1515
Annons

Valet 2022

Mitt i valstriden – S vill ha bred eluppgörelse

Kampen om energin har hamnat högst upp på den politiska dagordningen.

Socialdemokraterna lovar nu 60 miljarder kronor i kompensation till hushåll och företag som drabbas av höga elpriser.

Samtidigt vill finansminister Mikael Damberg se en bred energiuppgörelse med den borgerliga oppositionen.

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från InnofactorAnnons

Mer säkra och digitala arbetssätt för JOAB i molnet

Inför verkstadsföretaget JOABs tillväxtsatsning var det ett strategiskt vägval att övergå till en modern molnbaserad IT-lösning. Med stort fokus på säkerhet har JOAB skapat en effektiv och skalbar IT-miljö, med nya möjligheter att skapa digital tjänsteutveckling. 

JOAB utvecklar innovativa lösningar för transportbranschen. Företaget erbjuder alltifrån tillverkning och montering till eftermarknad och anses vara en av de ledande inom påbyggnadsbranschen för lastbilar i Norden.

Redan 2018 började JOAB sin digitaliseringsresa. Många av arbetssätten byggde då på manuella rutiner, men i takt med att företaget växte ökade behoven av smartare, mer digitala arbetssätt. Att flytta sin IT-infrastruktur till molnet blev en väg att skala verksamheten i linje med ledningens tillväxtambitioner. För IT innebar det högre krav på effektivitet och automation för att kunna leverera fortsatt hög kvalitet. 

– Vår tidigare miljö var en ”90-talslösning”, med gamla strukturer och utan mobil åtkomst. Genom att dra fördel av ny säker molnteknik med Microsoft 365, Azure och Power Platform skapar vi helt nya möjligheter för innovation, både för kunder och internt, säger Pär Persson IT- och Digitaliseringschef på JOAB.

JOABs nya verktygslåda för digitaliseringen 

Den initiala investeringen är tagen och JOAB har nu ett ramverk på plats som kan kommunicera digitalt hela vägen från slutkund in till affärssystemet, som fortfarande ligger on-prem. 

– Vi kan idag skapa appar och BI-rapporter som kombinerar data från on-prem med externa publika data samt den data som våra kunder eller leverantörer kan erbjuda. Allt under samma tak, med mobil access och säkerheten redan löst.

För verksamheten innebär satsningen att JOAB har fått tillgång till en stor digitaliseringsverktygslåda som bidrar till att öka affärsvärdet och konkurrenskraften i den fortsatta tillväxten. 

Alecta har liknande erfarenhet, läs gärna mer här 

Cybersecurity ett prioriterat fokusområde för ledningen

För ledningen var det särskilt viktigt att hantera den otrygghet som ökningen av IT-säkerhetshot innebär. 

– Styrelsen gav oss i företagsledningen uppdraget att prioritera cybersecurity som fokusområde. För oss har det varit viktigt att påvisa mätbarhet och utvärdera vårt säkerhetsarbete. Sedan tre år tillbaka har vi årliga genomgångar med styrelsen för att följa upp förflyttningen och kvaliteten på IT-säkerheten. Målet är att hela tiden höja säkerhetsnivån genom att bli bättre på att förstå vad som ger mest effekt, var de största säkerhetsriskerna finns och hur exponerat JOAB är för olika typer av hot, säger Peter Olsson VD på JOAB.

Uppföljningen är ett led i att prioritera bland olika åtgärdspunkter och förslag. För en konsekvent och målmedveten uppföljning har IT-avdelningen valt att bland annat använda Microsoft Secure Score i Azure som stöd. 

– Det hjälper oss att se till att vi upprätthåller den säkerhetsnivå som är rätt för oss. Till exempel har införandet av MFA, multifaktorautentisering, visat sig vara det som enskilt höjt säkerheten mest. Genom att säkerställa inloggningen med så kallad conditional access via certifierade enheter blir det både enklare för användaren och mer säkert. Även spårbarheten har ökat och incidenterna minskar, konstaterar Pär Persson.

Vägledning av extern expertis viktig för att lyckas på molnresan

Vägen till molnet var ett stort steg för JOAB och något av det viktigaste i början var att sätta upp infrastrukturen enligt best practice, att städa i AD (Active Directory) och säkerställa en stabil drift i övergången till den nya miljön. Lägg där till behovet att skapa förutsättningar för styrning, governance och god kostnadskontroll för ledningen.

JOAB insåg redan tidigt behovet av expertkompetens i flytten från traditionell on-prem till en modern molnmiljö.

– Vi ville göra den här förändringen på rätt sätt och inte vara försökskaniner i den här förändringen. Vi sökte därför efter en erfaren IT-partner som kunde vägleda oss på molnresan. Valet föll på Innofactor. De har gjort det förr och har en hög teknisk kompetens inom hela Microsofts ekosystem inklusive säkerhet. De hjälper oss att landa i en effektiv lösning som passar JOAB, berättar Pär.

IT en viktig länk för verksamheten 

Innofactors experter är idag en viktig del i JOABs IT-team. De uppskattas för sin tillgänglighet och kunskap om digitalisering med modern teknik och säkra molntjänster som hävstång. 

En annan viktig framgångsnyckel i förändringsarbetet är IT-teamets nära samarbetet med verksamheten. Genom att lyssna och förstå hur det fungerar idag, vilka behoven är och våga fråga ”varför”, bygger Pär och hans team förtroende för transformationen.

– För att kunna skapa legitimitet och förankring behöver vi på IT synas ute i organisationen och lära känna alla kollegor. Jag vill förstå våra utmaningar så att vi tillsammans kan hitta sätt att jobba smartare. Det är så jag gillar att jobba! Att ”tänka runt hörnet” som en tidigare kollega uttryckte det, blir ett sätt att fånga detaljerna som leder till nya utvecklingsmöjligheter. 

Nästa steg 

Nu tar JOAB nästa steg tillsammans med Innofactor för att erbjuda fler digitala tjänster som skapar mervärde och ökar konkurrenskraften.

– Bland annat ser vi flera spännande möjligheter öppna upp sig med Power Platform. En framtidsvision är att skapa en mer transparent och kvalitetssäker serviceprocess med digitala servicehandböcker för våra partnerverkstäder och kunder. Det skulle ge oss möjligheten att kunna erbjuda en mer prediktiv service, säger Pär.

Ytterligare ett område är att på sikt erbjuda yrkesarbetare ett JOAB-ID med säker access från mobilen till ett nytt molnbaserat intranät. En viktig pusselbit för att öka känslan av delaktighet och främja samverkan inom bolaget.

Om Molntjänster:

Molntjänster har blivit ryggraden i digitaliseringen, stommen i många organisationer. En modern miljö och molnbaserade säkerhetslösningar möjliggör snabbare utveckling. Med tillgång till realtidsdata i molnet skapas också bättre förutsättningar för analys och affärskritiska beslut, samt snabbare, mer effektiv och säker sjösättning av nya smarta lösningar som gynnar både medarbetare och kunder.

 Läs mer på https://www.innofactor.com/se/aktuellt/cloud-infra-di

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innofactor och ej en artikel av Dagens industri

Valet 2022

Mobilitetsexperter om maktskiftet: ”I sämsta fall går det bakåt”

ENKÄT Sverige går mot ett maktskifte. Vi frågade flera experter inom transport- och mobilitetsområdet om vad de har för förväntningar på den nya regeringen och vad maktskiftet har för påverkan på omställningen. 

