnnons

”Flexibilitet i kubik”: Dina Kubik hjälper företag och privatpersoner att förverkliga sina drömmar

Dina Kubik är först i Sverige med en helt ny typ av hållbara och flexibla lokaler. Till dags dato har man byggt över trettio industriradhus med totalt cirka 1000 lokaler – så kallade kubiker -– som säljs med lagfart. I och med att man hjälper privatpersoner och mindre företag att förverkliga sina drömmar är man också med och bidrar till utvecklingen av lokalsamhället.

Många mindre företag har svårt att hitta anpassningsbara lokaler där de kan bedriva sin verksamhet. Många privatpersoner har behov av extraytor där de kan ägna sig åt en hobby eller vinterförvara båten och/eller bilen. Dessa problem såg företaget Dina Kubik som en möjlighet – och utvecklade idén om flexibla och hållbara lokaler i industriradhus. Dina Kubik bygger även klimatsmart med såväl stomme som fasad i trä. De har följt utvecklingen och vill bidra med hållbart byggande av industriradhus. 

Flexibla ytor där drömmar blir verklighet

Idag har de hunnit färdigställa över trettio industriradhus där kunderna själva äger sina lokaler med lagfart. Varje ”kubik” är anpassningsbar och kan bli garage, lager, förråd eller kontor. 

Vårt mål har varit att skapa en stark position inom sektorn för små industrifastigheter och vi har till dags dato byggt strax över tusen fastigheter i södra delarna av landet och Mellansverige. Dessa lokaler möjliggör kreativitet och främjar entreprenörskap på orterna där vi bygger – det har gjort att många mindre företag kunnat nyanställa och vidareutveckla sin firma på olika sätt, berättar Dina Kubiks vd och grundare Henry Lundhammar.

Varje lokal är en egen fastighet och storlekarna varierar från 70 till 300 kvadratmeter med egen port och ingång . Takhöjden är generös vilket möjliggör en andra våning och en extrayta på ytterligare mellan 35 till 140 kvadratmeter. Husen är fullisolerade med indragen el, vatten och avlopp. 

Hållbart och klimatsmart med stomme och fasader av trä

Henry framhåller gärna också att man är ensam om att bygga industrilokaler med stomme och fasad av trä.

Trä har en mycket mindre klimatpåverkan än stål, plåt eller betong. Det bidrar också till en trivsammare miljö, både internt och exteriört. Vi är stolta över att kunna erbjuda optimerad ytanvändning och stå för ”utmärkt klimatval”. Vi ligger just nu i planeringsfasen att bygga en egen fabrik så vi kan öka kapaciteten att bygga än fler industrifastigheter av trä, berättar Henry.

Henry Lundhammar, vd och är civilingenjör och har tidigare arbetat inom tågnäringen. Han kommer från en familj som under generationer arbetat inom byggvaruhandeln. 

Det är också en anledning till att det känns extra roligt att Dina Kubik idag bygger helt i trä från svenska skogar, fortsätter han.

Stark värdeutveckling hittills

Dina Kubik har en stor variation av kunder. Alltifrån städfirmor och hantverkare till målare och ett museum (!) har etablerat sig i kubikerna.

Vi har till exempel en kund i Falkenberg som började i en lokal på 72 kvm. Han kunde utveckla företaget vilket innebär att de köpte till fler kubiker och anställde fler. En annan kund köpte två lokaler och kunde på så sätt samla företaget på en plats med kontor och lager intill varandra. Det innebar att de halverade sina löpande kostnader, berättar Henry.

I och med att Dina Kubik bygger äganderätter så blir kunden fastighetsägare med rätt att utveckla sina lokaler själv. 

Den löpande kostnaden blir då minimal och det är samtidigt en bra investering för kunden., avslutar Henry.

Om Dina Kubik
Fem fördelar med att köpa en lokal från Dina Kubik prisvärd lokal med låg månadskostnad klimatsmart byggande i trä från svenska skogar friköpt lokal med möjlighet till egen design hållbara byggnader som ger ett högt andrahandsvärde inga mäklare eller mellanhänder

Läs mer om Dina Kubik här!

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dina Kubik och ej en artikel av Dagens industri

Bluetooth ska hjälpa förare att upptäcka faror i trafiken

Den amerikanska biljätten Ford jobbar på att ta fram en app som varnar bilförare om det finns fotgängare eller cyklister i närheten. Det skriver nyhetssajten Techcrunch.

Foto:Dmitry Rukhlenko

Den nya appen kommer att fungera med Fords senaste infotainmentsystem och fungerar så att den känner av andra mobiltelefoner i direkt närhet till fordonen. Systemet kan sedan beräkna potentiella risker och ge varningar till föraren. Tekniken har, enligt Ford, också andra potentiella användningsområden, som att upptäcka byggarbetsplatser och byggnadsarbetare.

”De fordon som redan har Fords Co-Pilot360-teknologi kan upptäcka och hjälpa till att varna förare för fotgängare, cyklister, skoterförare och andra trafikanter - och till och med bromsa om förarna inte reagerar i tid”, säger Fords forskningschef Jim Buczkowski i ett uttalande.

Till skillnad från exempelvis kameror och radar kan tekniken som används, Bluetooth Low Energy, även känna av vad som finns bakom byggnader och andra hinder. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera