Annons

Mitt i krisen öppnar Mälardalens nya superhamn

Klockan tjugo i tolv, natten till onsdagen, ankom det allra första containerfartyget till den nya hamnen i Nynäshamn. 

”Norvik kommer att spela en stor roll i försörjningen för hela Mälarregionen där ungefär 45 procent av Sveriges BNP konsumeras”, säger Johan Wallén, marknadschef på Stockholms Hamnar. 

Norvik hamn i Nynäshamn har öppnat för fartygsanlöp efter ett fyra år långt bygge.
Norvik hamn i Nynäshamn har öppnat för fartygsanlöp efter ett fyra år långt bygge.Foto:Joey Abrait

Invigningen av Norvik hamn i Nynäshamn skedde inte under pompa och ståt, men när Unifeeders fartyg SCA Tunadal på 157 meter gled in i hamnen var det ett stort ögonblick för Stockholm Hamnar som nästan har hållit både tidsplan och budget i bygget av den nya hamnen. 

”Vi är jättenöjda att det sker under maj som vi har lovat, trots dessa svåra och märkliga tider. Det är en fantastisk insats av alla inblandade att kunna ha första fartyget här och nu kunna lossa de första containrarna”, säger Johan Wallén, marknadschef på Stockholms Hamnar. 

Budgeten på 3,715 miljarder kronor sprack precis – slutnotan för det fyraåriga bygget blev 3,8 miljarder kronor. 

”Däremot lyckades vi i det peta in en järnväg för 800 miljoner kronor som inte var inräknat i budgeten”, säger Fredrik Lindstål, styrelseordförande i Stockholms Hamnar. 

Den fyra kilometer långa järnvägen från Norvik kopplas samman med Nynäsbanan som i sin tur är hopbyggd med det nationella järnvägsnätet. 

”Man kommer att kunna transportera gods härifrån och ut i hela Skandinavien. Så det är en jättepotential”, säger Johan Wallén.

Harry Bouveng, kommunstyrelseordförande Nynäshamns kommun, Fredrik Lindstål, styrelseordförande Stockholms Hamnar och Johan Wallén, marknadschef Stockholms Hamnar.
Harry Bouveng, kommunstyrelseordförande Nynäshamns kommun, Fredrik Lindstål, styrelseordförande Stockholms Hamnar och Johan Wallén, marknadschef Stockholms Hamnar.Foto:Joey Abrait

I ett första skede är det Norviks containerterminal som öppnar. Men under hösten ska också hamnen för rullande gods invigas. 

I dagsläget kan hamnen hantera 250.000 TEU, det vill säga containrar på 20 fot. När hamnen är fullt utbyggd ska kapaciteten uppgå till 500.000 TEU, att jämföra med Göteborgs Hamns kapacitet på cirka 2 500.000 TEU. 

”Göteborg kommer alltid vara en storspelare i Skandinavien men Norvik kommer att spela en stor roll i försörjningen för hela Mälarregionen där ungefär 45 procent av Sveriges BNP konsumeras”, säger Johan Wallén. 

I ett första skede är det hamnens containerterminal som öppnat, men under hösten ska också trafiken för rullande gods invigas.
I ett första skede är det hamnens containerterminal som öppnat, men under hösten ska också trafiken för rullande gods invigas.Foto:Joey Abrait

Containerterminalen drivs av containeroperatören Hutchison Ports som tillsammans med Stockholms Hamnar utformat hamnområdet. 

”Hutchison driver 52 hamnar och att de väljer det här som sitt läge tror vi kommer innebära mycket mer affärer för regionen. Men det är upp till bevis nu, det handlar om att jacka in i deras internationella nätverk för hur gods färdas”, säger Fredrik Lindstål.

Den nuvarande containerterminalen i Frihamnen i Stockholm kommer att stängas när Norvik nu är öppen för fartygsanlöp. 

”Här har vi möjlighet att ta emot mycket större fartyg. I containerhantering handlar det mycket om skalfördelning. Det medför att vi kommer kunna ha en mycket mer kostnadseffektiv logistik för hela mälarregionen. Vi kommer att kunna ta emot större enheter och fartyg vilket medför en lägre transportkostnad för regionen och Mellansverige”, säger Johan Wallén. 

Även säkerhetsmässigt lämpar sig Norvik bättre som godshamn än Frihamnen. 

”Hit har man ingen inseglingstid över huvud taget. Du har i princip öppet hav precis utanför och kan köra rakt in till kaj, vilket också blir en tidsmässig vinst”, säger Harry Bouveng, kommunstyrelsedirektör i Nynäshamns kommun. 

Efter att Ericsson la ner sin fabrik i Nynäshamn 2005 hoppas nu kommunen att det nya hamnområdet i framtiden kan innebära fler jobbtillfällen. 

”I Helsingfors har de byggt en likande hamn och det har lett till en utveckling av logistikcenter och industriell verksamhet. Vi räknar med att vi kommer att se det här också”, säger Harry Bouveng.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?