Anna Haupt, investeringsdirektör på Industrifonden (ansvarade tidigare för Nevs satsning på självkörande bilar):

Anna Haupt.
Anna Haupt.Foto:Margareta Bloom Sandebaeck

1. Vad har du för förväntningar på den nya regeringen när det kommer till transporter/mobilitet?
”Förväntningarna är tyvärr låga. De partier som ser ut att bli ny regering inklusive stödpartiet SD, har mycket lågt satta ambitioner vad gäller nytänkande. Det finns en uttalad tro att elektrifieringen inom fordonsbranschen i kombination med ny kärnkraft kommer att räcka som klimatanpassande åtgärder. Hela den existerande fordonsflottan kan inte elektrifieras på ett klimatvänligt sätt, produktionen skulle innebära en enorm klimatbelastning. Bilismen måste i sig minska, men inom det området saknas kompetens och kreativitet i politiken.” 

2. Vad kommer ett maktskifte ha för påverkan på omställningen?
”De partier som har den mest progressiva miljöpolitiken finns inte i den nya regeringen, men å andra sidan har det hittills inte varit politiken som drivit frågorna bäst hittills, utan forskningen och näringslivet. I mitt jobb träffar jag innovatörer som lägger hela sin själ på att skapa framtidens lösningar. Viljan till klimatanpassningar är störst utanför politiken just nu, och det är olyckligt att den kommande regeringen inte lyckats uppdatera sig om näringslivets önskemål. Jag hade önskat att klimatpolitiken hanterades blocköverskridande. Om alla partier kom överens om en kraftfull klimatpolitik baserad på forskning, neutraliseras frågan och andra ideologiska frågor kan debatteras istället. Det hade gett hopp om framtiden.”

Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden (tigare Bil Sweden):

Mattias Bergman.
Mattias Bergman.

1. ”Att vi får långsiktighet i politiken för hållbar mobilitet. Det innebär förutsättningar att vi behåller vår konkurrenskraft för svensk fordonsindustri samtidigt som vi gör Sverige för en attraktiv marknad, vilket innebär långsiktiga och förutsägbara styrmedel och att snabbt bygga ut laddinfrastrukturen vilket krävs för att vi ska nå våra klimatmål.”

2. ”Idag råder fortfarande en stor osäkerhet kring den nya regeringens politik inom flera områden som påverkar vår industri. Bonus Malus systemet är ifrågasatt, men utan styrmedel kommer elektrifieringen att tappa farten. Reduktionsplikten är också viktig för att nå klimatmålen, om den tas bort eller att ambitionerna sänks så tar man även bort möjligheten till lokal produktion av biodrivmedel vilket krävs även för att få ner kostnaderna. Samtidigt är det viktigt att elektrifieringen inte tappar fart genom att snedvrida konkurrensen mellan energislagen där elfordon normalt är energieffektivare och därmed billigare vilket kan bli fallet om man justerar beskattning för flytande drivmedel men inte för el.”

Klara Bergkvist, Sverigechef för bildelningstjänsten Gomore:

Klara Bergkvist.
Klara Bergkvist.Foto:Joey Abrait

1. ”Höga förväntningar om att se en förändring där mobilitet och framför allt delad mobilitet förenklas och främjas. Både på individnivå men också för samhället i stort. Ska Sverige nå sina klimatmål behöver vi se en förändring i antalet bilar på våra gator där personbilarna står för den överlägset största delen av utsläppen inom transportsektorn. Bildelning är en otroligt kostnadseffektiv lösning för att minska utsläppen och antalet bilar på våra gator och vi hoppas att den nya regeringen vill ställa sig positiva till lagförslag och initiativ som kan öka delad mobilitet.”

2. ”Moderaterna har tidigare uttryckt att de vill att Sverige ska bli världens bästa land för delningsekonomi där just svensk lagstiftning behöver anpassas efter dess framväxt. Liberalerna och SD har även dem uttryckt att de vill underlätta regelverken för delningsekonomin. Så vi hoppas att ett maktskifte kan leda till en snabbare omställning mot grönare och mer resurseffektiv delad mobilitet.”

Magnus Engervall, Sverigechef för bilprenumerationstjänsten Imove:

Magnus Engervall.
Magnus Engervall.

1. ”Jag förväntar mig att den nya regeringen har en ambition att ligga i framkant gällande omställningen av Sverige fordonspark från fossildrivna till eldrivna fordon. Nya initiativ för utbyggnaden av Sveriges laddinfrastruktur samt förenklade regler kring miljöbonusen för elbilar är två exempel på aktioner jag förväntar mig under den kommande mandatperioden.”

2. ”Jag tror att ett maktskifte har potential att skynda på omställningen om regeringen klarar av att fokusera på utbyggnaden av kärnkraften parallellt med utbyggd infrastruktur för klimatsmart mobilitet. Risken med för stort fokus på energitillgången blir annars att ny infrastruktur kommer i skymundan. Steget från fossilt till elektriskt måste vara rimligt för företag och privatpersoner både ekonomiskt och praktiskt för att omställningen ska kunna ske på nationell nivå.”

Rickard Bröms, grundare och vd på svenska elfordonsstartupen Vässla:

Rickard Bröms.
Rickard Bröms.

1. ”Att man tar klimatfrågan på allvar. Transportsektorn är den enda sektorn som inte minskat sina utsläpp de senaste 20 åren. Enligt överenskommelsen i Paris-avtalet ska vi minska våra utsläpp med 55% till 2030. Det innebär att personbilarna ska ner till dryga 1.5 giga-ton. Om vi fortsätter precis som vi gör ni så kommer vi att sluta på 6 giga-ton enbart för personbilarna tack vare att bilpopulationen stadigt ökar. Det enda sättet vi kan nå målet är om vi idag förbjuder användning av fossildrivna bilar. Såklart långt ifrån realistiskt, men om vi mot förmodan skulle göra detta så skulle vi behöva producera 700 miljoner elbilar de kommande 10 åren. Förra året såldes 3.4 miljoner elbilar. Det innebär att det finns ingen realistisk chans att nå målen om vi enbart nyttjar bilar.

80 procent av alla resor vi gör med bilar är under 2.5 mil. Majoriteten sker i stadsmiljö i samband med pendling. Därför blir mikromobilitet långt viktigare än elektrifiering av bilar. Kan vi hitta en lösning för dessa korta resor så löser vi många av städernas problem. Miljöproblem, trängsel, buller och andra partikelutsläpp. Dessutom krävs ingen ny teknologi eller laddningsinfrastruktur. 

Så att använda ett litet fordon för en kort resa är en väldigt simpel lösning på ett extremt komplext problem. Därför förväntar jag mig följande av nya regeringen:

 Omvandla bilfiler till cykelbanor. Både i innerstan men framförallt vid samtliga infarter.

 Gör hela city bilfritt.

 Ta bort 80 procent av alla parkeringar i innerstan.

Inför långsiktiga subventioner för de som byter ut sin bil mot ett utsläppsfritt mikromobilitetsfordon.

Inför smarta lösningar så man kan ta med en cykel på t-bana eller pendeltåg.

Inför nolltolerans för stölder av mikromobilitetsfordon.”

Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8:

Karin Hellgren.
Karin Hellgren.Foto:Linus Hallgren

1. ”Både vi och omvärlden har höga förväntningar på en ny regering. Förhandlingarna pågår fortfarande och det blir intressant att se var allt landar. I frågor om mobilitet och hållbarhet finns mer politisk samsyn än konflikt och vi hoppas att de frågorna prioriteras av en ny regering och riksdag.”

2. ”En förhoppning är att takten i omställningen kan öka. Ambitionerna är höga och nu är det dags för genomförande, exempelvis elektrifiering av tunga transporter och hållbara lösningar för drivmedel. Alla ska ställa om men alla kan inte ställa om samtidigt och på samma sätt.”

Göran Folkesson, grundare och vd på elfordonstillverkaren Clean Motion:

Göran Folkesson.
Göran Folkesson.

1. ”Jag ser tyvärr en tydlig risk att fokus kommer att läggas på sänkta drivmedelsskatter istället för att fokusera på elektrifiering och energieffektivisering.”

2. ”Det är större risk för en inbromsning av omställningen, men jag hoppas att jag har fel.”

Tommy Letzen, vd för Motorbranschens riksförbund (MRF):

1. ”Både konsument och företag behöver en långsiktig trygghet, en förutsägbarhet främst när det gäller kostnader. I en tid då räntan är på väg upp behövs tydligare styrmedel i de faktorer som politikerna kan påverka. Drivmedelsfrågan exempelvis, vad händer med reduktionsplikten och skattenivån? Här kommer givetvis även elektrifieringsfrågan in som en viktig del. Kan vi lita på att vi kommer kunna ladda våra bilar och tunga fordon när det behövs, där det behövs?

Konkurrensfrågan är också viktig när det gäller hela transportsektorn. Sker konkurrensen på lika villkor för våra åkare och verkstadsföretag? Har våra företag som säljer och servar tunga fordon en chans ifall utländska åkare kör på andra villkor både när det gäller säkerheten på fordonen och tryggheten för chafförer? Vi vill också gärna att det tas krafttag mot kriminella ligor som bedriver verkstadsverksamhet med slavliknande arbetsförhållanden och här ser vi behov av utökade möjligheter för A-krimcenter att kunna göra tillsyner.

Till sist kan vi inte blunda för vad de uteblivna satsningarna på vår infrastruktur kommer att få för konsekvenser. Underhållsskulden för våra vägar riskerar att öka, de skattemedel som ändå satsas räcker helt enkelt inte till. Vad gör det för nollvisionen, kommer antalet döda i trafiken fortsätta minska med tanke på att säkerhetsrelaterade och hållbara vägprojekt minskar? Även den fortsatta utvecklingen mot en hållbar mobilism riskerar att stanna av om politikerna drar ner på antalet parkeringsplatser i våra städer, och då tänker vi speciellt på laddmöjligheter och strömförsörjning för elbilar och andra laddbara fordon.”

2. ”Maktskiftet i sig har nu möjlighet att leva upp till en del av vallöftena om en tydlig energipolitik som tar ansvar för omställningen till elektrifiering i hela landet samtidigt som betydelsen god infrastruktur väg och el får nödvändig prioritet.”

Jan Hellåker, ordförande för det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden:

Jan Hellåker.
Jan Hellåker.Foto:Robin Aron


1. ”Drive Sweden har under åren haft diskussioner med relevanta representanter från alla partier i båda blocken och vi har konstaterat att det egentligen inte finns några stora skillnader i deras syn på digitaliseringens potential för en mer hållbar mobilitet. Det är förstås mycket positivt, och vi hoppas därför på ett fortsatt, minst lika starkt, stöd för att dra full samhällsnytta av uppkopplade, alltmer automatiserade och koordinerade transporter.”

Gunnar Lindberg, vd, Nordic Mobility R&I, tidigare avdelningsdirektör Vti och direktör för Transportekonomiskt institut i Oslo:

Gunnar Lindberg.
Gunnar Lindberg.Foto:Nordic Mobility

”Jag förväntar mig att de kräver ökad effektivitet i genomförande av transportpolitiken. 

Det innebär bland annat att den nya regeringen bör följa Norges exempel som delat Statens Vegvesen och skapade ett parallellt företag ”Nye Veier AB”. Ett sådant företag kan utmana gällande tankar och normer och dessutom vara mer effektiva. Kanske också mixa Boverket och delar av Trafikverket för att få en mer helhetlig syn på trafik och bebyggelseutveckling. Det är värt att testa. 

Jag förväntar mig att de ställer högre krav på samhällsekonomisk avkastning i infrastrukturprojekten. Genom en mer evidensbaserad utveckling av transport- och mobilitetssystemet kan vi få en bättre infrastruktur till lägre kostnader samtidigt som vi når klimatmålen.

Jag förväntar mig också en progressiv satsning på automatisering av vägtrafiken som kan ge besparingar i infrastrukturen, t.ex. 2 minus 1 vägar som ger utrymme för gående och cyklister också på landet eller tvingande lågfartsområden för bilar i hela tätorter (utan fysiska farthinder). Jag hoppas de inser att den nya elektriska fordonsparken också måste vara smart när man utvecklar nya incitament.

2. ”Och naturligtvis förväntar jag mig att den nya regeringen ser på framtida avgifter och finansiering av transportsystemet. Kapacitetsbaserade vägavgifter kanske inte ligger naturligt för den nya regeringen men det är hög tid att våga tänka nytt på utvecklingen. ”

I sämsta fall går det bakåt med ökad fossiltrafik och fortsatt utveckling av bilberoende bebyggelse. I bästa fall blir det omställning av biltrafiken genom elektrifiering och biobränslen. Men den riktigt goda utvecklingen av bebyggelse bort från bilberoende kommer vi nog tyvärr inte att se. ”

Sofia Ohnell, leder det strategiska arbetet hos RISE inom Affärs- och innovationsområde Mobilitet:

Sofia Ohnell.
Sofia Ohnell.

1. ”Godstransporter: Att underlätta för offentlig sektors, industrins och näringslivets transporter och inte bara fokusera på first/last mile för privatpersoner. Framförallt när många industrier, offentlig verksamhet, hamnar osv. ligger i städers närområde av historiska skäl men betjänar ett långt större område än närmsta stad. Att möjliggöra och stimulera ett samlat grepp på hela försörjningssystemet (beställning, lagerhållning, distribution i kristid) för krisberedsskap, framförallt med avseende på samhällskritiskt material och resurser.

Persontransporter: Att stimulera transportlösningar för hela livet, dvs. från barn, ungdom, ung vuxen, småbarnsförälder, vuxna utan barn, pigga pensionärer och den växande gruppen ’relativt gamla’ (äldre än 75-80 år?), som inte enbart går ut på ’minska ditt transportbehov’. Att ses IRL ger så mycket mer än att enbart ses via digitala medel, om något har väl covidepidemin bevisat värdet av mänsklig, fysisk kontakt och fysiska möten.

Båda: Att regeringen tar ett systemperspektiv: Hur hittar vi hållbara lösningar utifrån ett systemperspektiv – från råmaterial, design av fordon och farkoster, tillverkningsprocesser, användarfasen, återtagning och återvinning/-användning – och undviker suboptimering.

Mod: Att våga lyfta frågor som är ’obekväma’, ex. att det på vissa sträckor är bättre (mer kostnads-, miljöeffektivt) att erbjuda taxi än ha en busslinje med få avgångar och få/inga resenärer/avgång. Dvs. fokusera på en bra helhet. Eller förstå att det kanske inte går att kombinera alla godsslag i en lastbil för att ’få upp fyllnadsgraden’ – därmed inte sagt att det inte går att göra mer för att öka den. Att inse att alla trafik- och transportslag har sina för- och nackdelar – hur kan vi kombinera dem så vi nyttjar deras styrkor och minimerar deras svagheter?”

2. ”Positivt, förhoppningsvis, för en snabbare omställning: Att hela Sverige hamnar i fokus, dvs. både stadsmiljöer och landsbygd, både medborgare, näringsliv och offentlig sektor. Att det blir ett behovsdrivet sug som driver omställningen snarare än ett artificiellt bidragsstimulerat behov som dör när bidragen försvinner.

Negativt, långsammare omställning: om de inte kommer överens sinsemellan inom de fyra partierna som stöttar regeringen samtidigt som blocköverskridande överenskommelser ej nås. Eller om marknadskrafterna inte själva förmår driva omställningen till fossilfritt / klimatneutralt transportsystem – kanske behövs det bidrag och statsmedel för att kicka igång omställningen.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera